– Wykonawca przekazał wojewodzie lubelskiemu wniosek o wydanie zezwolenia na budowę ponad 12-kilometrowego odcinka drogi S17 na południe od Zamościa. Rozpoczęcie prac zaplanowano na pierwszą połowę 2024 r. – poinformował w środę (16.08) lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
CZYTAJ: GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę drogi ekspresowej S17 z Piask do Zamościa
Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA przekazał, że wydanie decyzji przez wojewodę umożliwi rozpoczęcie budowy o wartości ok. 440,6 mln zł. – Wydana przez wojewodę decyzja określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości – zakomunikował. Dodał, że postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził wojewoda lubelski.
Jak podał, wojewoda powoła rzeczoznawców majątkowych, którzy oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. – Na jej podstawie GDDKiA wypłaci odszkodowanie za przejęte nieruchomości – podkreślił.
Dla wykonawcy – przekazał Minkiewicz – uzyskanie decyzji wojewody oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy. – Planujemy, że będzie to możliwe w pierwszej połowie 2024 r. – dodał.
Powstanie droga ekspresowa o długości 12,5 km, która przebiegać będzie nowym śladem od planowanego węzła Zamość Wschód na skrzyżowaniu z DK74 w Jarosławcu.
– Droga będzie miała dwa pasy ruchu w każdą stronę – mówi dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Mirosław Czech. – Rozpocznie się przed węzłem Zamość Wschód, który zostanie wybudowany na przecięciu z drogą nr 74 w miejscowości Jarosławiec. Trasa będzie przebiegać na wschód od obecnej drogi nr 17. Droga ominie Łabunie i zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku miejscowości Tyszowce.
Nowa droga będzie przebiegać na wschód od obecnej drogi krajowej nr 17.
Jak podał Minkiewicz, w ramach inwestycji wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie i drogi do obsługi ruchu lokalnego. – Planowane są m.in. dwa węzły drogowe, most oraz dziewięć wiaduktów – wymienił.
Wykonawcą inwestycji realizowanej w systemie projektuj i wybuduj, w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych jest firma Budimex.
Minkiewicz zapowiedział, że w tym roku planowane jest złożenie wniosków do wojewody o wydanie decyzji o zezwoleniu na budowę odcinków S17: Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (w sumie niespełna 50 km).
W przypadku odcinków Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica, Izbica – Zamość Sitaniec Minkiewicz przekazał, że GDDKiA analizuje oferty złożone w przetargu.
W toku jest procedura wydawania decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17: Łopiennik – Krasnystaw (ok. 9,5 km) i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ok. 12 km).
Minkiewicz przypomniał, że w 2021 r. oddano do użytku pierwszą nitkę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, a wykonawca – firma Mota Engil Central Europe – planuje zakończyć dobudowę drugiej jezdni w trzecim kwartale 2023 roku.
Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem będzie liczyć ok. 125 km.
FiKar / PAP / opr. ŁP
Fot. GDDKiA