niedziela, 24 września 2023
°c
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
SŁUCHAJ
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
Polskie Radio Lublin
Strona Główna Wiadomości Lublin

Hydros wraca z Francji z rekordem. Sukces lubelskiej drużyny [ZDJĘCIA]

30 maja 2023 / 18:46
A A
pm hydros 300523 003 2023 05 30 184652
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Drużyna Hydrogreen ustanowiła rekord podczas zawodów Shell Eco-marathon. 10-osobowy zespół z Politechniki Lubelskiej był jednym z czterech reprezentujących Polskę podczas zawodów we Francji.

Rekord Polski

Studenci pod kierunkiem prof. Jacka Czarnigowskiego wciąż ulepszają zbudowany z włókna węglowego wodorowy pojazd Hydros. – Udało nam się zdobyć 6. miejsce w naszej kategorii, osiągając najlepszy wynik w naszej historii, który przy okazji jest rekordem Polski – mówi prof. Czarnigowski. – Uzyskaliśmy 400 kilometrów na metrze sześciennym wodoru. Gdyby tak przeliczyć energetycznie na benzynę, to jest 1090 km na jednym litrze. Cały projekt zaczął się 10 lat temu. To już piąte pokolenie studentów, które nad nim pracuje. Cały czas jest on udoskonalany. Na początku była to kwestia mechaniczna, bryły, potem układy zasilania, układy sterowania. W tym roku bardzo dużo zmieniliśmy w układzie wodorowym i układzie sterowania przepływem energii. Uzyskujemy coraz lepsze wyniki. Jest to pojazd prototypowy z ogniwem wodorowym i napędem elektrycznym.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

pm_HYDROS-300523-019.jpg

– Instaluje butlę, cały układ wodorowy – mówi Michał Borkowski, menadżer zespołu. – Będę zasilał wodorem o niskim ciśnieniu, tak aby ogniowo wodorowe mogło połączyć wodór z butli z tlenem z powietrza, wytworzyć parę wodną i przy okazji energię elektryczną, którą będziemy ładować bank superkondensatorów, niejaką baterię. Z kolei z niej będziemy zasilać silnik elektryczny napędzający cały pojazd. Jest to rozwiązanie, które umożliwia zasilanie pojazdu w bardzo czysty sposób.

Za kierownicą Hydrosa

– Jest całkiem wygodnie – mówi kierowca Weronika Nowak. – Pozycja jest leżąca, ale też jest trochę ograniczone pole widzenia. Jest dosyć łatwo i przyjemnie. Kierownica została zaprojektowana u nas na Politechnice Lubelskiej, została dostosowana do tego pojazdu, tak żeby wygodnie się ją trzymało. W przypadku naszej konkurencji chodzi o jak najniższe zużycie wodoru, czyli jazdę ekologiczną. Sprawdzane jest, jak daleko jesteśmy w stanie dojechać na metrze sześciennym. Pierwszy raz byłam na tych zawodach. Zaskoczyło mnie to, jak dużo pracy trzeba było włożyć jeszcze w trakcie tych zawodów. Nie było tak, że był bolid, wystarczyło na nim pojechać i tyle. Jeszcze w trakcie tych zawodów musieliśmy włożyć bardzo dużo pracy w to, żeby wszystko udało się tak, jak się udało. Zdarzało się, że coś jeszcze w trakcie się zepsuło, coś trzeba było poprawić. Usprawniliśmy w trakcie zawodów układ kierowniczy, bo podczas jazdy próbnej okazało się, że nie wszystko jest idealnie.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

– Zgodnie z homologacją rajdową, kask, cały kombinezon, rękawiczki, buty – wszystko jest praktycznie tak jak do Formuły 1. Bardzo mocno dba się o bezpieczeństwo. Jedną z najtrudniejszych rzeczy jest spełnienie wymagań bezpieczeństwa i wytrzymałości technicznej tego pojazdu. Część zespołów, mimo że stratuje od lat, nie przechodzi badań technicznych. Nam udaje się je przechodzić co roku za pierwszym razem. Cały czas jest doceniane, że konstrukcja i wszystkie rozwiązania, są bezpieczne. Choć nie wygląda i awarie często występują na przejeździe. Niestety jest to prototyp. Mamy jeden z najlżejszych pojazdów w całych tych zawodach. Nasz pojazd waży 34 kilogramy, oczywiście pusty, bez kierowcy. 

CZYTAJ: Opracowano nowy elektrolit do akumulatorów. Będą sprawne nawet zimą

– Przede wszystkim studenci mają możliwość sprawdzenia swojej rzeczywistej wiedzy w praktyce – zaznacza prof. Jacek Czarnigowski. – Mogą porównać siebie z uczelniami wielkich tego świata. Konkurowali z College of London, z uniwersytetami we Francji. Jest to dla nich taka możliwość zobaczenia, że nie są gorsi, a wręcz przeciwnie – są dużo lepsi i dają sobie radę na arenie międzynarodowej.

– Oczywiście wspieramy finansowo, ale też organizacyjne. Teraz zresztą zwróciliśmy się nawet do ministerstwa, żeby ten projekt był ujęty w projekcie, który będzie zlokalizowany około sieci Via Carpatia. Będzie dotyczył promocji studiów technicznych. Tam będzie symulator jazdy, ale również nasz Hydrogreen – zapowiedział rektor Politechniki Lubelskiej, prof. Zbigniew Pater.

W przyszłości studenci zamierzają nadal usprawnić układ elektroniczny, chcą też zoptymalizować układ wodorowy. Aby poprawić swoje wyniki, potrzebują więcej środków, bo zaangażowanie i pasję już mają.

SzyK / opr. AKos / WM

Fot. Piotr Michalski

 

REKLAMA

Czytaj także

pm konopie 240923 017 2023 09 24 184004
Lublin

Pokaz zbioru konopi w Muzeum Wsi Lubelskiej [ZDJĘCIA]

24 września 2023
football gc72af2e3a 1920 2023 09 24 183409
Redakcje

Podsumowanie 9. kolejki IV ligi piłki nożnej

24 września 2023
kra 9709 2023 09 24 183234
Redakcje

Orlen Polish International dobiegł końca. Miłosz Bochat oraz Paweł Śmiłowski najlepsi z Polaków

24 września 2023
pexels cottonbro studio 7644797 2023 09 23 114435
Tylko po polsku

24.09.2023 Tylko po polsku

24 września 2023
kra 2301 2023 09 24 180108
Lublin

„Być wspólnie”. Dzień Migranta i Uchodźcy w Lublinie [ZDJĘCIA]

24 września 2023
nasa2 2023 09 24 174227
Kraj i Świat

NASA: kapsuła kosmiczna przewożąca próbki asteroidy wylądowała na pustyni w Utah

24 września 2023
szymonowic 1 750x375 2021 11 24 193402 750x375 2023 09 24 172807
Redakcje

Dwa medale młodych zapaśników z regionu

24 września 2023
mid epa10874286 2023 09 24 172803
Kraj i Świat

W Rosji place zabaw stają się miejscem defilad. Miliony dzieci są szykowane na wojnę

24 września 2023
Następna wiadomość
fil 1 750x375 2023 05 09 175806 768x384 2023 05 30 185726

Dwaj członkowie związku zawodowego w lubelskim Teatrze Muzycznym zwolnieni

antena

    81 743 73 83
    informacje@radio-lublin.pl



ciekawostki

medicine 257349 1280 2023 09 23 205741

Leki mogą odmłodzić narządy do przeszczepów

23 września 2023
pexels laura stanley 2252311 2023 09 23 202621

Wilki i psy dobrze pamiętają, gdzie ludzie schowali jedzenie

23 września 2023
jellyfish 257860 1280 2023 09 23 190742

Meduzy są sprytniejsze niż się wydawały

23 września 2023
pexels karolina grabowska 8539752 2023 09 22 111928

Szukasz przepisu na życie? Naukowcy go mają

22 września 2023

o tym się mówiło

Popłyną Wisłą z Dęblina do Stężycy

Utrudnienia na S12. Zablokowany lewy pas jezdni w kierunku Lublina

Gość Radia Lublin: dr Jakub Olchowski z Instytutu Europy Środkowej

Będzie można grać nawet w bule. Nowe boiska w lubelskim liceum

Niezwykłe odkrycia podczas badań Reduty Kościuszki [ZDJĘCIA]

PiS opublikował nowy spot wyborczy [WIDEO]

REKLAMA

Polskie Radio Lublin S.A.
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 801 501 022 / 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Praca Lublin
Partnerzy
Patronaty
Reklama
Kontakt
BIP

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PARTONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA LUBLIN
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT

© 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset