O innowacjach w nauce przedszkolnej i wczesnoszkolnej dyskutuowali naukowcy i wychowawcy w Akademii WSEI w Lublinie. Odbyła się tam ogólnopolska konferencja konferencja naukowo-metodyczna poświęcona tym zagadnieniom.
– Duży nacisk trzeba położyć na inne, bardziej nowatorskie podejście do dzieci. Więcej projektów, czyli więcej udziału w nauczaniu samych dzieci – mówi profesor Jolanta Karbowniczek. – Odejść od encyklopedycznego, recepcyjnego modelu nauczania na rzecz aktywnego uczenia się, na rzecz dziecięcych działań. Dziecko ma być małym odkrywcą, małym praktykantem.
CZYTAJ: Nie tylko język. Ukraińska szkoła w Lublinie uczy i wspiera
– Metoda nauki to jedno, ale równie ważne są kwestie psychologiczne – zaznacza profesor Barbara Bilewicz z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. – Nauczyciel musi określić, jak dzieci czują się w społeczności klasowej. Czasami trzeba zmienić swoją postawę, czasami trzeba przyjrzeć się uważniej, czasami trzeba zmienić aranżację przestrzeni, poszukać nowej inspirującej, aktywizującej metody.
Edukacja wczesnoszkolna to w obowiązującym w Polsce systemie edukacji pierwszy etap szkoły podstawowej. Obejmuje dzieci z klas 1–3, czyli te w wieku od 7 do 10 lat.
FiKar / opr. WM
Fot. pixabay.com