„W horyzoncie”, wystawa prof. Sławomira Marca czynna jest w Galerii Sceny Plastycznej KUL w Lublinie. Artysta pisze: „Od wielu lat zajmuję się tematem horyzontu. Uważam go za archetyp widzialności, za model różnicowania i obietnicy zjednoczenia – kiedyś, gdzieś… Najnowszy cykl rozpatruje paradoksalną sytuację bycia w horyzoncie. Składa się on z sześciu niemal identycznych obrazów zbudowanych z tych samych elementów. Pierwszym jest kwadrat przypadkowych nachlapań trzech podstawowych kolorów (plus czerni). Równie ważnym składnikiem jest… zielona kropka, która za każdym razem jest inaczej usytuowana w znaczącym miejscu (środek, punkt symetrii lub przecięcia złotego podziału etc.), co podważa przypadkowość całej kompozycji. Kolejnym składnikiem obrazów jest tytuł – czasem wymazany, czasem potrojony, czasem jako palimpsest. Ponadto znajduje się tam nieomal niewidoczny napis bielą na górnej białej płaszczyźnie – fragmenty Księgi Genesis. Jest on dodatkowo odwrócony do góry nogami. Wystawę uzupełnia cykl „24 godziny” będący subiektywną impresją nad historycznym postrzeganiem horyzontu. A także kilka prac z cyklu „Obrazy użytkowe”, w którym raczej ironicznie wykorzystuję magiczne energie koloru. W końcu dziś przecież i tak uprawiamy magię (marketing, polityka), tyle że w nią już nie wierzymy.” Naszym przewodnikiem po wystawie będzie prof. Sławomir Marzec.
„Między obrazem a dźwiękiem. Notatnik wenecki i inne eseje” to tytuł książki Piotra Sendeckiego, której promocja odbyła się kilka dni temu w Muzeum Narodowym w Lublinie. Anda Rottenberg pisze o publikacji: „Prawnik, społecznik, meloman, miłośnik i kolekcjoner sztuki, zwiedza europejskie miasta i pisze z tych podróży relacje dowodzące erudycji sięgającej regionów bardzo odległych od jego prawniczego zawodu, pełne rozbudowanych dygresji o charakterze historycznym, politycznym, światopoglądowym, a nawet rodzinnym. Jego opowieści o zwiedzanych miastach, ich topografii, wystawach sztuki czy usłyszanych utworach zamieniają się w rozprawki na nurtujące autora tematy. Znajdziemy tu też komentarze odsłaniające kontekst oglądanych, przeczytanych czy wysłuchanych dzieł, który pozwala zobaczyć je na szerszym historycznym kulturowym, a często tez politycznym tle”. O książce porozmawiamy z jej autorem w „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”
Wystawa „Wróblewski i po… Sztuka realizmu bezpośredniego” czynna jest w Muzeum Narodowym w Lublinie. To sto prac Andrzeja Wróblewskiego i kilkadziesiąt takich, które z nimi korespondują. Wśród twórców są m.in.: Mirosław Bałka, Rafał Bujnowski, Oskar Dawicki, Zbylut Grzywacz, Władysław Hasior, Grzegorz Kowalski, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Jarosław Modzelewski, Irena Nawrot, Jerzy Nowosielski, Wilhelm Sasnal, Leszek Sobocki, Waldemar Tatarczuk, Mariusz Wilczyński. Kuratorami znakomitej ekspozycji są: jej pomysłodwca Marcin Lachowski, Aleksandra Blonka-Drzażdżewska i Łukasz Wiącek. Prof. Marcin Lachowski oprowadza po wystawie słuchaczki i słuchaczy „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”. W programie trzecia i ostatnia część jego opowieści, a w niej m.in. o „Ukrzesłowieniach”.
Spotkanie autorskie z Grzegorzem Jędrkiem, slamerem i poetą, odbędzie się w środę w Muzeum Czechowicza w Lublinie. Będziemy to rozmowa o jego nowym tomie poetyckim, zatytułowanym „Psylocybina”, który został opublikowany online.
W 364 odcinku słuchowiska „Bazarek” Stanisław szuka menażki, Helena spokoju, a Wiesława rezygnuje z kariery.
Na zdj. obraz Sławomira Marca na wystawie w Galerii Sceny Plastycznej KUL