Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie zaprasza doktorantów z całego świata do Bezpłatnej Szkoły Letniej. Tematem przewodnim będzie sztuczna inteligencja. Naukowcy będą mogli nauczyć się używać nowych technologii w pracach badawczych.
Korzystać w sposób odpowiedzialny
– Chcemy, aby młodzi naukowcy potrafili korzystać ze sztucznej inteligencji w sposób odpowiedzialny – mówi dyrektorka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UMCS w Lublinie prof. Agata Ziętek. – Temat szkoły doktorskiej związany ze sztuczną inteligencją pojawił się, ponieważ stwierdziliśmy, że w obecnej rzeczywistości mamy coraz więcej do czynienia z różnego rodzaju narzędziami, które określamy jako sztuczną inteligencje. I powinniśmy się dowiedzieć, w jaki sposób te narzędzia można wykorzystać w procesie badawczym. Ponieważ młodzi badacze mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję na etapie zbierania danych, ich przetrwania, budowy pewnych modeli. Tutaj niewątpliwie sztuczna inteligencja może być bardzo pomocna.
– Warto zagłębiać się w tajniki sztucznej inteligencji, ale trzeba to robić z ograniczoną odpowiedzialnością, ponieważ ten rozwój może pójść w drugą, niebezpieczną stronę – mówią mieszkańcy Lublina. – Sztuczna inteligencja to jeszcze szeroki temat.
Czy Czat GPT zastąpi naukowców?
Taki Czat GPT mówi, zachowuje się, pisze jak człowiek. Czy może zastąpić naukowca, dziennikarza i jeszcze innych wiele zawodów?
– Naukowca jeszcze w najbliższych latach nie zastąpi – mówi dr Kamil Filipek, dyrektor Centrum Sztucznej Inteligencji i Moderowania Komputerowego UMCS. – Jest to model wytrenowany na wiedzy, która w tej chwili istnieje, więc jego możliwości kreatywne są ograniczone. Można założyć, że naukowcy w przyszłości będą ciągle potrzebni, bo to oni są innowatorami i proponują pewne rozwiązania. Ale rzeczywiście przedstawiciele wielu zawodów czują się zagrożoni. O ile kilka miesięcy temu mieliśmy nadzieje, że zawody kreatywne nie zostaną przez sztuczną inteligencja dotknięte, tak dzisiaj widzimy, że tak już nie będzie.
Co w takich sytuacjach robić? Blokować sztuczną inteligencje czy uczy się z nią współpracować?
– Blokowanie sztucznej inteligencji jest bardzo złym podejściem. Powinniśmy się skupić na efektywnej regulacji. W przyszłości firmy nie zrezygnują z rozwiązań na metodach sztucznej inteligencji, a wręcz przeciwnie, tych rozwiązań będzie więcej. Jeśli zaczniemy teraz blokować sztuczną inteligencje, chociażby w obszarze szkolnictwa wyższego, zaraz się okaże, że kształcimy ludzi, którzy są zupełnie niepotrzebni przedsiębiorstwom, bo nie będą tej sztucznej inteligencji rozumieli – tłumaczy Kamil Filipek.
Trzeba mieć ograniczone zaufanie
– Trzeba mieć ograniczone zaufanie, dlatego że wytrawny badacz jest w stanie zweryfikować, które informacje są prawdziwe, a które nie. To jest też szkoła, która pozwoli młodym badaczom zobaczyć, w jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc w badaniach, ale może być pewnego rodzaju zagrożeniem, jeśli nie będziemy w sposób umiejętny z niej skorzystać – dodaje prof. Agata Ziętek.
– Sztuczna inteligencja pomaga na pewno i nie tylko przy edukacji, ale nawet w takim codziennym życiu – mówią studenci. – Jeszcze nie korzystałam, ale zobaczymy, co przyniesie przyszłość.
– Sztuczna inteligencja nie jest tylko problemem czy też obszarem badań, który jest zarezerwowany dla przedstawicieli nauk ścisłych. Wręcz przeciwnie. Jesteśmy już na etapie rozwoju sztucznej inteligencji, kiedy musimy przyglądać się wielu społecznym, ekonomicznym skutkom innowacji, które wspierane są takimi metodami. Bardzo pożądane i wręcz niezbędne jest wypowiadanie się w tym obszarze przez przedstawicieli nauk społecznych. Pomysł takiej szkoły, aby wielodyscyplinarnie spojrzeć na sztuczną inteligencje, jest moim zdaniem bardzo dobry – dodaje Kamil Filipek.
Bezpłatna Szkoła Letnia jest skierowana do doktorantów z Polski, ale także z zagranicy. Nauczanie będzie się odbywało w języku angielskim. Zajęcia poprowadzi 11 wykładowców, w tym profesorowie i eksperci z uznanych ośrodków naukowych.
Aktualnie trwa nabór. Zgłaszać się można poprzez formularz dostępny na stronie umcs.pl.
InYa / opr. AKos
Fot. pexels.com