GDDKiA wybrała firmę, która wybuduje dwa odcinki drogi ekspresowej S12 o łącznej długości ok. 33 km na Lubelszczyźnie. Najkorzystniejsze oferty, warte w sumie ok. 1,3 mld zł, złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Podpisanie umów z wykonawcą planowane jest w II kwartale br.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała w środowym komunikacie o wybraniu najkorzystniejszych ofert w przetargach na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S12 w województwie lubelskim o łącznej długości ok. 33 km. Chodzi o fragmenty trasy między Piaskami a Dorohuczą (9,8 km) oraz Chełmem a Dorohuskiem (23 km).
„W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy odcinka Piaski – Dorohucza wpłynęło 10 ofert, a najkorzystniejszą, opiewającą na ok. 358 mln zł złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Oferta tej firmy, o wartości 1 mld zł, została również wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka Chełm – Dorohusk” – podano w komunikacie. Zaznaczono, że podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w drugim kwartale br. pod warunkiem, że nie będzie odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
CZYTAJ: IMGW ostrzega przed marznącymi opadami
Odnosząc się do odcinka Piaski – Dorohucza GDDKiA przekazała, że będzie się on zaczynać na istniejącym węźle Piaski Wschód, który zostanie przebudowany w ramach planowanej budowy drogi S17 Piaski – Łopiennik. Nowa droga początkowo będzie przebiegać po północnej stronie obecnej drogi krajowej nr 12, następnie przetnie ją i od południa ominie Biskupice. Koniec odcinka planowany jest na wysokości Pełczyna.
Trasa będzie przebiegać po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga tzn. po dwa pasy w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
„Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączyliśmy fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu odcinków Piaski – Dorohucza oraz Dorohucza – Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej” – poinformowano w komunikacie. Dodano, że ogłoszono już przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla tego fragmentu trasy.
Z informacji przekazanych przez GDDKiA wynika, że początek odcinka S12 między Chełmem a Dorohuskiem zaplanowano w miejscowości Srebrzyszcze, gdzie ekspresówka przetnie istniejącą drogę krajową nr 12. Dalej trasa S12 będzie przebiegać po południowej stronie DK12. Ominie m.in. rezerwat przyrody Roskosz oraz miejscowość Pławanice. Za Teosinem, gdzie planowana jest budowa Miejsc Obsługi Podróżnych, przekroczy linię kolejową nr 7 relacji Warszawa – Dorohusk.
CZYTAJ: Ogromny popyt na garaże wolnostojące w Lublinie. Ceny sięgają 100 tys. zł
„W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planowanych jest 16 wiaduktów, 59 przejść dla zwierząt oraz węzeł drogowy Dorohusk” – wyliczyła GDDKiA. Jak dodała, droga będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj; oznacza to, że zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie trasy, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudowanie drogi oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
GDDKiA przypomniała, że droga ekspresowa S12 między Piaskami a przejściem granicznym w Dorohusku będzie liczyć ok. 75 km. Dla obwodnicy Chełma o długości ok. 13,6 km Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi postępowanie dotyczące wydania decyzji ZRID, co umożliwi wykonawcy rozpoczęcie robót w terenie. Trwa też przetarg na wyłonienie wykonawcy S12 na odcinku z Dorohuczy do Chełma (ok. 22 km). Oferty wykonawców poznano 28 grudnia ub.r. i obecnie trwa ich ocena.
PAP / RL / opr. WM
Fot. GDDKiA Lublin