Oszustwa internetowe i kradzieże z kont bankowych poprzez rozsyłanie fałszywych powiadomień i alertów to coraz większy problem – mówił w Radiu Lublin Jan Kostrzewa, dyrektor Centrum Cyberbezpieczeństwa w Zamościu.
Jak dodał, hakerzy wykorzystują np. okres świąteczny, gdy kupujemy dużo prezentów, czy rożne społeczne akcje pomocowe lub informacyjne.
CZYTAJ: Oszustwo na konsultanta bankowego. Mieszkaniec Annopola stracił 16 tys. zł
– Typowym atakiem jest rozsyłanie SMS-ów z fałszywą informacją o konieczności dopłacenia złotówki do przesyłki kurierskiej – mówi dyrektor Centrum. – Są to fałszywe komunikaty, które mają na celu tylko jedną rzecz – abyśmy weszli na stronę, którą oszuści przygotowali. Oczywiście nie chodzi o dopłacenie złotówki, tylko o to, że my poprzez kliknięcie, wpisanie swojego hasła i PIN-u, dodajemy np. nowe konto zaufane w systemie. W tym momencie oszust kradnie nam nie złotówkę, tylko wszystkie pieniądze, które mamy. Następnie zamienia je na kryptowalutę i szukaj wiatru w polu.
Cała rozmowa w materiale wideo:
Według Kostrzewy, żeby móc bronić się przed takimi oszustwami, najlepiej skorzystać ze szkoleń, na których można poznać zasady bezpieczeństwa dotyczące przechowywania plików i haseł, metody działania przestępców i sposoby reagowania na te zagrożenia.
Centrum Cyberbezpieczeństwa w Zamościu prowadzi takie bezpłatne szkolenia dla seniorów. W przyszłości mają być one prowadzone także dla innych grup społecznych.
RCh / opr. WM
Fot. PrzeG