Tylko jedna trzecia telefonów na numer alarmowy 112 to połączenia zasadne. Pracownicy Centrum Powiadamiania Ratunkowego przypominają, że na numer 112 należy dzwonić tylko w sytuacjach niebezpiecznych, zagrażających życiu, zdrowiu lub mieniu.
CZYTAJ: „To dla nas skok w przyszłość”. W Lublinie oddano do użytku nowe Centrum Powiadamiania Ratunkowego
– Łącznie przez cały 2022 rok lubelskie Centrum Powiadamiana Ratunkowego przyjęło ponad 900 000 zgłoszeń, z czego blisko 350 tysięcy to były zgłoszenia zasadne – mówi Mariusz Kucharek, zastępca kierownika CPR-u. – To były już zgłoszenia, które były przyjmowane, kierowane do służb. Najczęściej do policji, prawie równie często do pogotowia ratunkowego i troszeczkę rzadziej do innych służb, przede wszystkim do straży pożarnej. 1/3 zgłoszeń to zasadne, co czwarty telefon to telefon głuchy.
– Faktycznie często zdarzają się takie sytuacje, aczkolwiek z tymi głuchymi telefonami też trzeba uważać – mówi Karina Gil, koordynator w CPR. – Ostatnio jedna z naszych koleżanek przyjmowała fenomenalnie zgłoszenie. Wyłapała, że nie jest to głuchy telefon, usłyszała stukanie. Okazało się, że była to osoba, która nie mówiła i cała rozmowa była przyjęta na zasadzie stuknięć. Dwa razy na tak, raz na nie. I w ten sposób dyspozytorka prowadziła rozmowę ze zgłaszającą.
Często telefon 112 jest wybierany, żeby uzyskać informacje na jakiś temat. Takie telefony mogą blokować numer osobom, które naprawdę potrzebują pomocy.
Jutro (11.02) przypada Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.
LilKa/ opr. DySzcz
Fot. archiwum