Kilka tysięcy uczniów z województwa lubelskiego wzięło udział w warsztatach bezpiecznego poruszania się na rowerze w ruchu drogowym. Fundacja Mobilności Aktywnej podsumowała trzy lata projektu „Edukacja rowerowa 2.0”.
CZYTAJ: Rzadka choroba i milionowe koszty leczenia. Trwa zbiórka dla 15-letniej Mai
– Zależało nam, by szkolić dzieci w realnych warunkach drogowych – mówi prezes Fundacji Mobilności Aktywnej, Aleksander Wiącek. – Bezpieczeństwo na rowerze poza infrastrukturą rowerową to są umiejętności jazdy, czyli nie takie nabywane na sucho, na placyku, tylko w prawdziwym ruchu drogowym po to, żeby nauczyć się, jak unikać zagrożeń, jak zachowywać się w sposób zgodny z przepisami i przede wszystkim bezpieczny.
Zdaniem prezesa Aleksandra Wiącka niewielu rodziców uczy swoich dzieci jazdy po ulicy. W jego ocenie problemem są przepisy, według których dzieci poniżej 10 lat mogą jeździć rowerami tylko po chodniku. – Czyli w mieście legalnie nie mogę nauczyć ośmioletniego dziecka jazdy po ulicy, mimo że da się to robić bezpiecznie. Jadąc z takim dzieckiem po ulicy, łamię prawo, ale jednocześnie uczę go zasad bezpiecznej jazdy – stwierdził Wiącka.
– Przeszkoliliśmy także kadrę nauczycielską – mówi Michał Wolny z Fundacji Mobilności Aktywnej. – Jest to bardzo istotny element całej tej układanki multiplikacji tej wiedzy. Wydaliśmy też publikację „Praktyczna edukacja rowerowa w ruchu drogowym”, poradnik skierowany do nauczycieli.
W szkoleniach wzięło udział około 3 tys. uczniów i 79 nauczycieli z blisko 80 szkół podstawowych w województwie lubelskim. Organizatorzy przygotowali też 4 tys. poradników o edukacji rowerowej. – Udało nam się przeszkolić w skali województwa ok. 15 proc. uczniów – stwierdził Michał Wolny.
W ramach projektu powstawała także „Koncepcja nowego systemu szkolenia rowerzystów w Polsce i zmian w przepisach prawa”. Dokument został przekazany do Ministerstwa Infrastruktury oraz do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zawiera on analizy, dlaczego obecny system edukacji rowerowej wymaga gruntownej reformy oraz praktyczne sposoby jego ulepszenia.
CZYTAJ: Gdzie szukać pomocy medycznej w święta?
Fundacja Mobilności Aktywnej postuluje m.in. uporządkowanie zasad poruszania się po drogach dzieci na rowerach, wprowadzenie masowej edukacji rowerowej, powszechnych praktycznych zajęć w ruchu drogowym organizowanych przez szkoły podstawowe w całej Polsce, wyznaczenie tras egzaminacyjnych na ulicach w każdym powiecie i rozszerzenie egzaminu na kartę rowerową, żeby sprawdzał umiejętności jazdy na drogach publicznych.
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w 3765 wypadkach drogowych, w których zginęło 169 rowerzystów, a 3434 odniosło rany. W porównaniu z 2023 r. liczba wypadków z udziałem cyklistów zwiększyła się o 169, czyli 4,7 proc.
Projekt „Edukacja rowerowa 2.0” sfinansowano ze środków Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021–2030.
InYa / Polska Agencja Prasowa / opr. WM
Fot. pixabay.com
Pliki dźwiękowe
Aleksander Wiącek
Michał Wolny










