Wiadukt widmo – tak nazywają wybudowany ponad 1,5 roku temu obiekt nad torami na ulicy Kościuszki w Międzyrzecu Podlaskim, mieszkańcy tego miasta. Obiekt miał pomóc rozładować ruch z centrum miasta, jednak wciąż nie jest użytkowany, gdyż nie zbudowano jeszcze do niego dróg dojazdowych.
CZYTAJ: Rekordowej wielkości sum złowiony przez lubelskich wędkarzy
Mieszkańcy ulicy Kościuszki zarzucają miastu, że wykonanie inwestycji nie zostało przemyślane. – Wybudowano wiadukt i na tym etapie zakończono prace. Nie ma dróg dojazdowych do tego przedsięwzięcia – mówi w rozmowie z Radiem Lublin jedna z nich. – To jest wiadukt widmo, a jeszcze inaczej to jest pomnik, który nam zafundowała władza. Stoi 2 lata nieczynna inwestycja. Nic się nie dzieje. Zarosła trawą, drzewami. Można tylko pójść i złożyć kwiaty pod tym pomnikiem i podziękować – dodaje.
Budowa wiaduktu wiązała się z zamknięciem przejazdu kolejowego na ulicy Kościuszki. – Miasto zostało podzielone na 2 części. Jest 1 przejazd kolejowy – zaznacza mieszkanka. – Nie ma w tej chwili żadnej innej alternatywy. Ulica Kościuszki, ulica Partyzantów, ulica Kolejowa jest zablokowana non stop. Pomylono kolejność. Najpierw powinno się wybudować wiadukt, następnie zamknąć przejazd, żeby była jakaś alternatywa dla mieszkańców – dodaje.
Dlaczego budowa wiaduktu nie została ukończona? – Było to związane z finansowaniem inwestycji. Pieniądze pochodziły głównie z Polskiego Ładu i dotacji PKP PLK – podkreśla zastępca burmistrza Międzyrzeca Podlaskiego Arkadiusz Myszka. – Wartość tego projektu, tej części, która już powstała, to było 31 milionów złotych. Wtedy przed burmistrzem stanęło takie pytanie. Czy realizujemy ten projekt częściowo wiedząc, że on nie będzie skończony, jakby nie będzie do końca pełnił swojej funkcji? Opcja czy bierzemy 30 milionów i robimy część czy rezygnujemy z całości dofinansowania. Dlatego, że udział miasta w tych 31 milionach, tych pracach, które teraz zostały wykonane do tej pory, to jest tylko milion złotych. To jest taka skala dofinansowania. Wtedy burmistrz zdecydował, że robimy tą część, czyli ten wiadukt nad torami, który przez PKP jest współfinansowany. Natomiast o dalsze części będziemy się starać w okresie późniejszym. Oczywiście ze strony PKP wiązało się to z koniecznością zamknięcia przejazdu istniejącego. Dlatego, że jednym z warunków dofinansowania było osiągnięcie wskaźników bezpieczeństwa. Jak powstaje przeprawa bezkolizyjna, to ta przeprawa ze szlabanami musi zostać zlikwidowana. Taki był warunek i został on dotrzymany – dodaje.
Swoje stanowisko w sprawie budowy wiaduktu i zamknięcia przejazdu przedstawiły Polskie Linie Kolejowe. – Miasto Międzyrzec Podlaski odpowiada za budowę wiaduktu nad torami kolejowymi, który jako część planowanej obwodnicy miął wyprowadzić ciężki ruch drogowy z centrum miasta – tłumaczy Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego spółki. – We wrześniu 2023 roku miasto zwróciło się do Polskich Linii Kolejowych o wsparcie finansowe. Uzgodniono likwidację przejazdu kolejowego na ulicy Kościuszki znajdującego się około 150 metrów od projektowanego wiaduktu. W trakcie realizacji inwestycji miasto wystąpiło z wnioskiem o powołanie komisji w celu likwidacji przejazdu. Komisja zgodziła się na likwidację przejazdu, który został zamknięty 18 października 2023 roku. Był to warunek otrzymania 9 milionów złotych wsparcia od Polskich Linii Kolejowych. PLK wywiązały się z przekazania środków finansowych. Termin zakończenia budowy i udostępnienia obiektu zależy od działań inwestora, to znaczy Urzędu Miasta Międzyrzec Podlaski – dodaje.
Jak zapewnił Radio Lublin zastępca burmistrza Arkadiusz Myszka, miasto stara się o pozyskanie środków na dokończenie budowy wiaduktu. W tym celu złożono wniosek do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych na wykonanie zjazdów do ulicy Kościuszki i Siteńskiej. Wniosek jest obecnie na etapie oceny formalnej.
Czy miasto otrzyma dotację na dokończenie budowy wiaduktu, będzie to wiadome za około 2-3 miesiące.
MaT / opr. PaW
Fot. Małgorzata Tymicka
Pliki dźwiękowe
„Wiadukt widmo” w Międzyrzecu Podlaskim. Inwestycja bez dojazdu









![Skaner na granicy już działa. I rozładowuje kolejkę [ZDJĘCIA] 8 EAttachments9023128e4c05afbc21c740d46491307eed33932 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/10/EAttachments9023128e4c05afbc21c740d46491307eed33932_xl-350x250.jpg)


