Jedna trzecia Polaków boryka się z wykluczeniem komunikacyjnym. Na temat tzw. białych plam, czyli miejsc z ograniczonym dostępem do transportu zbiorowego, rozmawiano podczas konferencji w Lublinie.
Według szacunków w Polsce jest 14 milionów osób z ograniczonym dostępem do komunikacji zbiorowej.
– Trzy miliony wśród nich po prostu nie jest w stanie normalnie dojeżdżać do pracy – mówi przewodnicząca Rady Programowej Konferencji Wykluczania Komunikacyjnego w Polsce Barbara Wójtowicz. – Nie ma tych rozwiązań ze strony państwa, żeby zabezpieczyć dojazd do pracy. Trzeba jechać swoim samochodem. Polska ma ponad 700 prywatnych pojazdów na 1000 mieszkańców. Niedługo się zakorkujemy.

– Tak zwane białe plamy komunikacyjne nie dotyczą dużych miast, tylko przede wszystkim małych miejscowości – dodaje zastępca prezydenta Lublina do spraw inwestycji i rozwoju Tomasz Fulara. – To jest moim zdaniem problem Polski, bo do tej pory ta przestrzeń po istniejących kiedyś PKS-ach nie została zasypana.
CZYTAJ: Jest pozwolenie na budowę kolejnego odcinka S17
Mieszkańcy regionu tłumaczą, że nawet jeśli połączenia istnieją, to są bardzo rzadkie. Na przykład tylko kilka kursów dziennie, co uniemożliwia swobodne planowanie podróży.
– Problem jest, bo nie ma częstych kursów autobusów. Teraz o 10.00 możemy dopiero do domu jechać, a później aż o 12.30 i o 15.00. Jestem ze Swobody, gmina Niemce. Niby blisko Lublina, ale dojazd jest ciężki, ciężkie połączenie. Żeby inne rozkłady były… Bo jak jak przyjadę o 8.00, trzeba czekać aż do 12.30 – narzeka starsza pani.
– Nasza gmina jest wciąż wykluczona z transportu kolejowego – mówi przewodniczący rady gminy Włodawa Dariusz Makarewicz. – Teraz w sezonie letnim zostanie utworzone połączenie szynobusem z Chełma do Włodawy. Jest dotowane przez samorządy, które znajdują się wzdłuż tej linii kolejowej. A tak generalnie jesteśmy pozbawieni takich połączeń.
CZYTAJ: „Polska nową Chorwacją”. Czesi polecają Lublin
Zdaniem ekspertów, aby zapobiec tworzeniu się białych plan komunikacyjnych w kraju, potrzebne są natychmiastowe działania systemowe, czyli prawne, technologiczne i edukacyjne.
– Pierwsza rzecz to finansowanie – zaznacza dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie Grzegorz Malec. – Mniejsze miejscowości, gminy, powiaty muszą mieć budżet na komunikację publiczną. To są wielomilionowe pozycje. Lublin ponad 200 milionów złotych wydaje na komunikację zbiorową. 500 milionów w ogóle na drogi, czyli na infrastrukturę i tak dalej. Natomiast w małych miejscowościach tego nie ma. Po drugie konieczne współdziałanie organów różnych szczebli, czyli np. gmin i powiatów, w celu łączenia tych środków transportu.

Eksperci wskazują na rozwiązania technologiczne, które mogłyby skutecznie zniwelować problem wykluczenia komunikacyjnego.
– Na przykład systemy, które wspierają intermodalność – mówi Marek Litwin, prezes Stowarzyszenia Inteligentne Systemy Transportowe. – Czyli łączenie różnych środków transportu w jeden, np. poprzez stosowanie czy wdrażanie wszelkiego rodzaju platform, gdzie użytkownicy mogą się logować i składać swoje zapotrzebowania na środki transportu. Transport taki jest elastyczny, czyli taki, który pozwala dostarczyć tę usługę dokładnie tam, gdzie jest ona potrzebna.
CZYTAJ: Komunikacyjne białe plamy znikną z regionu? Będzie kolejne wsparcie
Z raportu UNICEF Polska wynika, że około 14% uczniów zagrożonych jest wykluczeniem komunikacyjnym.
– 30% tej grupy społecznej uważa, że transport publiczny w miejscu ich zamieszkania jest zły – mówi dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie Grzegorz Malec. – Co oczywiście wpływa na to, że chociażby wybierają szkoły nie te, do których chcieliby chodzić, a te, do których mogą dojechać.
Z raportu UNICEF w Polska wynika, że transport zbiorowy jest podstawowym środkiem komunikacji, z jakiego korzystają młodzi ludzie. Jeździ nim łącznie ponad 30% badanych, a dla jednej czwartej jest to wiodący sposób podróżowania.
ZAlew / opr. PrzeG
Fot. archiwum RL
Pliki dźwiękowe
Uwięzieni w małych miejscowościach. Wykluczenie komunikacyjne dotyka milionów Polaków





![Historia poprzez zabawę. Gry edukacyjne w Lublinie [ZDJĘCIA] 5 EAttachments9068882c8eef3bcdd96f0d38018c162ba574a60 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments9068882c8eef3bcdd96f0d38018c162ba574a60_xl-350x250.jpg)
![Powstańcy styczniowi w skansenie. Widowisko w Święto Niepodległości [ZDJĘCIA] 6 EAttachments9068940e10f87f2208221a0581934adea267ff8 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments9068940e10f87f2208221a0581934adea267ff8_xl-350x250.jpg)
![Zderzenie na DK48. Jedna osoba ranna [ZDJĘCIA] 7 EAttachments90690881bba357bccdb98ad7549d28bb19d15fa xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments90690881bba357bccdb98ad7549d28bb19d15fa_xl-350x250.jpg)
![„Zamarły lot" wybitnego rzeźbiarza. Wyjątkowa wystawa w Lublinie [ZDJĘCIA] 8 EAttachments90670560536cae43d7aa0ab50f1a06bb2965da8 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments90670560536cae43d7aa0ab50f1a06bb2965da8_xl-350x250.jpg)

!["Polska na Tak". Wyjątkowy mural odsłonięty w Lublinie [ZDJĘCIA] 10 EAttachments906859562c4f14983e3f8e7c380865c078385ed xl 1](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments906859562c4f14983e3f8e7c380865c078385ed_xl-1-350x250.jpg)
![Nowe barwy smoka. Renowacja z kontrowersjami [ZDJĘCIA] 11 EAttachments9064544f41709520703ea6fdc2bb18d8a5d5627 2](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/11/EAttachments9064544f41709520703ea6fdc2bb18d8a5d5627-2-350x250.jpg)

