Wybór Stwosza na wykonawcę głównego ołtarza do kościoła mariackiego okazał się szczęśliwy z dwóch powodów. Po pierwsze, jak już ustaliliśmy w pierwszym odcinku poświęconym temu retabulum* – był z niego bardzo zręczny i utalentowany rzeźbiarz. Po drugie – też podatny grunt, który jak gąbka chłonął nowe idee, które kotłowały się w krakowskim środowisku intelektualnym i potrafił zmaterializować je w drewnie. Kto stoi za treścią ołtarza i na co patrzeć treści szukając – o tym w najnowszym odcinku „Zdolnych Szelm” – zapraszamy: historyk sztuki dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski.
*To kontynuacja historii rozpoczętej w czwartym odcinku „Zdolnych Szelm” – „Wit Stwosz i jego opus vitae – kilka szpilek na wiwisekcji Ołtarza Mariackiego”
Słowniczek dla zagubionych i głodnych wiedzy:
– pentaptyk: odmiana poliptyku – nastawy ołtarzowej, w której z szafą główną połączone są dwie pary skrzydeł
– pseudopoliptyk szafiasty: typ nastawy ołtarzowej, w której przynajmniej jedna para skrzydeł pozostaje nieruchoma
– predella: podstawa retabulum leżąca na mensie ołtarzowej
Zdjęcia do pooglądania:
https://www.pajorama.eu/mariacki/mariacki
MGu/PB
Fot. wikipedia.org