Zdolne Szelmy odc. 5 – Alfred Guillou, czyli „Bretanio, odchodzę i nadchodzę!”

alfred guillou 2025 02 28 191806

Morska bryza, odgłosy stąpania po mokrym piasku, szum fal i zapach ryb – to wszystko można odczuć, zatrzymując się chociaż na chwilę przy obrazach Alfreda Guillou. Malarz zabiera nas do Bretanii, ale zanim tam dotarł i trochę namieszał, powiedzmy, że trochę wody upłynęło. Zapraszają dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski.

Słowniczek dla zagubionych i głodnych wiedzy:

akademizm w malarstwie: rozwijał się od XVII – postulowano wówczas, że sztuka jest dziedziną intelektu (rządzą nią więc zasady), a nie rzemiosłem, a jej głównym celem jest osiągnięcie piękna; w XIX w. nurt ten kształtował się pod opieką oficjalnych instytucji państwowych: akademii artystycznych, urzędowego mecenatu, salonów wystawowych; akademizm miał przekazywać idee, idealizować naturę – najbardziej ceniono tematy historyczne, mitologiczne i religijne

naturalizm w malarstwie: powstał w 2. poł. XIX w.; nurt, w którym dąży się do fotograficznego ukazania natury – dokładna obserwacja ale bez oceniania i komentowania; człowiek jest pokazany jako jednostka zdeterminowana przez otoczenie, pochodzenie

salon: wystawa zbiorowa, prezentująca aktualne trendy w sztuce; najbardziej prestiżowym był Salon paryski; te sformalizowane organizowane były regularnie, stając w opozycji do tych organizowanych niezależnie; w powiązaniu z salonami rozwinęła się krytyka artystyczna

Zdjęcie do pooglądania:

https://artsandculture.google.com/asset/adieu/VwEoYlHnhpveJQ?hl=en

MGu/PB

Fot. www.wikipedia.org

Fot. 

Exit mobile version