Pierwszy śmigłowiec AW 149 wyprodukowany w PZL Świdnik zjechał z linii produkcyjnej. Maszyna przechodzi obecnie niezbędne testy i próby zakładowe. W sumie do polskiego wojska trafią 32 takie maszyny.
– Dostarczamy nie tylko śmigłowce, ale o wiele więcej – mówił w porannej rozmowie Radia Lublin prezes zarządu WSK PZL Świdnik, Jacek Libucha – Dostarczamy też urządzenia treningowe, symulatory, makiety i pakiet szkoleniowy. Część jest realizowana za granicą w naszym ośrodku szkoleniowym, a część jest realizowana w Polsce na terenie jednostki. Ten kontrakt ma zdefiniowane miejsce odbioru. My dostarczamy w tej chwili do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Ja sobie wyobrażam i mam nadzieję, że jest to tylko początek bardzo długiej współpracy z wojskiem.
Dostawa śmigłowców AW 149 dla Polskiego Wojska ma być realizowana do 2029 roku.
Cala rozmowa w materiale wideo:
Wraz z przechodzeniem polskich sił zbrojnych na śmigłowce najnowszych generacji, jak AW149, 101, Apache, Black Hawk S70i, istnieje pilna potrzeba wymiany floty szkoleniowej, opartej nadal o wiekowe, mechaniczno-analogowe Mi-2.
– Wymogi szkoleń pilotów w oparciu o technologie obecnego pola walki spełnia „spolonizowany” AW109M Trekker z PZL Świdnik, producenta polskiego AW149 – mówił dziś w Radiu Lublin prezes spółki Jacek Libucha. – Chcemy, żeby AW109 Trekker był również śmigłowcem w stu procentach, do samego końca produkowany u nas. Cały płatowiec już dziś jest produkowany w Świdniku. Mało tego, 29 firm polskich produkuje komponenty do niego, więc to jest bardzo mocno spolonizowana maszyna.
„Polonizacja” sprzętu na potrzeby naszej armii jest wymogiem chwili, uważa prezes PZL Świdnik.
– Nie wyobrażam sobie sytuacji, że wybrana zostałaby maszyna, która nie będzie produkowana w kraju. Myślę, że to co się dzieje w ostatnich miesiącach czy latach, mówi nam jasno. Jeżeli coś możemy i umiemy robić w kraju, powinniśmy to robić w kraju. Zwłaszcza jeżeli jest to coś związanego z bezpieczeństwem. Pomysły, że możemy sobie kupować z każdego kierunku, jakiekolwiek uzbrojenie czy maszyny dla wojska, to już chyba takie myślenie odchodzi powoli do lamusa.
Jeśli na AW109 Trekker zdecyduje się Inspektorat Uzbrojenia i Sztab Generalny Wojska Polskiego, PZL Świdnik jest już gotowy, by uruchomić linię montażu końcowego śmigłowca.
Co ciekawe, AW109 jako „Koala” jest śmigłowcem szkoleniowym Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.
MaTo / JB / opr. LisA / PrzeG
Fot. RL