Margherita zajęła pierwsze miejsce w rankingu najczęściej wybieranych przez Polaków rodzajów pizzy w 2024 roku, minimalnie wyprzedzając capricciosę – wynika z danych aplikacji PanParagon. Obie uzyskały po niemal 30% udziałów w zamówieniach, wyprzedzając trzecią na podium pizzę salami.
CZYTAJ: Lubelskie lotnisko podsumowało rok. W 2025 czeka nas wiele nowości!
Analiza paragonów zebranych przez aplikację PanParagon wskazuje, że w 2024 roku najczęściej wybieraną pizzą była klasyczna margherita z mozzarellą, bazylią i sosem pomidorowym. Jej zakup udokumentowano na 29,5% analizowanych paragonów wystawionych w pizzeriach.
Na drugim miejscu uplasowała się pizza capricciosa z mozzarellą, szynką i pieczarkami, która uzyskała wynik 28,2%. Trzecie miejsce w rankingu zajęła tradycyjna włoska pizza salami. Jej udział był jednak dwukrotnie niższy i wyniósł 12,3 proc.
Pomimo kontrowersji związanych z serwowaniem pizzy z ananasem, pizza hawajska zajęła wysoką, czwartą pozycję w rankingu uzyskując 9,7%. – W poprzedniej edycji naszego badania, w 2023 roku, pizza z ananasem uplasowała się na piątym miejscu. Tak więc, mimo niechęci jaką budzi ten dodatek u zwolenników włoskich tradycji kulinarnych, grono zwolenników tego dania poszerzyło się, zapewniając pizzy hawajskiej awans o jedną pozycję – zauważyła Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
W zestawieniu znalazły się także pizza wiejska (3,1%) oraz farmerska (2,9%), których skład zależy głównie od propozycji konkretnej restauracji. Pizza wiejska zazwyczaj serwowana jest z kiełbasą i ogórkiem konserwowym, natomiast farmerska z kiełbasą, cebulą oraz papryką czerwoną. Te dwa rodzaje pizzy łączy udział znanych i lubianych w Polsce składników. Na kolejnych miejscach uplasowały się pizze: pepperoni (2,7%), kebab (2,5%), funghi (2,3%) oraz vegetariana. W porównaniu z zeszłorocznym zestawieniem, w tym roku na popularności najbardziej straciła pizza vegetariana spadając z 6. na 10. miejsce. Z 4. na 7. miejsce spadła pizza pepperoni, a wersja funhgi zaliczyła spadek z 7. na 9. Pizza serowa, która w poprzednim badaniu uplasowała się na 8. miejscu, w tym roku znalazła się poza pierwszą 10-tką w rankingu.
– Choć w Polsce nie brakuje ciekawych propozycji w postaci pizzy z kaszanką, frytkami, a nawet czekoladą, to finalnie na paragonach zdecydowanie wygrywa włoska klasyka. Nie zmienia to faktu, że często dajemy skusić się kontrowersyjną pizzę hawajską lub taką z dodatkiem kiełbasy lub ogórka. Jedno jest pewne, lubimy łączyć różne smaki – stwierdziła Grzelak.
Eksperci aplikacji przyjrzeli się także dobrze znanym w Polsce dodatkom do pizzy. – 11% paragonów pochodzących z pizzerii potwierdzało zakup sosu czosnkowego. Jeszcze rzadziej wybierany był sos pomidorowy, który pojawił się na ok. 4% ujętych w badaniu dowodach zakupu. Wygląda więc na to, że ich zakup nie jest częstą praktyką wśród polskich konsumentów. Warto jednak pamiętać, że część pizzerii w Polsce oferuje sosy gratis przy większych zamówieniach, a takie pozycje mogą nie być rejestrowane na paragonach – zaznaczyła Grzelak.
17 stycznia obchodzony jest Światowy Dzień Pizzy. Na obchody tego dnia wybrano uroczystość świętego Antoniego Opata, który jest patronem między innymi ognia i wszystkich zawodów z nim związanych. Dzień ten został oficjalnie wpisany do kalendarza w 2017 roku, po wpisaniu pizzy na listę kulturowego dziedzictwa ludzkości UNESCO.
Polska Agencja Prasowa / opr. PaW
Fot. pixabay.com