Nowe odcinki autostrady. Urząd wojewódzki zamierza wydać zezwolenia

dsc0023 2020 09 19 094329 1140x570 2021 04 14 081217 2021 05 25 151948 750x375 2023 10 23 132032 750x375 2024 05 07 070419 750x375 2025 01 07 213527

Lubelski Urząd Wojewódzki zamierza w 2025 r. wydać zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) m.in. dla dwóch odcinków autostrady A2 Biała Podlaska-Dobryń – poinformował we wtorek dyrektor Wydział Infrastruktury LUW Michał Zdun.

Jak podaje Polska Agencja Prasowa, uzyskanie decyzji ZRID pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod budowę drogi.

Jak poinformowano podczas wtorkowej konferencji prasowej, LUW prowadzi postępowanie o wydanie ZRID m.in. dla autostrady A2 (3 odcinki), S19 (3), S17 (3), S12 (3), drogi krajowej nr 74 oraz dróg wojewódzkich nr 835, 807, 830, 849, 827 i kilku mniejszych inwestycji. W sumie chodzi o budowę i rozbudowę kilkuset kilometrów dróg ekspresowych, krajowych i wojewódzkich.

Dyrektor Zdun powiedział, że w tym roku urząd wojewódzki zamierza wydać ZRID dla dwóch odcinków autostrady A2: Biała Podlaska-Kijowiec (16,2 km) oraz Kijowiec-Dobryń (9,3 km). W grudniu GDDKiA informowała, że ponad 32-kilometrowa trasa A2 między Białą Podlaską a granicą polsko-białoruską podzielona została na trzy etapy, spośród których najbardziej zaawansowane są dwa odcinki do miejscowości Dobryń. Dyrekcja prowadzi przetarg na wykonanie projektu i budowę środkowego odcinka, natomiast w przypadku trasy położonej najbliżej Białej Podlaskiej ogłoszenie przetargu zapowiedziała na pierwszy kwartał br.

CZYTAJ: Ślisko na drogach! 18-latek uderzył w sygnalizację świetlną

W przypadku budowy drogi ekspresowej S19 – w pierwszej kolejności procedowane będzie ZRID dla odcinka między Lubartowem a Kockiem. Budowę trasy z Lublina do granicy województwa lubelskiego GDDKiA podzieliła na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km. Wiosną 2024 r. rozpoczęły się prace przy rozbudowie obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Pod koniec roku dyrekcja uzyskała także ZRID dla dwóch odcinków od granicy województwa do Międzyrzeca Podlaskiego i z Lubartowa do Lublina. Zdun przewiduje, że za trzy lata z Lublina na północ województwa będzie można podróżować już gotową drogą ekspresową.

Według niego mniej zaawansowane są prace na 75-kilometrowej drodze ekspresowej S12 między Piaskami a Dorohuskiem. W 2024 r. wykonawca kontynuował budowę obwodnicy Chełma, która jest położona na tej trasie. Do wojewody lubelskiego wpłynęły wnioski o ZRID dla trzech odcinków: Piaski-Dorohucza, Dorohucza-Chełm, Chełm-Dorohusk. Zdun uzupełnił, że postępowanie dotyczące odcinka Chełm-Dorohusk jest najbardziej zaawansowane.

W przypadku ponad 115-kilometrowej drogi ekspresowej S17 z Piask do Hrebennego urząd wojewódzki prowadzi procedurę wydawania ZRID dla odcinków: Zamość Wschód-Zamość Południe, Zamość Południe-Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe-Hrebenne. Stan prac nad wydaniem decyzji Zdun ocenił jako zaawansowany.

CZYTAJ: Wojewoda Komorski: To nie był łatwy rok, ale udało się sporo zrobić

Dyrektor poinformował, że prace przygotowawcze lub projektowe trwają wobec wszystkich odcinków dróg ekspresowych S19, S12 i S17 na Lubelszczyźnie. – Za osiem-dziesięć lat całe nasze województwo będzie skomunikowane drogami szybkiego ruchu – zaznaczył.

Jak wyliczył, w latach 2020-2023 ówczesny wojewoda lubelski wydał dwie decyzje ZRID, natomiast w 2024 wydano trzy decyzje na trzy odcinki S19 o łącznej długości 45 km, na których trwają już roboty budowlane.

Polska Agencja Prasowa / RL / opr. WM

Fot. archiwum

Exit mobile version