• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 24°C
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
poniedziałek, 10 sierpnia 2026
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > Naukowcy: czerwone mięso jest składnikiem zbilansowanej diety

Naukowcy: czerwone mięso jest składnikiem zbilansowanej diety

25 stycznia 2025 / 09:40
A A
beef 778312 1280 2025 01 25 094418
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Chude czerwone mięso może być ważnym składnikiem zbilansowanej diety, korzystnej dla zdrowia serca i jelit. O takich wnioskach z badań przeprowadzonych na małej grupie osób naukowcy poinformowali na łamach pisma „Nutrients” – podaje Polska Agencja Prasowa.

Wcześniejsze badania wskazywały, że regularne spożywanie dużych ilości zawierającego cholesterol czerwonego mięsa (zwłaszcza smażonego oraz w postaci wędlin) sprzyja nowotworom, chorobom serca, naczyń oraz jelit.

Niedawne badanie przeprowadzone przez naukowców z Purdue University (USA) na małej grupie osób każe jednak sądzić, że przestrzeganie stałego schematu żywieniowego, który obejmuje chude czerwone mięso, może przyczynić się do równowagi mikrobiomu jelitowego i wspierać zdrowie układu krążenia.

Naukowcy biorący udział w badaniu ocenili skutki przyjęcia, a następnie – okresowego zaprzestania zdrowego schematu żywieniowego w stylu amerykańskim, który obejmował trzy uncje (85 gramów) chudego czerwonego mięsa (wołowiny i wieprzowiny) dziennie u zdrowych młodych dorosłych.

CZYTAJ: Wspomaga odporność organizmu! Dieta w chorobie nowotworowej

Celem badania było zrozumienie, w jaki sposób cykliczne włączanie i wyłączanie zbilansowanej diety przez trzy kontrolowane cykle wpływa na markery stanu zdrowia, a zwłaszcza – na różnorodność mikrobiomu jelitowego i wskaźniki układu krążenia.

„Za każdym razem, gdy uczestnicy przyjmowali zdrowy wzorzec żywieniowy, skład ich mikrobioty jelitowej zmieniał się na korzystny, a markery sercowo-naczyniowe, takie jak cholesterol LDL, wykazywały poprawę i były stale powiązane ze zmianami dotyczącymi bakterii jelitowych” — wyjaśnił główny badacz, prof. Wayne Campbell z katedry nauk żywieniowych i główny autor badania (DOI: 10.3390/nu16213619).

Uzyskane wyniki sugerują również, że mikrobiota jelitowa może odgrywać znaczącą rolę w tym, jak dieta wpływa na zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Wydają się też podkreślać, że chude czerwone mięso – o ile spożywane jest jako część zbilansowanej, zdrowej diety – może nie mieć negatywnego wpływu na zdrowie jelit lub serca.

Badanie podkreśla dwa ważne wnioski. Po pierwsze, przerywane zdrowe odżywianie może przynosić korzyści za każdym razem, gdy jest wznawiane. Po drugie, utrzymywanie zrównoważonej diety w czasie może dawać bardziej stabilne wyniki.

Powrót do „zwykłej” diety (która nie była ograniczona do zdrowego amerykańskiego wzorca żywieniowego) w ciągu kilku tygodni odwrócił korzystne zmiany mikrobioty i poprawę zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Wprawdzie zdrowy wzorzec żywieniowy szybko (w ciągu zaledwie trzech tygodni) poprawiał profile lipidowe surowicy, jednak – aby utrzymać te korzyści – prawdopodobnie konieczne byłoby jego stałe utrzymanie.

CZYTAJ: Dieta bogata w owoce i warzywa obniża ciśnienie i chroni nerki

„Lepiej konsekwentnie stosować zdrową dietę, aby wspierać długoterminowe wyniki zdrowotne” — sugeruje dr Campbell.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Purdue objęło 17 zdrowych młodych dorosłych w ciągu trzech trzytygodniowych cykli (przyjmowania, zaprzestania i ponownego przyjmowania) kontrolowanego, zdrowego wzorca żywieniowego, aby ocenić wpływ na mikrobiotę jelitową i markery zdrowia układu krążenia. Przerywane cykle zdrowego odżywiania były korzystne. Naukowcy zaobserwowali jednak, że najbardziej trwałe ulepszenia, dotyczące różnorodności mikrobioty jelitowej i markerów układu krążenia, takich jak cholesterol LDL, zaobserwowano przy stałym przestrzeganiu zbilansowanej diety, która obejmowała chude czerwone mięso wołowe lub wieprzowe.

Polska Agencja Prasowa / RL / opr. LisA

Fot. pixabay.com

Tagi: dietaKraj i Światczerwone mięsoZDROWIEciekawostki
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments9681228dc6589ee1a9bbd374dcd8766930a8341 xl
Wiadomości

Spektakularne zaćmienie Słońca. Jak bezpiecznie je obserwować?

10 sierpnia 2026
EAttachments96633060239701e076f65807f0c7d165bef7a45 xl
Wiadomości

Gen. Kraszewski: Po wybuchu na Lubelszczyźnie Rosjanie dowiedzieli się, że systemy obrony cywilnej są w Polsce uśpione

9 sierpnia 2026
EAttachments96819784c92c23c00bd4df2f763c2feb46c11d3 xl
Wiadomości

Od początku czerwca utonęło 110 osób. Policja apeluje o ostrożność nad wodą

9 sierpnia 2026
EAttachments9681781982c3deef3a0ae748070c680d477f289 xl
Wiadomości

Ekspertka: Urlop brany raz albo dwa razy do roku to za mało dla organizmu

9 sierpnia 2026
EAttachments9681064391cea2fdb1f741fa9773947b61886d9 xl
Redakcje

Ekpert: Igrzyska w Los Angeles będą nastawione na show

9 sierpnia 2026
EAttachments8367909fd4591a42a38795a8284d09bd75aadc0
Wiadomości

Krew pilnie potrzebna. Terenowe akcje w regionie [HARMONOGRAM]

9 sierpnia 2026
EAttachments8411998ad26dab2c15d06d714d4bb6cdd4403fa
Wiadomości

Jedna recepta w kilku aptekach. Prawie 600 placówek w Lubelskim wdrożyło usługę

9 sierpnia 2026
EAttachments96809538cda81fc7ad906927144235dda5fdf15 xl
Wiadomości

Akademia Ochrony Ludności w Lublinie. Nauka pierwszej pomocy i pokazy służb [ZDJĘCIA]

8 sierpnia 2026
Następna wiadomość
1190792 2025 01 25 101534

25.01.2025 Panorama tygodnia - m.in. o zaprzysiężeniu Donalda Trumpa na prezydenta USA

Ciekawostki

Ekspertka: Człowiek jest dla kota ważnym elementem świata, a nie tylko kimś, kto napełnia miskę

Balony znów nad Nałęczowem. Wcześniej loty odwołał upał

Kręcili w pałacu. Kultowy serial powstaje w Lubelskiem [ZDJĘCIA]

Kolory mogą zdradzić stan zdrowia. Aplikacja naukowca z Politechniki Lubelskiej

Gdzie „chowa się” czas? Zaskakujące wyniki badań lubelskich naukowców

Najciekawsze zamki w regionie! [QUIZ]

O tym się mówiło

Koniec pędzących hulajnóg? Ministerstwo pracuje nad zmianą przepisów

18.07.2026 Ekoradio Lublin – racjonalne wykorzystywanie wody

15-letni bramkarz dołącza do Hetmana Zamość

Nielegalny salon gier zlikwidowany w Dęblinie

Podlasie żegna swojego napastnika

17.07.2026 Radiowa Akademia Filmowa – Kiedy ty śpisz

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2026 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2026 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj