Polacy planują wydać na Sylwestra średnio 268 złotych, co jest kwotą porównywalną z poprzednim rokiem – wynika z badania „Sylwestrowe plany Polaków” na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Dodano, że 20 proc. badanych nie zamierza ponosić żadnych dodatkowych wydatków.
CZYTAJ: „Pozwólmy przyrodzie trwać w spokoju”. Apel o Nowy Rok bez pirotechniki
Jak pokazują wyniki badania, zmienne preferencje Polaków na koniec roku oraz inflacja skłania wielu z nich do bardziej przemyślanych i odpowiedzialnych decyzji finansowych i ograniczania wydatków.
Na sylwestrowe świętowanie w pojedynkę lub gronie domowników decyduje się 66 proc. badanych. Kolejne 21 proc. przewiduje świętowanie u rodziny lub znajomych bądź zaproszenie ich do siebie. Jak podano w opisie do wyników badania, te wyniki, identyczne jak w latach 2021-2023, podkreślają, że domowe świętowanie stało się dla Polaków standardem, zwłaszcza w obliczu niepewności gospodarczej.
Wśród osób planujących wydatki, 29 proc. przeznaczy na ten cel ponad 200 złotych, podczas gdy reszta ograniczy budżet do jeszcze niższych kwot.
CZYTAJ: Uwaga! Oszuści internetowi kopiują ogłoszenia obiektów noclegowych
Z badania wynika, że inflacja ma bezpośredni wpływ na decyzje związane z wydatkami sylwestrowymi – co czwarty Polak (24 proc.) planuje wydać mniej niż przed rokiem, natomiast 63 proc. deklaruje, że kwoty pozostaną na podobnym poziomie. Większe wydatki przewiduje 13 proc. badanych, co wskazuje na dość powszechne podejście ostrożnościowe w zarządzaniu finansami.
– Dane dotyczące planowanych wydatków sylwestrowych potwierdzają, że inflacja wpływa nie tylko na codzienne decyzje zakupowe, ale także na budżet przeznaczany na okazjonalne świętowanie i zwyczaje. Zmiany stylu życia Polaków w podejściu do Sylwestra wyraźnie wskazują na ewolucję, która dostosowana jest do obecnych realiów gospodarczych. Wzrasta popularność bardziej oszczędnych form celebracji, co może odzwierciedlać nie tylko presję inflacyjną, ale także zmianę podejścia do konsumpcji i priorytetów życiowych – komentuje wyniki badania główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski.
Dodał, że rośnie znaczenie spotkań w domowym gronie, co podkreśla trend preferowania kameralności i prostoty nad kosztownymi wydarzeniami. – Ta zmiana trendu to również sygnał dla branż związanych z organizacją większych imprez, które będą musiały uwzględniać zmianę preferencji konsumentów w swoich planach – zauważył analityk.
Wnioski z badania BIG InfoMonitor wskazują, że Polacy coraz częściej rezygnują z kosztownych form świętowania na rzecz bardziej kameralnych rozwiązań. Według badania imprezy w lokalach, instytucjach kultury czy pod gołym niebem przyciągną 4 proc. respondentów, a taka sama liczba Polaków zamierza spędzić Sylwestra na wyjeździe. Te statystyki pokazują, że bardziej kosztowne formy świętowania końca roku są wybierane przez nielicznych, co może być efektem zarówno ograniczeń finansowych, jak i zmiany preferencji spędzania wolnego czasu.
– Utrzymująca się popularność witania Nowego Roku w domowym zaciszu w gronie rodziny i najbliższych przyjaciół jest wyraźnym odzwierciedleniem zmian stylu życia Polaków, które wpisują się w szerszy trend oszczędzania i minimalizmu. Takie wybory wynikają nie tylko z ograniczeń finansowych. ale również z priorytetów związanych z komfortem i bliskością relacji. Dla sektora rozrywki i gastronomii to jednak poważne wyzwanie. Należy zwrócić uwagę, że osłabiony popyt na organizowane przez te branże wydarzenia sylwestrowe może mieć długofalowe konsekwencje, w kontekście sezonowych aktywności, które tradycyjnie generowały duże obroty. Branża powinna rozważyć dywersyfikację oferty, koncentrując się na dostosowaniu usług do nowych preferencji klientów, czyli potrzeby większej elastyczność, ekonomicznego podejścia do wydatków i bardziej personalnego podejścia do celebrowania ważnych momentów – dodał Rogowski.
Badanie „Sylwestrowe plany Polaków” zrealizowano w grudniu br. metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor na próbie 1061 dorosłych Polaków.
Polska Agencja Prasowa / opr. PaW
Fot. pixabay.com