• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 19°C
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
niedziela, 14 czerwca 2026
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > Kwasy omega-6 i omega-3 mogą chronić przed rakiem

Kwasy omega-6 i omega-3 mogą chronić przed rakiem

08 listopada 2024 / 14:58
A A
vegetables 2338824 1280 2024 11 08 150109
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Wysoki poziom kwasów omega-6 wiąże się z mniejszym ryzykiem 14 nowotworów, a omega-3 – 19 rodzajów raka. To wynik badania obejmującego 250 tys. osób.

Nowe badanie przeprowadzone na University of Georgia wskazuje, że nienasycone kwasy tłuszczowe, oprócz korzystnego działania na układ krążenia i na mózg, przynoszą jeszcze inne pozytywne skutki.

Analiza danych dotyczących ponad 250 tys. osób pokazała związek między wysokim stężeniem tych tłuszczów i mniejszym ryzykiem wielu nowotworów.

CZYTAJ: „Kijki zamiast telefonu”. Akcja w puławskich szkołach

– Wyniki sugerują, że przeciętna osoba powinna skupić się na włączeniu do swojej diety większych ilości tych kwasów tłuszczowych – mówi Yuchen Zhan, autorka publikacji, która ukazała się na łamach „International Journal of Cancer”.

Wysoki poziom kwasów omega-6 zmniejszał ryzyko 14 różnych rodzajów raka, w tym czerniaka i nowotworów pęcherza.

Osoby z wyższym stężeniem kwasów tłuszczowych omega-3 rzadziej chorowały na 19 nowotworów, w tym na raka okrężnicy, żołądka, innych części układu pokarmowego i płuc.

Uczestnicy badania byli obserwowani przez dekadę. Na jakiś rodzaj nowotworu zachorowało w tym czasie ok. 30 tys. osób.

Już wcześniejsze badania wskazywały na związek między poziomem kwasów tłuszczowych a ryzykiem rozwoju nowotworów. Jednak, jak podkreślają naukowcy, żadne prace nie były w stanie jednoznacznie określić, czy kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 zmniejszają zachorowalność na raka, lub zwiększają szanse na przeżycie po diagnozie nowotworu.

Co ważne, zauważone teraz związki nie były zależne od czynników dodatkowych, takich jak BMI, picie alkoholu czy aktywność fizyczna.

Znane jako „zdrowe tłuszcze”, kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 są niezbędne dla zdrowia człowieka. Można je znaleźć w tłustych rybach, orzechach, niektórych olejach roślinnych, takich jak olej rzepakowy – wyjaśniają naukowcy.

CZYTAJ: Lubelski PFRON: osoby z niepełnosprawnością mogą wypożyczyć potrzebny sprzęt

Jednak znaczna część mieszkańców zachodniego świata prawdopodobnie nie spożywa wystarczającej ilości tych produktów, aby osiągnąć zalecane ilości. Dlatego wiele osób sięga po suplementy z olejem rybim. Są one jednymi z najpopularniejszych tabletek diety na rynku i to, według badaczy z dobrego powodu. Wcześniejsze analizy wskazywały np., że suplementy z kwasami omega-3 mogą m.in. zmniejszyć ryzyko chorób krążeniowych.

Korzyści płynące z oleju rybiego mogą jednak nie być takie same dla wszystkich – podkreślają badacze. Na przykład w obecnym projekcie odkryli oni, że wysoki poziom kwasów omega-3 może wiązać się z nieznacznie wyższym ryzykiem raka prostaty.

Zaobserwowali również silniejszy korzystny efekt działania kwasów omega-6 u młodszych uczestników, szczególnie u kobiet.

Oczywiście należy też pamiętać o zasadzie, która sprawdza się niemal zawsze – co za dużo to niezdrowo, a przed rozpoczęciem suplementacji najlepiej zasięgnąć porady lekarza.

PAP / RL / opr. AKos

Fot. pixabay.com

 

Tagi: Kraj i Świat
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments95733544339d3307b732dfd5ec83f4731cb3448 xl
Wiadomości

150 kontroli cudzoziemców. Niektórzy muszą opuścić Polskę

14 czerwca 2026
EAttachments9576824c16df734f6d5c72fabb0ef804f92231f xl
Wiadomości

Dodatkowe pociągi na wakacje. POLREGIO wzmacnia ofertę w województwie lubelskim

14 czerwca 2026
EAttachments957683108f44ca13f4954595d189133d09dd61b xl
Wiadomości

Ekspert w Światowym Dniu Krwiodawcy: jedna donacja ratuje życie trzem osobom

14 czerwca 2026
EAttachments957608541f115b1f06d28f89886851cdcb85031 xl
Wiadomości

Płody zakopane na działce. Jest wniosek o aresztowanie lekarki

13 czerwca 2026
EAttachments949298822720b118ce3d701f96c002725b4037a xl
Wiadomości

Europoseł Hetman: Nie ma powodów do obaw. Polska wyłączona z Paktu Migracyjnego

13 czerwca 2026
EAttachments95743390acd021666ee0cca542093cee66a9ce0 xl
Wiadomości

Wielka awaria Facebooka [AKTUALIZACJA]

12 czerwca 2026
EAttachments9573767d5025cbe1f80c6bcd81e9ca02c64a6dc 1 xl
Wiadomości

Nie żyje brytyjski malarz David Hockney

12 czerwca 2026
EAttachments957254201d84efb31fba24d41c6c5c7bd6ba7cb xl
Wiadomości

Sejm wybrał Sławomira Patyrę na sędziego Trybunału Konstytucyjnego

11 czerwca 2026
Następna wiadomość
szkola 1 2024 11 08 153726

Mazurek Dąbrowskiego rozbrzmiał w polskich szkołach i przedszkolach

Ciekawostki

Co jadali mieszkańcy Chełma kilkaset lat temu? Dowiedzieliśmy się tego dzięki… pasożytom

Stanowisko łowców mamutów może stać się turystyczną wizytówką gminy Puławy

Morwa w nowej odsłonie. Lubelscy naukowcy opracowali innowacyjne przekąski

Symbol Polski i zwiastun wiosny. Bocian ma swoje święto

38 mln lat temu na terenie dzisiejszej Lubelszczyzny pływały walenie

Ornitolog: gołębie mają system nawigacji lepszy niż GPS

O tym się mówiło

Zmarł dr n. med. Franciszek Brakowiecki – znany lubelski chirurg naczyniowy

Monika Malec „Jestem tu w tych światach” | Reportaż Radia Lublin

Orlen Oil Motor Lublin bez Lindgrena. Znamy składy na mecz ze Stalą Gorzów

„Wszyscy są zaproszeni”. Nowa przestrzeń sąsiedzka w Lublinie [ZDJĘCIA]

Wernisaż wystawy „W kwiatowym ogrodzie”

19.05.2026 Monika Niedziałek „Dotyk książki”

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2026 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2026 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj