Na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie trwa międzynarodowa konferencja naukowa „Współczesne problemy i wyzwania pedagogów polskich i ukraińskich w warunkach pokoju i wojny”.
– Głównym wyzwaniem dla ukraińskich pedagogów jest realizacja procesu edukacyjnego w warunkach trwającej wojny. Jednak są także inne trudności – mówi kierownik Katedry Pedagogiki Pracy i Andragogiki UMCS prof. Ryszard Bera. – Kwestie związane z wychowaniem patriotycznym, kształtowaniem postaw obywatelskich, poświęcenia dla Ojczyzny, a jednocześnie upowszechniania i wychowywania do wartości europejskich. My natomiast korzystamy z tego co jest ich osiągnięciami, mianowicie funkcjonowaniem w warunkach ekstremalnych.
CZYTAJ: Dzień Edukacji Narodowej. Nauczyciele nagrodzeni [ZDJĘCIA]
– Bardzo trudno pracować z dziećmi, które przeżywają traumę wojenną – mówi Larysa Lukianova z Ukraińskiej Akademii Nauk w Kijowie. – U nas jest taki prof. Wawrynenko i on jest założycielem nowej pedagogiki zranionego serca. Chodzi o dzieci, które były w domach, szkołach podczas bombardowania.
Główną ideą Pedagogiki Zranionego Serca jest dostosowanie treści oraz komunikacji do potrzeb dzieci, które zmagają się z traumą wojenną.
Szacuje się, że od początku pełnoskalowej inwazji w Ukrainie zostało zniszczonych około półtora tysiąca placówek wychowawczych: szkół, przedszkoli czy żłobków.
InYa / opr. AKos
Fot. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie FB