Resort obrony narodowej odstąpił od pierwotnego planu budowy bazy śmigłowców wojskowych na obszarze Natura 2000 przy lotnisku w Świdniku – podało w piątek MON. Ministerstwo przyjęło alternatywną lokalizację na północ od istniejącego portu lotniczego.
Centrum Operacyjne MON poinformowało PAP, że jako alternatywę do rozmieszczenia stałej bazy lotnictwa śmigłowcowego Wojsk Lądowych resort obrony narodowej przyjął nieruchomości należące do spółki Port Lotniczy Lublin i tereny Państwowego Gospodarstwa Leśnego „Lasy Państwowe”, które są położone na północ od lotniska cywilnego.
– Jako alternatywę do rozmieszczenia Stałej Bazy Lotnictwa Śmigłowcowego Wojsk Lądowych, resort obrony narodowej przyjął nieruchomości na kierunku północnym należące do Spółki PL Lublin S.A. (część terenu lotniska) oraz PGL „Lasy Państwowe” (poza ogrodzeniem lotniska) tj. o łącznej powierzchni ok. 50-60 ha. Powierzchnia terenu do przejęcia na potrzeby wojska jest na etapie uzgodnienia między PL Lublin S.A. i PGL „Lasy Państwowe” – zakomunikowało MON.
25 marca br. wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz, marszałek woj. lubelskiego, prezydent Lublina i prezes Portu Lotniczego Lublin podpisali list intencyjny poświęcony współpracy przy utworzeniu stałej bazy śmigłowców Wojsk Lądowych SZ RP na lotnisku w podlubelskim Świdniku.
Wicepremier mówił, że finalizacja umowy między MON a lubelskimi samorządami planowana jest w najbliższych 2-3 miesiącach. – Jesteśmy na ostatniej prostej negocjacji na temat ceny, którą trzeba za te 100 hektarów zapłacić. I później od razu zaczyna się inwestycja – dodał.
29 maja szef MON zatwierdził „Protokół lokalizacyjny w sprawie ustalenia lokalizacji Stałej Bazy Lotnictwa Wojsk Lądowych oraz Miejsca Czasowego Bazowania Lotnictwa Śmigłowcowego”, zgodnie z którym baza miała powstać na terenach lotniska użytku publicznego w Świdniku.
Strona wojskowa – poinformowało MON – uzgodniła pozyskanie od spółki Port Lotniczy Lublin na rzecz Skarbu Państwa w trwały zarząd Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Lublinie nieruchomości przylegających do lotniska, tj. terenu o powierzchni ok. 113 ha. Jednak później ministerstwo odstąpiło od tego rozwiązania.
CZYTA J: Przy lubelskim lotnisku powstanie baza śmigłowców dla wojska [ZDJĘCIA]
– Resort obrony narodowej odstąpił od pozyskania nieruchomości przyległej do lotniska ze względu na występujące ograniczenia przyrodnicze i środowiskowe dotyczące Natury 2000 – zakomunikowało MON. Z Centralnego Rejestru Form Ochrony Przyrody wynika, że na obszarze, na którym rozważana była budowa bazy występują siedliska susłów perełkowanych.
Port Lotniczy Lublin pierwszych pasażerów przyjął 17 grudnia 2012 r. Ma status lotniska międzynarodowego i może obsługiwać samoloty wielkości boeinga 767 czy airbusa A310. W ciągu 11 lat działalności z lotniska skorzystało 3,2 mln pasażerów, z czego 399 tys. odprawiono w 2023 r. Port jest spółką akcyjną, której wyłącznymi akcjonariuszami są jednostki samorządu terytorialnego. Dysponuje także terminalem cargo o powierzchni blisko 2 tys. mkw.
PAP / RL / opr. WM
Fot. archiwum