72 miliony złotych to koszt 20 autobusów hybrydowych dla komunikacji miejskiej w Lublinie oraz trzech busów elektrycznych w Lubartowie. W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego podpisano umowy na dofinansowanie zakupu. Pochodzi ono z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
– Realizujemy to, co się nazywa przechodzeniem na odnawialne źródła energii środków transportu – mówi marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski. – Zawsze mówimy, że przejście na zieloną energię powinno odbywać się w sposób ewolucyjny. Autobusy hybrydowe są tego przykładem.
– Szacuje się, że blisko 13 milionów osób rocznie skorzysta z nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego w Lublinie i Lubartowie, co pokazuje, jak wielki wpływ na życie mieszkańców i turystów będą miały te inwestycje. Ograniczone będą także koszty eksploatacji taborów autobusowych, co powinno poprawić kondycję finansową naszych samorządów – dodał marszałek Stawiarski.
– Chcemy tymi autobusami zastąpić najstarsze nasze pojazdy – mówi Bogdan Kołciuk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. – Chodzi o autobusy z 2006, 2007 roku. Są to stare Jelcze. Myślę, że polepszy to jakość transportu miejskiego.
Projekt przewiduje zakup 20 autobusów hybrydowych typu plug-in, czyli pojazdów o napędzie spalinowo-elektrycznym, które mogą być ładowane z sieci elektrycznej. Będą to pojazdy przegubowe, o długości 18 metrów.
Busy dla Lubartowa
Natomiast miasto Lubartów zakupi trzy busy elektryczne i dwie mobilne stacje ładowania. Wartość projektu pn. „Lubartowski transport publiczny” to blisko 10 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie niemal 8,5 mln zł.
Autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, napędzane silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 200 kW. Mają mieć co najmniej 29 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 15 siedzących.
Burmistrz Lubartowa Krzysztof Paśnik powiedział, że dzięki temu dofinansowaniu Lubartów „wreszcie doczeka prawdziwej komunikacji miejskiej niskoemisyjnej”, co przyczyni się także do rozwiązania problemów zakorkowania miasta zwłaszcza w tzw. dni targowe. – Ten transport jest nie tylko dla mieszkańców miasta Lubartów ale i dla tych z powiatu lubartowskiego. Mamy pobudowane parkingi typu park&ride, mieszkańcy będą mogli zostawić auta na obrzeżach miasta i przesiadać się w busy elektryczne i poruszać się po mieście tą komunikacją – dodał Paśnik.
Zakupiony tabor będzie obsługiwał dwie trasy na terenie Lubartowa (ustalone w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych). Transport będzie dla pasażerów nieodpłatny, a zorganizuje go miejska spółka – Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Lubartowie.
Obie inwestycje – w Lublinie i w Lubartowie – mają być zrealizowane do 31 grudnia 2026 r.
LilKa / PAP / opr. ToMa
Fot. Piotr Michalski