Puławska mediateka szkoli pracowników, którzy przyjmują interesantów – osoby niepełnosprawne.
CZYTAJ: Niepełnosprawni marzą o samodzielnym mieszkaniu. Jakie wyzwania jeszcze przed nimi? [ZDJĘCIA]
– Tak naprawdę uczymy empatii, bo potrzeby takich ludzi są takie same jak wszystkich innych – mówi prowadzący szkolenie Paweł Romański. – Są takie, żeby móc przyjść, wziąć udział w wystawie, wypożyczyć książkę. Czasami środki do realizacji tych potrzeb są trochę inne, czyli np. wysokie lady, krawężniki, schody. I tutaj szukamy razem z pracownikami rozwiązań jak można do takiej osoby podejść, odezwać się, jak się zachować? Czy do osoby niewidomej powiedzieć „Do zobaczenia”? Czy do osoby na wózku powiedzieć „chodź, podejdź”? Bo to są tematy, które nagle, w czasie rozmowy, zapalają nam lampkę w głowie i my nie wiemy, co zrobić, a chodzi o to, żeby było maksymalnie naturalnie i przyjaźnie.
Specjaliści radzą, by personel nie bał się przyznawać do błędu, że czegoś nie wie w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi.
ŁuG / opr. AKos
Fot. pixabay.com