Zaskakujące są wyniki polskich badań. Badacze z Akademii Leona Koźmińskiego wzięli pod lupę dziewięć generatywnych modeli sztucznej inteligencji i sprawdzili, w jaki sposób przedstawiają one wizerunki osób w czterech najbardziej prestiżowych zawodach – prawnik, lekarz, inżynier i naukowiec.
Analiza wykazała istotne uprzedzenia płciowe w kreowanych przez sztuczną inteligencję zdjęciach. Mężczyźni byli reprezentowani aż na 76 proc. z nich, a kobiety jedynie na 8 proc.
– Kreowanie takiego obrazu kobiet przez AI to m.in. wynik działania samych internautów – mówił gość porannej audycji w Polskim Radiu Lublin, profesor Paweł Nowak z Katedry Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. – Sztuczna inteligencja, która wbrew temu, co bardzo wiele osób myśli, nie tworzy komunikatów, nie konstruuje ich z niczego, nie wymyśla ich, nie jest kreatywna, tylko zapisuje w jakiś sposób, na podstawie analizy niezliczonych tekstów, niezliczonych kontekstów, niezliczonych obrazów, po prostu statystycznie wybiera to, co jest najpopularniejsze i pokazuje to, co jest najbardziej i najczęściej spotykane od wielu, wielu lat. I to jest bardzo poważny kłopot współczesnej kultury, bo kobiety od dłuższego czasu mówią stanowcze “nie” takiemu obrazowi swojej postaci w kulturze, w języku, w mediach.
Cała rozmowa w materiale wideo:
Badanie naukowców Akademii Leona Koźmińskiego jest pionierskie, jak dotąd w żadnym tego typu projekcie nie analizowano generatorów obrazów pod kątem uprzedzeń ze względu na płeć w kontekście miejsca pracy.
RMaj / opr. WM
Fot. RL