UOKiK: ponad 72 mln zł kary dla Autocentrum AAA Auto

mercedes benz 841465 1280 2024 01 24 102728

Prezes UOKiK ukarał ponad 72 mln zł Autocentrum AAA Auto sprzedające używane samochody za podawanie nieprawdziwych informacji o cenie aut oraz stosowanie niedozwolonych zapisów w umowach, które obligowały kupujących do potwierdzenia stanu technicznego pojazdu – podał w środowym (24.01) komunikacie Urząd.

Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Autocentrum AAA Auto to jeden z liderów rynku sprzedaży samochodów używanych; swoje pojazdy wystawia w salonach, oraz prezentuje na stronie internetowej i w serwisie Otomoto.

UOKiK przekazał, że dostał „liczne skargi na nieprawidłowości związane z prowadzoną przez spółkę polityką sprzedaży oraz zapisami umów zawieranych z klientami”.

CZYTAJ: 1,5 kg narkotyków w pojemnikach po odżywkach. 3 osoby zatrzymane [ZDJĘCIA]

– Po przeprowadzonym postępowaniu, w tym kontroli w trybie tajemniczego klienta, Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje, w których nałożył na Autocentrum AAA Auto łącznie ponad 72 mln zł kary – podano.

Jak tłumaczył Urząd, spółka m.in. nie informowała, że na cenę w ogłoszeniu auta składa się koszt oraz produkt dodatkowy, czyli ubezpieczenie „Carlife Gwarancja”. Urząd wskazał, że o tym klienci dowiadywali się dopiero podczas wizyty w salonie, gdy sprzedawca automatycznie udzielał im „zniżki” w wysokości odpowiadającej składce ubezpieczeniowej.

– Jeśli klient zrezygnował z polisy – składka była zwracana nie jemu, lecz Autocentrum. Jednocześnie, spółka zaniżała cenę samochodu na fakturze, co mogło mieć znaczenie w przypadku określania jego wartości lub w razie zgłaszania roszczeń reklamacyjnych wobec spółki – wskazał UOKiK.

CZYTAJ: Radioaktywny pierwiastek w szkole. Dzieci na nauczaniu zdalnym [NASZ TEMAT]

Dodano, że w ogłoszeniach na stronach www.aaauto.pl oraz www.otomoto.pl spółka pomijała także informacje, że do ceny pojazdu doliczone będzie 1398 zł obowiązkowej opłaty za „dodatkową obsługę klienta”. W salonie okazywało się, że cena pojazdu jest wyższa.

– Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na spółkę karę ponad 67 mln zł – podano.

Druga decyzja UOKiK wobec Autocentrum AAA Auto dotyczy klauzul abuzywnych, które – według Urzędu – spółka stosowała do kwietnia 2023 r. w umowach z konsumentami. Kupujący musieli podpisać oświadczenia, zawarte w Protokole Sprzedaży, potwierdzające, że sprawdzili stan techniczny pojazdu. Postanowienia zakładały, że kupujący miał jazdę próbną samochodem i była ona wystarczająca do zweryfikowania wszystkich parametrów auta. Klienci nie mogli wyrazić odmiennego stanowiska, nawet jeśli jazda próbna się nie odbyła lub nie mieli wystarczającej wiedzy pozwalającej ocenić stan pojazdu. W ten sposób przedsiębiorca unikał odpowiedzialności za ewentualne usterki.

CZYTAJ: Nowi czworonożni funkcjonariusze w szeregach lubelskiej policji [ZDJĘCIA]

Jak podał Urząd, za stosowanie klauzul abuzywnych Prezes UOKiK ukarał Autocentrum AAA Auto ponad 5 mln zł.

Urząd nakazał, by spółka opublikowała oświadczenia informujące o wydanych przez Prezesa Urzędu decyzjach na oficjalnej stronie internetowej Autocentrum oraz na jej profilu „AAA AUTO POLSKA” na portalu Facebook.

Decyzje są nieprawomocne – spółka może złożyć od nich odwołanie. 

PAP / RL / opr. WM

Fot. pixabay.com

 

Exit mobile version