Planowana budowa linii kolejowej budzi kontrowersje. Odbyły się konsultacje społeczne [ZDJĘCIA]

417265810 1310420123000117 984411951387649688 n 2024 01 19 171326

W Biłgoraju odbyły się konsultacje społeczne dotyczące budowy linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj. Mieszkańcy po raz pierwszy mogli zobaczyć mapę z czterema wariantami trasy. W gminie Biłgoraj linia ma przebiegać przez Korytków Duży, Nadrzecze, Majdan Gromadzki i Gromadę. Proponowane warianty przebiegają m.in. przez tereny przemysłowe i przyrodnicze.

– Jesteśmy związani z Zamościem i Lublinem, ale nie z Kraśnikiem – mówi jeden z mieszkańców. – Biłgoraj ani gminy przyległe nic nie zyskują. Janów w porównaniu do Biłgoraja jest raczej niewielką miejscowością, więc to nic specjalnie nie daje. – Tam mieści się nasza firma, będziemy musieli zwinąć manatki. Nie mamy gdzie się przenieść. Znalezienie jakiejkolwiek działki inwestycyjnej w Biłgoraju jest praktycznie niemożliwe – dodają kolejni mieszkańcy. – Wszystkie działki inwestycyjne znajdują się właśnie w Gromadzie. Mam tam kilka działek i to ładnych. Jak zrobią tu tory, to jak to będzie wyglądało?

– Jestem mieszkańcem nadrzecza, na szczęście to idzie po drugiej stronie drogi. Ale martwię się, bo mamy tutaj jako gmina ujęcie wody i nie będziemy mieli dojazdu – mówi jeden z mieszkańców. Tory odetną nam dojazd do ujęcia, do studni. Ale mam nadzieję, że projektant rozwiąże to w jakiś sposób, żebyśmy mieli dojazd. Choć to teren bagienny, więc dojazd jest praktycznie możliwy tylko z tej strony, gdzie będzie przecinać go ta sieć kolejowa. – Przebieg kolejowy dzieli działki już zagospodarowane, działki przemysłowe na pół. Tu jest np. stacja paliw, betoniarnia dodają inni. – Dzieli wszystkie zagospodarowane działki przemysłowe. Ponadto w tym miejscu przebiega przez obszary Natura 2000 i nawet siedliska, uroczyska Puszczy Solskiej. Może i kolej jest potrzebna, ale nie wolno lekceważyć ludzi i niszczyć dorobku ich całego życia. Prawą stronę działek nam zmarnowali, bo podzielili ją na trzy kawałki. Serwisówka była robiona, nikt nie pytał, czy jest tam prowadzona działalność, tylko nas pozagradzali. Teraz na drugą stronę przychodzą nam z koleją. My jej nie chcemy.

Zdanie mieszkańców podziela pełniący obowiązki wójta gminy Biłgoraj Wojciech Dziduch. – Wcześniej odbyłem dziesiątki rozmów z mieszkańcami, przedsiębiorcami. Odebrałem kilkanaście telefonów. Powiem szczerze, że żaden z moich rozmówców nie wypowiadał się pozytywnie o tej inwestycji. Podchodzę do tego bardzo ostrożnie, gdyż warianty przebiegają przez tereny zamieszkałe, zurbanizowane, przez wyznaczone strefy przemysłowe w naszej gminie. 

CZYTAJ: W Lubelskiem zbudują nową linię kolejową. Ogłoszono przetarg

Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Karol Jakubowski nie odniósł się do wspomnianych problemów mieszkańców. W korespondencji poinformował, że projekt współfinansowany jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, a umowa na wykonanie dokumentacji projektowej została zawarta we wrześniu 2023 r. Projektowany przebieg linii kolejowej będzie dostosowany zarówno dla pociągów pasażerskich o maksymalnej prędkości 120 km/h oraz towarowych – 80km/h.

– Nie jestem przeciwny budowie kolei – zapewnia wójt Dziduch. – Na pewno będą plusy tego typu inwestycji, np. rozwój turystyki. Niemniej jednak nie w takiej wersji. Te wersje na chwilę obecną mają w mojej ocenie więcej minusów niż plusów.

Rzecznik Jakubowski dodał, że zarówno wykonawca dokumentacji projektowej, jak i spółka analizują możliwości wprowadzenia korekt przebiegu linii kolejowej. Rozwiązania projektowe będą konsultowane z władzami poszczególnych gmin leżących w obszarze inwestycji i z mieszkańcami. Planowany termin spotkań to pierwszy kwartał 2024 r.

Konsultacje w gminie Biłgoraj potrwają do wtorku (23.01). Każdy zainteresowany może przyjść do urzędu gminy, wypełnić ankietę i wypowiedzieć swoje zdanie.

Dokumentacja projektowa za ponad 23 mln zł netto jest realizowana w ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 r.”.

Dokumentacja umożliwi przyszłe wykonanie robót budowlanych w dwóch etapach. Etap 1 będzie obejmował budowę nowego odcinka linii kolejowej łączącej linię nr 68 z Kraśnikiem Fabrycznym oraz budowę nowego odcinka linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski. Etap 2 będzie obejmował prace na odcinku od Janowa Lubelskiego do Biłgoraju (bez stacji Biłgoraj) – na obecną chwilę brak zapewnienia środków finansowych na realizację.

AP / opr. WM

Fot. AP 

 

Exit mobile version