Rzeszowskie Spotkania Teatralne: spektakl Teatru Osterwy doceniony przez publiczność

236ede91 81d6 477a 9325 2ff3a78acc68 2023 11 19 213919

Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Sen srebrny Salomei” otrzymał nagrodę główną 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 2. Festiwalu Arcydzieł. Werdykt jury został ogłoszony w niedzielę (19.11) wieczorem na zakończenie festiwalu. Publiczności najbardziej podobał się „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, w reżyserii Piotra Ratajczaka, zaprezentowany przez Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie.

CZYTAJ: „Nowy wspaniały świat” na deskach Teatru im. Juliusza Osterwy [ZDJĘCIA]

Organizowane od 1961 roku Rzeszowskie Spotkania Teatralne, to jedne z najstarszych tego typu spotkań w Polsce – są wydarzeniem, na które z niecierpliwością czekają miłośnicy teatru, nie tylko z Rzeszowa, ale i całego kraju.

Od wielu lat Rzeszowskie Spotkania Teatralne odbywały się jako Festiwal Nowego Teatru. W tym roku po raz drugi odbyły się w nowej formule Festiwalu Arcydzieł.

W czasie festiwalu na rzeszowskiej scenie zaprezentowały się teatry z całej Polski, które w ramach nurtu głównego pokazały łącznie siedem spektakli. Wzięły one udział w konkursie i zostały ocenione przez jury i publiczność.

Jury, w składzie: Anna Augustynowicz – reżyser teatralny i telewizyjny, Anna Sroka-Hryń – aktorka i wokalistka, Jacek Sieradzki – krytyk teatralny oraz Jan Wolski – profesor w Zakładzie Kultury Mediów Uniwersytetu Rzeszowskiego, po obejrzeniu wszystkich spektakli konkursowych podczas 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – 2.Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie postanowiło przyznać nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy za spektakl „Sen srebrny Salomei” za „najoryginalniejsze i najbardziej twórcze odczytanie klasycznego tekstu”. Nagrodzony teatr otrzymał też statuetkę „Wanda”.

Z kolei publiczności najbardziej podobał się „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, w reżyserii Piotra Ratajczaka, zaprezentowany przez Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Widzowie wskazali ten spektakl w głosowaniu.

Jury przyznało także nagrody indywidualne w wysokości 5 tys. zł „artystom, którzy w najciekawszy, najbardziej twórczy sposób potrafili sprostać wyzwaniom stawianym przez arcydzieła literatury”.

I tak nagrodę „za nieoczywiste piękno postaci Salomei” w „Śnie srebrnym Salomei” Juliusza Słowackiego w spektaklu Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy otrzymała Magdalena Biegańska; nagrodę „za gęste psychologicznie, niesentymentalne odczytanie reżyserskie” „Śmierci komiwojażera” Arthura Millera w Teatrze Ludowym w Krakowie otrzymała Małgorzata Bogajewska; nagrodę „za reżyserskie wydobycie przenikliwego dramatyzmu, o nieprzemijającej – niestety – aktualności” ze „Snu srebrnego Salomei” otrzymał reżyser przedstawienia Piotr Cieplak; nagrodę za „poruszającą i dotkliwą w swej powściągliwości środków aktorskich rolę Semenki” w „Śnie srebrnym Salomei” otrzymał Mateusz Krzyk.

Nagrodę „za kunszt aktorski, za bezbłędny słuch na poetyckie słowo w teatrze” zdobył grający Króla Fezu w inscenizacji „Księcia niezłomnego” z Narodowego Starego Teatru w Krakowie Edward Linde-Lubaszenko; nagrodę „za wielobarwną, pomysłowo zbudowaną ruchem i słowem rolę Paganiniego/Rzeźnika” w „Rzeźni” Sławomira Mrożka wystawionej przez Teatr im. Witkiewicza z Zakopanego otrzymał Piotr Łakomik.

Jury nagrodziło także Barbarę Napieraj z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie „za celne wydobycie sensu zapisanego w poezji Słowackiego i wiarę w istnienie ciszy na scenie w roli Astrologa” w „Marii Stuart”; Karola Nepelskiego za muzykę do „Księcia niezłomnego” „współkreującą świat spektaklu i podbijającą jego sensy, a przy tym niezwykle oryginalną”; Piotra Pilitowskiego „za wystudiowaną w każdym geście, bogatą kreację człowieka z krańcową rozpaczą broniącego się przed życiową klęską – Willy’ego Lomana” w „Śmierci komiwojażera Arthura Millera z Teatru Ludowego w Krakowie oraz Beatę Schimscheiner „za szlachetnie poprowadzoną rolę Lindy Loman” w „Śmierci komiwojażera”, „a także za ważny w teatrze kunszt aktorskiego partnerowania”.

61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 2. Festiwal Arcydzieł rozpoczęły się w piątek 10 listopada w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – 2. Festiwal Arcydzieł, a także premierę spektaklu „Maria Stuart” oraz Literacki Festiwal Teatru Siemaszkowej Międzysłów Karpat dofinansowano ze środków ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt Modlitwy-Niemodlitwy zrealizowano w ramach programu Przestrzenie Sztuki, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

PAP/ RL/ opr. DySzcz

Fot. archiwum

Exit mobile version