Rezygnacja z prac domowych dla uczniów to nie jest dobry pomysł – mówił w Radiu Lublin prof. Sławomir Żurek, ekspert z zakresu dydaktyki literatury i języka polskiego z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Propozycje likwidacji prac domowych lub znacznego ich ograniczania zgłaszają w kampanii wyborczej różne partie.
Według prof. Żurka praca domowa powinna służyć przede wszystkim kształtowaniu umiejętności, a nie tylko utrwalaniu określonej wiedzy. – Praca domowa jest potrzebna. Uczy wielu rzeczy, ale pod warunkiem, że jest w sposób odpowiedni dla ucznia przygotowana. Nauczyciel powinien być przede wszystkim koordynatorem procesu dydaktycznego, tzn. ma uczyć konkretnych umiejętności. Tego nie nauczy strona internetowa czy najlepszy program elektroniczny. Tego może nauczyć nauczyciel. Ale to jest bardzo trudne, ponieważ umiejętności nie są tak łatwe do weryfikacji jak wiedza – wskazał prof. Żurek.
Cała rozmowa w materiale wideo:
Zdaniem prof. Żurka problem z pracami domowymi wynika też z tego, że są one jednakowe dla wszystkich uczniów, co sprzyja np. ich odpisywaniu. Dlatego, aby praca domowa spełniała swoja rolę, powinna być zindywidualizowana i wykorzystywać różne narzędzia edukacyjne.
RCh / opr. WM
Fot. RL