sobota, 2 grudnia 2023
°c
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
SŁUCHAJ
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
Polskie Radio Lublin
Strona Główna Wiadomości Biała Podlaska

Największa inwestycja w województwie z miliardowym wsparciem

25 sierpnia 2023 / 17:34
A A
park 2020 08 04 205947 750x375 2023 08 25 173515
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

3,4 mld zł z budżetu państwa zostanie przeznaczone na rozbudowę suchego portu przeładunkowego w Małaszewiczach. Ustawę umożliwiającą takie finansowe wsparcie podpisał prezydent Andrzej Duda, a wcześniej zgodził się na to Sejm.

Największa inwestycja w województwie

Rozbudowa portu logistycznego w Małaszewiczach będzie to największa inwestycja w województwie lubelskim. Zwiększy udział Polski w przepływie towarów, wpłynie także na wzmocnienie konkurencyjności Nowego Jedwabnego Szlaku, a także stworzy tysiące miejsc pracy.

– Rozbudowa suchego portu przeładunkowego w Małaszewiczach to inwestycja strategiczna nie tylko dla województwa lubelskiego, ale również dla całego kraju – zaznacza członek zarządu PKP S.A. Krzysztof Golubiewski. – Dzięki tej inwestycji poprawi się potencjał przeładunkowy całego tego rejonu, który wynosi dzisiaj maksymalnie do 16 par pociągów. W ramach tego projektu będziemy mogli odprawiać 35 par pociągów dziennie, a docelowo myślimy nawet o tym, żeby 55 par pociągów dziennie mogło być odprawiane w całym tym rejonie. Poza tym do Polski będą mogły wjeżdżać dłuższe pociągi. Zostanie również podniesiona prędkość maksymalna, z jaką pociągi będą mogły się poruszać, oraz tonaż. Dzięki tej inwestycji stworzymy jeszcze bardziej konkurencyjne warunki do tego, żeby ten Nowy Jedwabny Szlak, który łączy północne rejony Chin z Polską, z Europą Środkową i Europą Zachodnią, był jeszcze bardziej konkurencyjny. 

Nowe miejsca pracy

– Ta inwestycja spowoduje wzrost o kilka tysięcy nowych miejsc pracy – mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości Dariusz Stefaniuk. – O kilkaset procent zwiększy się zatrudnienie w samym porcie, jeżeli chodzi o Małaszewicze, o PKP Cargo. Ta inwestycja jako logistyka generuje kolejne miejsca pracy, a wiemy, że firmami logistycznymi nasz region stoi. Ta inwestycja – jak mówią wszystkie dane ekspertów – w ciągu 10 lat może dać państwu polskiemu nawet ok. 50 mld zł dochodu. Ludzie będą tutaj napływać. Nie będziemy najbiedniejszym regionem województwa lubelskiego.

CZYTAJ: Małaszewicze na Nowym Jedwabnym Szlaku. Terminal większy i nowocześniejszy

– Warto, żebyśmy wykorzystali ten czas, kiedy Małaszewicze pracują trochę wolniej w związku z sytuacją wojenną, na inwestycje – mówi senator Prawa i Sprawiedliwości Grzegorz Bierecki. – Przygotowujemy się na czas pokoju. Będziemy gotowi, żeby szybko konkurować i mieć jako Polska znaczący udział w przepływie towarów pomiędzy Dalekim Wschodem, Chinami a Unią Europejską. Małaszewicze są w tej chwili jedynym punktem wejścia, jedyną linią kolejową prowadzącą do Unii Europejskiej. 

Przygotowania już od dawna

– Rozbudowa suchego portu w Małaszewiczach to inwestycja długo oczekiwana. Gmina Terespol przygotowuje się do niej już od dawna – wskazuje wójt tej gminy Krzysztof Iwaniuk. – Pamiętajmy, że u nas na tę przebudowę czekają kolejne firmy, które wykupiły już tereny i czekały na tę decyzję. Myślę, że w najbliższym czasie, jak tylko ten dołek minie, w związku z perturbacjami, które ostatnio przeżywamy – mówiliśmy ciągle o tej pandemii i wojnie – pojawią się kolejne terminale. Wtedy trzeba będą potrzebne zupełnie inne możliwości przeładunkowe do tych towarów. Spodziewamy się również ogromnego zwiększenia ruchu tirów. Są to wyzwania też i dla nas. Wychodzimy naprzeciw tej inwestycji już od paru lat – czyli droga łącząca Małaszewicze z przyszłą autostradą A2, która rysuje się już na horyzoncie. Teraz też złożyliśmy wniosek do stref gospodarczych łączących wszystkie przejścia graniczne, żeby te drogi wzmocnić, bo są niedostosowane do wyzwań, które są przed nami.

– Warto także przypomnieć, że ze względu na okoliczności powstania istotnego konkurenta dla innych portów przeładunkowych w Unii Europejskiej Komisja Europejska odmówiła swojego udziału. Odmówiła finansowania tego przedsięwzięcia. To jest w całości finansowane z polskiego budżetu. Cieszymy się, że polski dobrobyt jest finansowany z polskiego budżetu – mówi senator Bierecki.

CZYTAJ: Premier Morawiecki: Chcemy rozwijać port przeładunkowy PKP Cargo w Małaszewiczach

– Przygotowujemy się dzisiaj do tego projektu. Rozpoczęte są już postępowania przetargowe na wybór inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował realizację tego projektu, również na wybór generalnego wykonawcy. Mam nadzieję, że ten proces uzgodnień zakończy się mniej więcej z końcem tego roku – dodaje Krzysztof Golubiewski.

Rozbudowa suchego portu logistycznego w Małaszewiczach rozpocznie się w przyszłym roku. Potrwa kilka lat. Na czas trwania rozbudowy suchego portu przeładunkowego port nie zawiesi swojej pracy.

Całkowity koszt rozbudowy portu, która będzie prowadzona etapami, wyniesie ok. 5,6 mld złotych.

MaT / opr. WM

Fot. cargotor.com

Tagi: logistykamałaszewiczeport
REKLAMA

Czytaj także

407401413 724323946392093 5763659450659497598 n 2023 12 01 213843
Chełm

„Projekt, który otworzy miasto logistycznie”: wielka inwestycja drogowa w Chełmie

1 grudnia 2023
380055416 1488734791926934 5844955091989964597 n 2023 10 05 222933
Chełm

Będą nowe miejsca pracy? Pierwszy hub logistyczny powstaje w Chełmie [ZDJĘCIA]

5 października 2023
353791661 721183266680618 4977770980474913224 n 2023 06 14 200230
Biała Podlaska

Wojna w Ukrainie a łańcuchy dostaw. Kongres w Janowie Podlaskim

14 czerwca 2023
343 212209 2022 11 23 121050
Biała Podlaska

14-latek sprawcą podpalenia w Małaszewiczach

23 listopada 2022
barge g2218c3d6c 1920 2022 08 10 064415
Lublin

Wiceminister infrastruktury: polskie porty zdały egzamin ws. przeładunku węgla

10 sierpnia 2022
cargo 2022 06 24 170932
Biała Podlaska

Rząd chce dofinansować rozbudowę terminalu w Małaszewiczach

24 czerwca 2022
baner containers loader 2022 01 20 213936
Biała Podlaska

W Małaszewiczach powstaje największy Park Logistyczny Europy. Jest wniosek o unijne dofinansowanie

20 stycznia 2022
baner containers loader 2021 12 21 190150
Biała Podlaska

Małaszewicze na Nowym Jedwabnym Szlaku. Terminal większy i nowocześniejszy

21 grudnia 2021
Następna wiadomość
mid 23824162 2023 08 25 174310

Mistrzostwa świata: złoto polskiej dwójki kajakarek

antena

    81 743 73 83
    informacje@radio-lublin.pl



ciekawostki

pexels roberto nickson 7238759 2023 12 01 073217

Walka z patostreamerami jest trudna: platformy mają problem z monitorowaniem transmisji na żywo

1 grudnia 2023
blacktip shark 1294753 1280 2023 11 30 142747

Rekiny, podobnie jak ludzie, odczuwają gorzki smak

30 listopada 2023
pexels sora shimazaki 5935794 2023 11 30 120313

„Cyberdojrzali”: większość Polaków wie, co zrobić jeśli padną ofiarą oszustwa w sieci

30 listopada 2023
black grouse 4126537 1280 2023 11 30 080722

Populacja cietrzewia w Polsce na skraju wyginięcia

30 listopada 2023

o tym się mówiło

29.11.2023 Ekspresem przez historię

29.11.2023 Eureka

30.11.2023 Agrobiznes

Konfederacja chce wypowiedzenia umowy transportowej pomiędzy Ukrainą a UE [ZDJĘCIA, WIDEO]

11.11.2023 Księgarnia

Ciasto drożdżowe bez tajemnic. Dziś warsztaty kulinarne dla dzieci w Lublinie

REKLAMA

Polskie Radio Lublin S.A.
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 801 501 022 / 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Praca Lublin
Partnerzy
Patronaty
Reklama
Kontakt
BIP

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • TV
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PARTONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA LUBLIN
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT

© 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset