• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 7°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
piątek, 5 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Audycje > Halo komiks > Dlaczego w ogóle sięgamy po stare teksty? Daniel Chmielewski o adaptacji „Antygony”

Dlaczego w ogóle sięgamy po stare teksty? Daniel Chmielewski o adaptacji „Antygony”

29 czerwca 2023 / 07:48
A A
13 2023 06 29 181245
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Na zdj. Wojciech Szot i Daniel Chmielewski podczas premiery Antygony w Teatrze Lalka

Choć wydawałoby się to niemożliwe, Daniel Chmielewski, po serii autorskich komiksów oraz współpracy z Peterem Milliganem nad krótką formą zatytułowaną Ostatnia powieść Jamesa Joyce’a sięgnął jeszcze wyżej – zrobił komiks do scenariusza Sofoklesa!

– Jest to stuprocentowa adaptacja przekładu Antygony Sofoklesa – mówi Chmielewski. – Użyłem tłumaczenia Kazimierza Morawskiego, więc jest to ta Antygona, którą czyta się w szkole – najbardziej popularne i dostępne tłumaczenie, z przypisami i odwzorowanym układem wersów w częściach rymowanych, bez jakichkolwiek cięć. Uczniowie mogą w ten sposób zapoznać się z pełnym tekstem Sofoklesa, chociaż oczywiście w pewnej interpretacji, bo niektóre wątki odpowiednio uwypuklam albo psychologizuję albo interpretuję, na przykład jako rozrysowaną na kilkanaście stron sekwencję tańca współczesnego.

CZYTAJ: Wojciech Stefaniec i Daniel Odija: Dostarczymy wodę na Marsa

Wydana w cyklu „Klasyka w powieści graficznej” Antygona nie jest pierwszym spotkaniem Chmielewskiego z adaptacją z jednego medium na inne – w 2018 roku Wydawnictwo Komiksowe opublikowało album Ja, Nina Szubur będący nową wersją Anny In w grobowcach świata Olgi Tokarczuk. Każda z tych prac powodowała innego pokroju trudności adaptacyjne.

– Jeśli chodzi o Ninę opartą na Annie In w grobowcach świata Olgi Tokarczuk, a właściwie na mitach sumeryjskich związanych z Inanną albo Ishtar, miałem pełną dowolność jeśli chodzi o liczbę stron czy podejście do tekstu – podkreśla Daniel Chmielewski. – Przede wszystkim, kiedy spotkałem się z Olgą, powiedziałem jej, że nie chcę stworzyć gadżetu z jej imieniem, tylko autonomiczne dzieło. Wziąłem 1/3 samej treści jej powieści, uzupełniłem ją o inne aspekty mitów o Inannie, dodałem całą masę różnych współczesnych wątków geopolitycznych i socjologicznych, i stworzyłem bardzo luźną adaptację. Często zmieniałem nawet role postaci, które występują w powieści, trochę na takiej zasadzie, jak Otomo zrobił z filmową i mangową wersją Akiry. Można oglądać jedno, czytać drugie i cały czas być zaskoczonym. I to samo chciałem zapewnić czytelnikom Olgi Tokarczuk. W przypadku Antygony mamy inną sytuację – adaptacja jest adresowana do młodzieży, więc czekały mnie inne wyzwania.

11.jpg

Peter Milligan i Daniel Chmielewski

Projekt został stworzony przez Słoweński Instytut Teatralny w Ljubljanie. Zaproszono do niego dwie inne instytucje – Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego z Warszawy i Instytut Teatralny z Bratysławy w Słowacji.

– Każdy z tych Instytutów wybrał twórcę parającego się komiksem, który miał zaadaptować dramat z innego okresu historycznego, żeby powstała seria trzech komiksów – mówi Chmielewski. – Mnie zlecono Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Słowakowi Jurajowi Martisce, a Króla Ubu Słoweńcowi Cirilowi Horjakowi. O ile z tekstu Romea i Julii usunięte są zbyt długie lub nieistotne dla młodzieży (w uznaniu autorów projektu) fragmenty, pozostałe dwa dramaty pozostały bez zmian. Mnie i Cyrylowi zależało na tym, żeby Antygona i Król Ubu były bez cięć, aby młodzież nie musiała czytać utworów dwukrotnie (w formie komiksowej, a następnie “właściwej”, książkowej). Musiałem zadbać, by moja adaptacja była wierna oryginałowi, ale przyswajalna dla młodzieży. Miała być według moich założeń atrakcyjna wizualnie, wręcz hollywoodzka w rozmachu, i pomóc młodym czytelnikom, poprzez towarzyszący obraz, zrozumieć pewne aspekty dramatu, które mogą uciec, gdy próbujemy je wyłowić wyłącznie z tekstu, a nie mamy odpowiedniego kapitału kulturowego. Mimo jasno określonego adresata tego projektu, nie mogłem odpuścić swojego awangardowego myślenia. Tylko o ile w przypadku wcześniejszych albumów, jak Zapętlenie, czy nawet Nina, stawiałem czytelnika przed wyzwaniem: „przebrnij przez to, a potem sobie intelektualnie ułóż i dopiero doceń”, jak to bywa w kinie neomodernistycznym, tutaj nie mogłem ryzykować, że lektura zostanie odłożona w połowie, bo jest zbyt ciężka. Więc, jak zawsze, jest tu moje eksperymentalne myślenie, ale tak wplecione w całość, by wzbogacało, a nie odciągało od lektury.

CZYTAJ: Zwyciężyła w Pacanowie. Sukces 12-letniej rysowniczki z Lublina

Danielowi Chmielewskiemu zależało, żeby poprzez ten komiks pokazać, jak można na różne sposoby podejść do teatru.

– Chciałem pokazać, że możemy interpretować dramat na różne sposoby: rzecz jasna poprzez rysunek, ale też poprzez choreografię i taniec. Można oglądać teatr, ale najlepiej go zrozumieć, uczestnicząc w nim – podkreśla artysta. – Aspekt partycypacyjny mojej Antygony jest w pewien sposób uwypuklany w postmodernistycznych zabiegach, zwłaszcza w finale komiksu. Zastosowałem różne uwspółcześnienia, niczym w scenie z From Hell Alana Moore’a, kiedy główny bohater przebija się do XX wieku i widzi ludzi w korporacji, wśród komputerów. Tu też mamy współczesne elementy – konie zamieniają się w samochód, który jest napędzany końmi mechanicznymi, łódka rybacka zamienia się w wielki japoński trawler wielorybniczy. W subtelny sposób kładę akcenty na pewne aspekty dramatu Sofoklesa, które mogą zarezonować ze współczesnym odbiorcą. Wyodrębniam kilkukrotnie fragmenty wypowiedzi Kreona, które wypowiedziane obecnie brzmiałyby zupełnie mizoginistycznie i zestawiam to z reakcjami kobiet, które słyszą to, ale nie mogą się postawić. Pokazuję ściąganie pomnika z cokołu, co jest echem działań z różnych części świata w ostatnich latach. Chcę, żeby uczniowie mogli połączyć to, co widzą w mediach z dawną literaturą i uświadomili sobie, dlaczego w ogóle sięgamy po stare teksty.

12.jpg

Wojciech Szot i Daniel Chmielewski

Daniel często pracuje z żywym modelem, tworząc odpowiednią dokumentację w postaci wielu zdjęć.

– Tym razem porzuciłem zdjęcia na rzecz nagrywania siebie i grupy osób wcielających się w poszczególne role. Zależało mi na mocnym emocjonalnym rozegraniu aktorskiego warsztatu – mimika, gest, napięcie mięśni, to wszystko, co widzimy na scenie – i przełożenia tego na komiks. Nakręciłem ponad 7,5 godziny materiału filmowego. Zainscenizowaliśmy z aktorkami i aktorami cały spektakl – podkreśla artysta. – Kręciłem te filmy, bo jedną rzeczą jest powiedzieć komuś: „teraz upadnij na ziemię, teraz uderz kogoś, teraz wyjmij miecz i zamachaj nim” i ktoś wtedy staje nieruchomo i pozuje, zależnie od swoich umiejętności aktorskich, lepiej albo gorzej, a zupełnie inną rzeczą jest, kiedy ten człowiek musi odegrać w całości, że wyciąga kij i uderza nim na przykład o drzewo, albo że kogoś łapie i przewraca. Następnie przeglądałem nakręcone materiały filmowe w poszukiwaniu najodpowiedniejszej emocjonalnie klatki, która będzie współbrzmieć z tekstem. I tak zbierałem materiał wyjściowy do rysunków.

CZYTAJ: „To zabawa własnymi sentymentami”. Rafał Szłapa i jego „The Amazing Girl”

Czy jest szansa, że Daniel Chmielewski wróci do osobistych, autorskich komiksów, które jeszcze nie tak dawno temu publikował dość dużo?

– Po pierwsze, każdy, nawet zlecony komiks, traktuję w pełni jako autorski projekt, a nie chałturę, więc wkładam w niego 200 procent zaangażowania – mówi artysta. – Po drugie, dużo moich osobistych doświadczeń z ostatnich lat spowodowało, że stałem się bardziej prywatny i nie do końca mam ochotę dzielić się swoim życiem w formie komiksowej. Za to bardzo odpowiada mi forma dokumentu. W zeszłym roku, w krótkiej przerwie między kolejnymi planszami Antygony, narysowałem krótki komiks na bazie wywiadu z osobą uzależnioną od narkotyków. Znalazł się w zredagowanym przez Michała Siromskiego, a wydanym przez Gildię Superbohaterów albumie Przerysowani.

Przerysowani to album, na który składa się dziesięć opowieści opartych na przeżyciach osób, które doświadczyły problemów z narkotykami. W projekcie, obok Daniela Chmielewskiego wzięli udział następujący artyści: Edyta Bystroń, Grzegorz Janusz, Rafał Szłapa, Tomasz Niewiadomski, Michał Siromski, Paweł Garwol, Piotr Wojciechowski, Krzysztof Gawronkiewicz, Jarosław Wojtasiński, Łukasz Godlewski i Zvyrke.

Premiera Antygony Daniela Chmielewskiego odbyła się 25 maja 2023 roku w sali teatralnej Teatru Lalka w Warszawie. 30 czerwca o godzinie 17.00 w Artetece Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie odbędzie się spotkanie z Danielem, które poprowadzi Jan Sławiński.

CZYTAJ: O „Smole” i lęku przed białą kartką. Rozmowa z Piotrem Marcem

DySzcz

Fot. DySzcz

Tagi: komiks
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments9077950a017e0caf9119cc47e6729799c0161ba xl
Halo komiks

Bal w kratki i kreski – wernisaż wystawy Tomasza Niewiadomskiego i fujcika [ZDJĘCIA]

16 listopada 2025
EAttachments90724831c612e56b615af2c3247db172492fd27 xl
Halo komiks

Halo Komiks (33): Górnośląska Impreza Komiksowa

29 października 2025
EAttachments90395521058abae0dc372f4432cbea7fa123512 xl
Halo komiks

IV Górnośląska Impreza Komiksowa [ZDJĘCIA]

27 października 2025
EAttachments9072475937f9e8b810c8bbf4268a67e2ed2f529 xl
Halo komiks

Halo Komiks (32): Sanocki Dzień Komiksu

23 października 2025
EAttachments902582073ce41b424a2695bbe69da97070730d5 xl
Halo komiks

„Dymki, kreski… Baranowskiego” – wernisaż wystawy [ZDJĘCIA]

20 października 2025
EAttachments9025793d2df43ba5abc95bd9b80ec2f9d82e8de xl
Halo komiks

III Sanocki Dzień Komiksu [ZDJĘCIA]

20 października 2025
EAttachments90724719c41baa4a339b5e372dfb9b6e52d33be xl
Halo komiks

Halo Komiks (31): Komiksy TM-Semic

15 października 2025
EAttachments90724614bf22033e1c42a79cac7e96e4e3f7f3c xl
Halo komiks

Halo Komiks (30): 35 lat TM-Semic

8 października 2025
Następna wiadomość
conference ge1f133edd 1280 2023 06 29 080939

O wyzwaniach gospodarczych na lubelskiej konferencji

Ciekawostki

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

10.11.2025 Sekrety nauki – Amerykańska Agencja Kosmiczna odsunie firmę Elona Muska?

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

Zamojskie jeże mają dach nad głową

Zdjęcie do dowodu osobistego można zrobić sobie smartfonem

Sonda NASA z polskim instrumentem na pokładzie będzie badać heliosferę

O tym się mówiło

„Rosja chce zniechęcić Polskę do wspierania Ukrainy”. Politolog KUL o kulisach działań dywersyjnych

Wiemy, co potrafimy! Tomaszowscy konstruktorzy na World Robot Olympiad w Singapurze

Z ziemniakiem po Lublinie. Kulinarny spacer z Przewodniczką Inspiracji

Ekonomistka: Różne pokolenia mają odmienne podejścia do Black Friday

Wybrały blok zamiast migracji. Nietoperze urządziły zimowisko tuż obok mieszkańców [ZDJĘCIA]

Nie żyje modelka i pisarka Agnieszka Maciąg

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj