wtorek, 23 maja 2023
°c
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
SŁUCHAJ
Polskie Radio Lublin
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • KONCERTY
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PATRONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT
Polskie Radio Lublin
Strona Główna Audycje Halo komiks

Weronika Dobrowolska o przygodach Bułki i wampirycznych romansach

22 maja 2023 / 09:00
A A
bulka 2023 05 22 095521
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Najnowszy komiks Weroniki Dobrowolskiej rozszedł się jak świeże bułeczki, więc na tegoroczne Złote Kurczaki autorka przygotowała dodruk tej pozycji. Wydany w minionym roku pierwszy rzut zina zamknął się w 30 egzemplarzach, a popularność, z jaką się spotkał spowodowała, że Weronika zdecydowała się wydrukować więcej. Co to za komiks? – zapytacie. A autorka odpowie:

Weronika Dobrowolska: Ten komiks nazywa się Bułka w szortach, bo przecież rysuję komiksy o dziewczynie, która uciekła do lasu i jej sztandarowym strojem jest to, że nosi szorty, krótkie spodnie. Ale cały zin to tak naprawdę krótkie historie, czyli shorty. Taka gra słów. Recenzje, jakie dostaję od tej premiery drugiego wydania są takie, że komiks bardzo się podoba, że ma ciepły, przyjemny klimat, i że te ucieczki do lasu, pieczenie chleba, rozmawianie ze zwierzątkami, chodzenie na spacery to coś, czego ludzie potrzebują. I ja wypełniam tę niszę – tak mi się wydaje.

CZYTAJ: Rafa Janko: Ziemniaki można zostawić, ale surówkę trzeba zjeść. Mięcho też

Jak powstają przygody Bułki? W jaki sposób pracujesz?

Poszłam trochę w stronę, którą kiedyś pokazał mi Marek Starosta, który prowadził warsztaty z pisania scenariuszy: piszę sobie linie dialogowe; to, co postaci mówią. I kiedy na przykład pracuję nad Bułką i zdarzają się jakieś śmieszne sytuacje z mojego życia, to przenoszę je na dialog pomiędzy Bułką, panem Lisem albo Żabką (w sumie Żabką nie, bo ona nie mówi). Zapisuję sobie tę linię dialogową, a później już nad tym pracuję – zwłaszcza w szortach. To są dwie, maksymalnie trzy strony. Staram się mieć duże kadry, więc na przykład u mnie jeden lub dwa kadry to jedna strona. Na jeden kadr z reguły przeznaczam jeden dymek, maksymalnie dwa, i potem ten komiks nagle „się dzieje”. Kiedy mam jakieś inne projekty, na przykład Króla Karaczana, nad którym pracuję z Piotrkiem Czarneckim, to on przygotowuje linię dialogową i bardzo krótki opis tego, co się dzieje. Wolę pracować bez opisów, a bardziej z tym, co postaci mówią. Teraz, kiedy pracuję na przykład nad swoim innym pobocznym projektem – o wampirze, który chce się zakochać – już napisałam sobie konspekt, bo ten komiks jest jednak dłuższy. Mam już linie dialogowe rozłożone na strony i staram się wyczuwać intuicyjnie, jak w Bułce, ile tekstu mogę dać na stronie. To też wynika z moich preferencji, bo ja nie lubię czytać. Nie lubię. Mam problemy z czytaniem, wynikające z tego, że musiałam czytać bardzo dużo na studiach i bardziej lubię oglądać obrazki niż czytać ściany tekstu. Staram się dawać jak najmniej tekstu na stronę.

Czy nie ciągnie cię czasami, żeby zamiast jednego albo dwóch zrobić siedemnaście kadrów na stronie?

O nie. O niee! To już jest za dużo!

Niemych!

Niemych to może, ale to musiałaby być kompozycja wynikająca z fabuły. Na przykład jeżeli chciałabym pokazać, że czas stoi w miejscu, jakieś czynności są powtarzalne, albo jest jakiś natłok zdarzeń dla danej postaci… Ale z racji tego, że ja pracuję w kolorze – co jest, wydaje mi się, dość nietypowe w naszym komiksowie, bo chyba na palcach jednej ręki umiałabym wymienić ludzi, którzy faktyczne lubią pracować w kolorze – to kolor musi mieć też przestrzeń na stronie i te barwne plamy muszą mieć czym oddychać. A jednak kreska jest taka bardziej kompaktowa, może się bardziej złożyć i może lepiej zadziałać w większej ilości kadrów na stronie, na przykład siedemnastu. Chociaż nie wiem, czy siedemnaście to dobra liczba, bo niepodzielna przez dwa, ale ok. Na dziewięciu też już bym nie wiedziała, jak włożyć tam tekst. Wydaję bardzo małe formaty, A5, bo przecież jestem zinowym twórcą. Gdybym chciała pracować na większym formacie, to pewnie mogłabym dać więcej kadrów na stronę, ale prawda też jest taka, że jeżeli ktoś jest przyzwyczajony do Bułki, to ja nie mam tam jakichś regularnych kadrów. One przechodzą przez siebie, tworzą jedną ładną planszę. W pobocznym projekcie o wampirach mam layout – na przykład cztery kadry, dwa kadry, dwa panoramiczne albo dwa długie albo jeden duży. I to są wszystkie layouty, które mam w tym komiksie. Więcej nie będzie, bo tak sobie przyjęłam. Takie ograniczenia pomagają mi czasem szybciej pracować.

CZYTAJ: „To zabawa własnymi sentymentami”. Rafał Szłapa i jego „The Amazing Girl”

Wampiryczny romans – opowiedz coś na temat tego projektu i innych, jakie masz w planach.

Planuję sobie rzeczy na pierwszą i drugą część roku. Pierwsza część roku to z reguły Złote Kurczaki i wszystkie imprezy, które dzieją się wokół, a druga część roku to Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi. Z tego względu była premiera drugiego wydania Bułki. Projekt o wampirach ciągnie się za mną dwa lata, ale jest trochę tajny i dopiero teraz zaczęłam ludziom mówić, że rysuję romans z wampirami. Tak, rysuję taki komiks. Jak to się zaczęło? Zaczęło się w ten sposób, że była pandemia i miałam ciężko w swojej poprzedniej pracy. Potrzebowałam wyrwania się z tego, więc zaczęłam rysować komiksy o wampirze, który jest trochę smutny, bo chciałby się zakochać. Lubię właśnie takie dramy. Lubię słuchać dram swoich znajomych o tym, jak im nie idą związki. To jest historia fantasty. On pracuje w nocnej kawiarni, wygląda trochę jak z k-popowego bendu. Dlatego wszyscy myślą, że jest taki ładny i chcą się z nim umawiać. To była taka bardzo prosta historia. Później pojawiły się „Warchlaki” tworzone przez Martę Falkowską o tematyce erotycznej. Stwierdziłam, że to jest w sumie dobre dla wampirów, więc narysowałam pierwszy krótki komiks, który nigdy nigdzie nie wyszedł, bo oni mnie wtedy nie wzięli. Zachowałam go sobie. W kolejnym roku była Queer erotica wydawana przez Girls to the Front jako mały zin – tam wydałam kolejne wampiry, więc mam dwa krótkie komiksy o wampirach, ale w mojej głowie urosło to do serii. „O, może bym to wydała razem z tymi dodatkami. Mogłabym to wydać na MFK. Jest to jakiś pomysł”. Ale prawda jest też taka, że wolno mi idzie, bo komiks też jest cały w kolorze. Pokazuję przykładowe plansze znajomym, którzy pojawiają się na eventach komiksowych. Mam też newsletter, gdzie czasami wysyłam sneak peaki, że dalej rysuję te wampiry. To mozolny proces z tego względu, że chciałabym mieć to wszystko w kolorze. Miałam też próbny komiks, który był w czerni i bieli, ale ostatecznie stwierdziłam, że jest za mało teł. Chcę mieć te tła, ten kolor, chcę to wydać na ładnym papierze, chcę mieć świecącą obwolutę, holo naklejki. Mam piękne plany, ale nie wiem, jak mi wyjdzie.

Co więcej?

Pracuję nad kolejnymi szortami o Bułce, bo to jest taka praca organiczna. To sytuacyjne, komediowe wstawki, które się dzieją w moim życiu, więc muszę poczekać, aż one się zadzieją. Mam taki notesik, który noszę ze sobą i sobie zapisuję, że ktoś powiedział coś śmiesznego. Na podstawie tych notatek robię kolejne scenariusze. Właśnie planuję mieć nowego szorciaka z Bułką. To będzie Bułka w szortach: Sucharki. I może nawet już będzie z ISBNem, bo mój kolega Piotrek, z którym rysujemy Karaczana stworzył imprint Bułkaraczany. Już mamy parę ISBN-ów. I już jesteśmy tacy poważni!

CZYTAJ: O „Smole” i lęku przed białą kartką. Rozmowa z Piotrem Marcem

DySzcz

Fot. DySzcz

Tagi: komiks
REKLAMA

Czytaj także

rafal szlapa 2023 05 23 005240
Halo komiks

Rafał Szłapa: „Blera” napisałem z autentycznej potrzeby wewnętrznej

23 maja 2023
24 2023 05 17 084946
Halo komiks

Rafa Janko: Ziemniaki można zostawić, ale surówkę trzeba zjeść. Mięcho też

16 maja 2023
13 2023 05 16 103126
Halo komiks

„Stawiamy na integrację środowiska”. Poznański Festiwal promuje polskich twórców

15 maja 2023
02 2023 05 10 091019
Halo komiks

O „Smole” i lęku przed białą kartką. Rozmowa z Piotrem Marcem

9 maja 2023
p1080525 2 2023 05 09 155812
Halo komiks

Halo komiks: Miły dom nad jeziorem

5 maja 2023
09 2023 05 02 100904
Halo komiks

Monika Laprus-Wierzejska: Moje główne fazy to komiks „Exist” i Dziki Zachód

2 maja 2023
tomek2 2023 05 01 114935
Halo komiks

O kotach i szczurach. Rozmowa z Tomaszem Niewiadomskim

1 maja 2023
p1080536 2 2023 05 04 173916
Halo komiks

Halo komiks: Komiksy z Lengrenówki

29 kwietnia 2023
Następna wiadomość
p1177418 2023 05 22 105325

Wygraj w "Przedpołudniku" EP 19 Studia Lublin - Seeking Dreams

antena

    81 743 73 83
    informacje@radio-lublin.pl



ciekawostki

pexels florin capilnean 4507839 2023 05 22 085657

Woda zdatna do picia? Wystarczy słońce i proszek

22 maja 2023
pexels anna shvets 4483327 1 2023 05 21 163534

„Inteligentne szwy” mogą dostarczać leki lub wyczuwać stany zapalne

21 maja 2023
pexels karolina grabowska 4506212 2023 05 18 123458

Prawie 1/4 Polaków wynajmuje auto, by załatwić codzienne sprawy

18 maja 2023
pexels lumn 406014 2023 05 18 085553

Dzisiejsze psy mają większe mózgi, niż dawne rasy

18 maja 2023

o tym się mówiło

Spotkanie z prof. Grzegorzem Motyką w Teatrze NN

Arka z pierwszą porażką w sezonie i awansem do finału

Polski Cukier Start Lublin – MKS Dąbrowa Górnicza

13.05.2023 Razem czy osobno – m.in. o zmianach w Kodeksie pracy

Przez najbliższe dni w Chełmie królować będą książki

Lubelskie obchody 88. rocznicy śmierci marszałka Józefa Piłsudskiego

REKLAMA

Polskie Radio Lublin S.A.
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 801 501 022 / 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Praca Lublin
Partnerzy
Patronaty
Reklama
Kontakt
BIP

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • WIADOMOŚCI
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • LUBARTÓW
    • LUBLIN
    • PUŁAWY
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • W RADIU
    • KULTURA
    • MUZYKA
    • PUBLICYSTYKA
    • REPORTAŻ
    • SPORT
    • POGODA
  • GALERIE
  • PODCASTY
  • PATRONATY
    • KALENDARIUM
    • WNIOSEK O PARTONAT
  • AUDYCJE
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA LUBLIN
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • BIP
    • KONTAKT

© 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A.

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset