• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 0°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
sobota, 27 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > Fenomen dostawczaka z Lublina. 25 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

Fenomen dostawczaka z Lublina. 25 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

13 lutego 2023 / 18:14
A A
zuk 161021 003 2021 10 16 200821 2023 02 13 181221
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

To lekki dostawczak, który jeździł w Ghanie, Egipcie czy Doniecku w Ukrainie. 25 lat temu z taśmy montażowej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie zjechał ostatni Żuk.

Historię auta, które zrewolucjonizowało polski przemysł motoryzacyjny, prześledził Filip Karman.

Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie była znana z dwóch elementów – dobrej roboty i dobrej organizacji. Owocem ciężkiej pracy pracowników FSC był produkowany od 1959 roku Żuk. 

„To prawie 40 lat historii naszego miasta”

– Względem Nysy Żuk był bardziej użytkowy, stąd fenomen dostawczaka z Lublina – uważa dr inż. Leszek Gardyński z Politechniki Lubelskiej. – Żuków powstało blisko 600 tysięcy sztuk. To prawie 40 lat historii naszego miasta. To bardzo zmyślny i symboliczny pojazd. 

Jan Kot w FSC pracował m.in. jako szef kontroli i to przez 44 lata. Inżynier przyznaje, że Żuk był odpowiedzią na potrzeby rynku. W latach 60. i 70. w Europie nie było lekkiego auta dostawczego i to w cenie osobówki. – Był zwinny, bo to nieduży samochód, oparty na bazie elementów samochodu osobowego. Zawieszenie było takie jak w samochodzie osobowym. To był samochód niski, czyli łatwy do załadunku – wskazuje Jan Kot.

CZYTAJ: 25 lat temu z taśmy montażowej zjechał ostatni Żuk

Andrzej Wiejak, były główny konstruktor w lubelskiej FSC, zauważa, że sukces Żuka wynika też z uniwersalności, czyli różnych wersji nadwozia. – Początkowo były tylko skrzyniowe samochody, a później rozwijaliśmy to w różne wersje na podstawie furgonów. Był samochód strażacki, transportowy, również mikrobus. Były wszystkie możliwe odmiany, które można było zbudować na bazie furgonu – opowiada Andrzej Wiejak.

Żuk popularny również za granicą

Stąd fenomen eksportowy, bo Żuki z Lublina kupowały rządy większości państw na Starym Kontynencie. – Największym odbiorcą był wówczas Związek Radziecki, ale mieliśmy również bardzo dużo eksportu do krajów Europy Zachodniej – mówi Andrzej Wiejak. – Żuki trafiały też do Jugosławii czy Rumunii. Nawet na Kubie i w Egipcie mieliśmy swoich przedstawicieli. Tam były eksportowane gotowe samochody, ale również w częściach do złożenia na miejscu.

To właśnie za budowę aut w Egipcie odpowiadał Jan Kot, z tym że nie były to już Żuki. – Najbardziej popularną nazwą był Ramzes. Były trochę inne. To są pomysłowi ludzie. Wydłużyli Żuka o 110 milimetrów i dzięki temu uzyskali dwa miejsca w mikrobusie – opowiada Jan Kot. 

zuk-161021-012-2021-10-16-200641.jpg

Żuk, jak każde inne auto, miał wady, z których najlepiej zdawali sobie sprawę właściciele małych biznesów. Krzysztof Skorupski razem z ojcem prowadzi w Lublinie jedną z najstarszych kaszarni. Żuków mieli w sumie kilkanaście. – Było wysokie spalanie sięgające 20 litrów i problemy z dogrzewaniem kabiny – wspomina Krzysztof Skorupski. – Jak gdzieś jechałem i nóżka zmarzła, bo nagrzewnica była od strony kierowcy, z lewej strony, to kluczem od kół naciskało się na pedał gazu, a prawą nóżkę się podgrzewało.

Duże zainteresowanie wśród kolekcjonerów

Teraz Żuki przeżywają renesans, bo coraz chętniej kupują je kolekcjonerzy. Dr Leszek Gardyński, przeglądając ogłoszenia w Internecie, zauważa pewne zjawisko: zadbanych egzemplarzy jest coraz mniej, a ceny rosną z roku na rok. – W tym momencie byle jakiego Żuka, nadającego się bez większych nakładów pracy do jazdy, już nie kupi się w cenie 2-3 tysięcy złotych. Trzeba na to przeznaczyć troszkę więcej – zaznacza dr Leszek Gardyński. 

Coraz więcej osób modyfikuje Żuki. Można spotkać egzemplarze przerobione na kampery z silnikami z Mercedesa czy BMW. Po Wyspach Brytyjskich jeździ też Żuk z kierownicą po prawej stronie. Ale akurat taki egzemplarz w lubelskiej fabryce nigdy nie powstał.

CZYTAJ: FSC to nie tylko Żuki. Opancerzony SKOT z Lublina

W Lublinie produkowany był nie tylko Żuk, ale także jego następca – Lublin. W zakładach montowano również Peugeota 405 czy SKOTa – transporter opancerzony dla armii polskiej i czechosłowackiej.

zuk-161021-027-2021-10-16-200407.jpg

FiKar / opr. WM

Fot. Piotr Michalski / archiwum

Pliki dźwiękowe

https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2023/02/fenomen_dostawczaka_z_lublina-2023-02-13-181219.mp3

Fenomen dostawczaka z Lublina

Tagi: Lublinsamochodyinfomotoryzacjażuki
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments913952904d052269e40f4da398e4439bc07530f xl
Redakcje

Trener Motoru Lublin: Wiosną czekają nas „igrzyska śmierci”

27 grudnia 2025
EAttachments9223419a3301dfd3da53a8b9c1a4ee263d68b8c xl
Wiadomości

Wyszli z domu i nie wrócili. Policja szuka dwóch mężczyzn

27 grudnia 2025
EAttachments9214189ebf59e16dba0d5bf4f0af377d8ae6263 xl 1
Redakcje

Zabrakło niewiele. Wyjazdowa porażka PGE Startu Lublin

27 grudnia 2025
EAttachments92194353cc14182efd53c3767b8a94101943135 xl
Redakcje

Drugi trener Bogdanki LUK Lublin: Mamy apetyt na Puchar Polski

27 grudnia 2025
EAttachments922339248808a61d267d6c54adfd073656011d9 xl
Wiadomości

Zderzenie z ciężarówką na drodze krajowej. Ranna kobieta w szpitalu [ZDJĘCIA]

27 grudnia 2025
EAttachments908069457382b7b67887de20fdea5bd257710ca xl 2
Wiadomości

Marzące opady i silny wiatr. Synoptycy ostrzegają

27 grudnia 2025
EAttachments92224848b4383660da7c72a0b689064b78aef44 xl
Wiadomości

Zaczarowany ogród i Alicja z Krainy Czarów. Lumina Park w świątecznej odsłonie

27 grudnia 2025
EAttachments57609253c657ad6345142e16b318dd780416e3b 1
Wiadomości

Ciało mężczyzny w Parku Rury. Sprawę bada policja i prokuratura

27 grudnia 2025
Następna wiadomość
330754958 3533717773564072 3977020895667328825 n 2023 02 13 183711

Zbiórka na zakup autobusu dla dzieci z niepełnosprawnościami. Pierwsza Dama przekazała srebrną broszę

Ciekawostki

Święty Mikołaj już leci. Jego sanie można śledzić na… radarze

Kierowca pod lupą naukowców. Nowa technologia ma pomóc zmniejszyć liczbę wypadków

Polski odkrywca planet uhonorowany planetoidą

Przed nami najdłuższa noc roku. Początek astronomicznej zimy

AI a stereotypy na temat osób w spektrum autyzmu. Badania lubelskich naukowców

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

O tym się mówiło

14.12.2025 Lubelski atlas historyczny – powojenne wnętrza

13.12.2025 Gramy na maxa

Bartosz Kitliński o starcie na mistrzostwach Europy: Fajnie, że mogę być w tym pierwszy

30.11.2025 Podróże małe i duże

Wpadli podczas kontroli. Ukraińcy zostali wydaleni z Polski

Puławscy szczypiorniści z nowym partnerem tytularnym

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj