Inwestor przekazał wykonawcy do przebudowy dworzec PKP w Trawnikach (województwo lubelskie) przy linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk. Zakończenie prac za 7,9 mln zł zaplanowano na lato 2024 r. – informują Polskie Koleje Państwowe S.A.
Spółka przekazała wykonawcy budynek dworca kolejowego w Trawnikach (pow. świdnicki), który znajduje się przy linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk.
Koszt inwestycji wskazała spółka w komunikacie to 7,9 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A.. Projekt przebudowy przygotowała pracownia Paka Architekci sp. z o. o., a wykonawcą prac budowlanych jest firma Heli Factor sp. z o. o. Zakończenie inwestycji planowane jest latem 2024 r.
CZYTAJ: Młoda prawniczka winna zabicia radnego z Lublina. Zapadł wyrok
Spółka poinformowała, że projekt przebudowy zakłada przywrócenie historycznego zarysu elewacji dworca z 1877 r., odtworzenie gzymsów, elementów dekoracyjnych oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Od północy budynek będzie miał wejście główne i dwa symetryczne wejścia: do zaplecza kas oraz do lokalu komercyjnego. “Od strony południowej zostaną także przywrócone historyczne wyjścia na perony” – przekazała spółka w komunikacie, dodając, że efekt wizualny po przebudowie podkreśli nowa iluminacja.
Wymieniając zmiany wewnątrz budynku podano: odnowienie poczekalni na parterze i wyposażenie jej w większą liczbę miejsc do siedzenia, instalację gablot z rozkładami jazdy pociągów, elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów oraz nowego systemu informacji głosowej. Na parterze zaplanowano także kasy biletowe, toalety, przestrzenie do opieki na dzieckiem, dwa lokale usługowo-handlowe oraz przeznaczone dla spółek kolejowych. Przestrzeń pod wynajem – wskazano – przewidziano także na pierwszym piętrze budynku dworca, gdzie znajdą się pomieszczenia techniczne.
Podczas przebudowy zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wprowadzone usprawnienia (m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Budynek i jego otoczenie zaprojektowano, żeby zwiększyć oszczędności energii elektrycznej, cieplnej i wody. Za optymalizację zużycia będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Natomiast bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Informując o inwestycjach wokół dworca spółka podała, że we wschodniej części działki zaprojektowana jest zadaszona wiata rowerowa, obok której postawiony zostanie dworzec tymczasowy, w którym odbywać się będzie obsługa podróżnych na czas przebudowy. Natomiast od strony miasta zasadzone zostaną nowe trawniki z niskimi krzewami. Teren zostanie wyrównany, co poprawi komfort korzystania z dworca przez osoby mające trudności z poruszaniem się.
CZYTAJ: „Kolejne pokolenie musi walczyć o swoją wolność”. Obchody Dnia Wolności Ukrainy w Lublinie
Po zakończeniu modernizacji dworzec w Trawnikach stanie się wizytówką miasta, a także dowodem na to, jak pozytywnie zmienia się polska kolej. “Dzięki tej inwestycji historyczny budynek odzyska swój dawny blask oraz zyska wiele udogodnień, m.in. dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z ciężkim bagażem” – wskazał dodając, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym dworzec stanie się bardziej komfortowy, bezpieczny i ekologiczny.
Zmodernizowany dworzec ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Lublina i Chełma. Członek zarządu PKP S.A. Ireneusz Maślany nawiązując do realizacji Programu Inwestycji Dworcowych przekazał, że w ramach programu 11 dworców w woj. lubelskim zostanie przebudowanych i wybudowanych od nowa. Jak przypomniał, pod koniec ubiegłego roku udostępniono podróżnym m.in. dworce Świdnik Miasto, Sadurki i Kanie.
RL / PAP / opr. DomKla
Fot. pexels.com