Specjalne kamery skontrolują, czy kierowca ma uprawnienia do wjazdu na Stare Miasto w Lublinie. Trwają przygotowania do wdrożenia elektronicznego systemu identyfikacji pojazdów.
– Zmiany, które planujemy, to wprowadzenie systemu, który monitorowałby tablice rejestracyjne pojazdów wjeżdżających na Stare Miasto – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza. – Aktualnie kończymy integrację tego systemu rejestracji wjazdu na Stare Miasto ze środowiskiem informatycznym urzędu miasta w zakresie rozdziału uprawnień dla poszczególnych użytkowników. Jest to proces dość skomplikowany i czasochłonny. Kolejnym etapem będzie testowanie systemu. Po zakończeniu testów system będzie mógł zostać uruchomiony.
– Stare Miasto jest od tego, żeby chodzić na piechotę. Jak je budowano, nie przewidziano samochodów. Ewentualnie, jak się chce o tym myśleć, to trzeba zrobić tunel dla samochodów. Wtedy będzie w porządku – uważa jeden z mieszkańców.
– To utrudnia ruch turystów, ludzi chodzących po Starym Mieście. Tak nie powinno być. Powinny wjeżdżać tylko samochody uprawnione do wjazdu – dodaje kolejny mieszkaniec.
CZYTAJ: Kolejne miejsca objęte systemem płatnego parkowania. Także leśny parking nad Zalewem Zemborzyckim
– Nie ma tu infrastruktury dostosowanej do takiej liczby pojazdów, jaka wjeżdża. To zbyt niebezpieczne. Jestem matką, chodzę z dziećmi. To miejsce bez samochodów jest spokojniejsze. Jak się pojawiają, to zwykle trzeba czekać, aż przejadą, a dzieci się wyrywają – mówi następna mieszkanka.
– Od wielu lat przy wjeździe na teren Starego Miasta stoi znak zakazu wjazdu – wskazuje Michał Makowski, przewodniczący zarządu dzielnicy Stare Miasto w Lublinie. – Tylko uprawnione osoby, posiadające zezwolenie na wjazd mogą wjeżdżać. Niestety większość osób tego nie przestrzega; wjeżdża na Stare Miasto i parkuje w miejscach niewyznaczonych i miejscach przeznaczonych dla mieszkańców. Jest to bardzo uciążliwe. Po pierwsze, mieszkańcy płacą za możliwość parkowania w określonych miejscach. Druga strona medalu jest taka, że ludzie – szczególnie turyści – narzekają na liczbę samochodów na terenie Starego Miasta. Stąd też nasz pomysł na to, żeby zrealizować system elektronicznego dozoru.
– W roku 2022 strażnicy za nieuprawniony wjazd na teren Starego Miasta nałożyli 306 mandatów karnych na kierujących, którzy nie posiadali zezwoleń na wjazd, na kwotę 45100 zł, oraz udzielili 62 pouczeń – mówi Robert Gogola, rzecznik prasowy Straży Miejskiej Miasta Lublin. – Jeśli chodzi o kwestię parkowania, przypomnę, że na terenie Starego Miasta obowiązuje strefa zamieszkania, więc postój dozwolony jest tylko i wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych. Z tego tytułu nałożyliśmy na osoby, które parkowały i pozostawiały swoje samochody w innych miejscach, 57 mandatów na kwotę 5700 zł oraz udzieliliśmy 23 pouczeń. Należy też nadmienić, że to nie jest pełna statystyka. Z chwilą rozpoczęcia działań wojennych na terenie Ukrainy strażnicy Straży Miejskiej Miasta Lublin w bardzo szerokim zakresie zaangażowali się w pomoc uchodźcom.
– Aktualnie wydane są 402 zezwolenia wjazdu na Stare Miasto, w tym są to identyfikatory stałe dla mieszkańców i firm oraz czasowe – hotele, remonty, śluby czy też instytucje kultury – wskazuje Justyna Góźdź.
CZYTAJ: Kierowcy zwalniają na widok… budki dla ptaków. Karmnik do złudzenia przypomina fotoradar
– Przypomnę, że w określonych godzinach na Stare Miasto może wjechać zaopatrzenie – zaznacza Robert Gogola. – Mogą wjechać osoby, które posiadają zezwolenie na wjazd na teren Starego Miasta i osoby z niepełnosprawnością. W pozostałych przypadkach osoby, które wjeżdżają na teren Starego Miasta, muszą liczyć się z konsekwencjami. Mandat karny może wynieść nawet 500 zł, dodatkowo na sprawcę wykroczenia, który bez wymaganego zezwolenia wjedzie na teren Starego Miasta, nakładane jest 8 punktów karnych.
Regulamin wydawania i użytkowania identyfikatorów uprawniających do wjazdu w strefę objętą zakazem ruchu na obszarze Starego Miasta w Lublinie dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Ratusz podkreśla, że o dokładnym terminie uruchomienia systemu poinformuje oddzielnym komunikatem i z odpowiednim wyprzedzeniem.
LilKa / opr. WM
Fot. Piotr Michalski / archiwum