Ta rzeźba to nie tylko realizm. To zmysłowe doświadczenie złudzenia, punkt kulminacyjny na drodze sztuki do doświadczania (a nie imitowania) rzeczywistości. Giuseppe Sanmartino przesuwa granice manualnych możliwości, ale też percepcji. I to wszystko bez użycia czarów, alchemii i magii, co dla współczesnych rzeźbiarzowi takie oczywiste do końca nie było. Neapolitański późny barok z ciekawymi personami w tle w najnowszym odcinku „Zdolnych Szelm” – zapraszamy: historyk sztuki dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski.
Zdjęcia do pooglądania:
– https://www.museosansevero.it/en/the-chapel-and-the-veiled-christ/the-veiled-christ
Marmur jest skałą metamorficzną, powstaje pod wpływem ogromnych sił, temperatury i ciśnienia ze skały protolitycznej (prekursorowej). Tu to wapień osadowy, złożony z kryształów węglanu wapnia, czyli kalcytu, powstających z osadów muszli morskich mięczaków. Pod wpływem wysokiego ciśnienia (ruchy tektoniczne) dochodzi do rekrystalizacji i przekształcenia skały protoliytycznej w wysoce zwartą metamorficzną. Metamorficzne z kalcytu mogą być krystalicznie przezroczyste (szpat islandzki), albo nieprzezroczyste (marmur).
MGu/PB
Fot. www.wikipedia.org
