Walczą z wykluczeniem komunikacyjnym. Rządowe miliony na dofinansowanie przewozów

EAttachments92117673c48cd5c3c23ea46ff1b3a40ea3e7634 xl

Lubelskie samorządy likwidują komunikacyjne białe plamy. Ponad 350 linii komunikacyjnych w regionie zostanie dofinansowanych z pieniędzy rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ten cel samorządy dostaną blisko 48 milionów złotych rządowego dofinansowania. Celem Funduszu jest reaktywacja i rozwój połączeń autobusowych, zwłaszcza na terenach wykluczonych komunikacyjnie, czyli we wsiach i w małych miasteczkach. 

Problem wykluczenia komunikacyjnego wciąż dotyczy wielu mieszkańców regionu.

– Na wsi zdecydowanie trzeba mieć samochód. Ludzie sobie pomagają – jeżeli ktoś jedzie, kogoś zabiera, jeżeli jest taka okazja. Do większych miast są połączenia z busami, ale raczej każdy ma samochód, jeżeli ma dojechać na wieś czy do tych mniejszych miejscowości. Godziembów, Witanów, Karolin, Ziółków – tam nie ma w ogóle nic. Wólka Zawieprzycka jest odcięta. Jak autobus zabrali, tak już nic nie dali. Mieszkańcy radzą sobie w ten sposób, że ktoś z rodziny albo sąsiad ich wiezie, jak muszą do lekarza, czy gdzieś indziej, bo przecież nie ma innych możliwości – opowiadają mieszkańcy województwa lubelskiego. 

CZYTAJ: Autostrada w Lubelskiem. 12 firm złożyło oferty w przetargu

Tę sytuację powoli zmienia Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. W jego ramach w przyszłym roku do 45 podmiotów z województwa lubelskiego trafi blisko 48 milionów złotych. Pieniądze otrzymają: województwo lubelskie, związek powiatowo-gminny, 29 gmin i 14 powiatów. Dofinansowaniem będzie objętych 356 linii komunikacyjnych. 

– Komunikacja publiczna to jedno z tych kryteriów, które wpływa bezpośrednio na jakość życia. Bardzo często dotyczy ono Polski powiatowej czy Polski mniejszych miejscowości – mówi wojewoda lubelski Krzysztof Komorski. Jak dodaje, rządowy fundusz ma rozwiązać ten problem. – Dofinansowanie rządowe do wozokilometra ma wpłynąć bezpośrednio na obniżenie kosztów organizacji transportu zbiorowego przez samorządy, poprzez właśnie wsparcie finansowe. Pomoże to zagęścić siatkę komunikacyjną, zwiększyć liczbę połączeń, odciążyć samorządy zwiększając dofinansowanie i wpłynąć również na bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Blisko 3 miliony złotych z tej kwoty trafi do powiatu parczewskiego. Pieniądze będą przeznaczone na utrzymanie i rozbudowę transportu publicznego. Jak mówi starosta tego powiatu Janusz Hordejuk, jeszcze w poprzedniej kadencji w powiecie praktycznie taki transport nie funkcjonował: – Ruszyliśmy z nim w tamtym roku, mając duże obawy. Okazało się, że ten transport tak rozwinął się, że dzisiaj mieszkańcy mogą przyjechać z małych miejscowości. Mamy doświadczenia ludzi, którzy odwiedzają nas, mówiąc, że chcą tylko skorzystać z komunikacji, żeby przyjechać do stolicy powiatu, czyli do Parczewa, pochodzić po mieście, zrobić zakupy i wrócić. Stwuierdzają, że jest to wspaniałą rzeczą i za to nam dziękują.

CZYTAJ: Samorząd Województwa Lubelskiego chce powołać „swoją” spółkę kolejową

Część projektów ma charakter wieloletni. Tak jest w przypadku Powiatowo-Gminnego Związku Komunikacyjnego Ziemi Kraśnickiej, który dostał prawie 12 milionów złotych na trzyletnie dofinansowanie kilkudziesięciu linii komunikacyjnych.

– Uruchamiamy kilkadziesiąt kursów w ciągu dnia. Każda gmina, każda miejscowość ma możliwość połączenia z miastem Kraśnik – mówi burmistrz Kraśnika Krzysztof Staruch. – Trudności, które się pojawiają, dotyczą głównie rozkładu jazdy. Ale wspólnie z wójtami i burmistrzami jesteśmy w stanie to wszystko rozwiązywać tak, aby mieszkańcy byli bardzo dobrze skomunikowani.

O dofinansowanie mogły ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, które organizują publiczny transport zbiorowy. Państwo dopłaca do każdego wozokilometra maksymalnie 3 zł. Samorząd musi pokryć część kosztów, minimum 10% z własnego budżetu.

W roku 2026 będzie realizowanych łącznie 47 umów, w tym 2 z roku poprzedniego. Większa część z nich to kontynuacja przewozów realizowanych od lat, gdzie samorządy złożyły wnioski po raz pierwszy kilka lat temu i kontynuują ubieganie się o dofinansowanie. W przyszłym roku zwiększa się jednak wartość zawartych porozumień, która wynika z coraz większego zainteresowania Funduszem, rozbudowywania siatki połączeń, a także z większej liczby umów wieloletnich – w 2025 roku były 2 takie umowy, a w 2026 – już 9. 

MaK / PrzeG / opr. ToMa

Fot. Lubelski Urząd Wojewódzki FB

Exit mobile version