Najtrudniej przełamać bariery mentalne. Kampania na rzecz osób z niepełnosprawnościami

EAttachments901916104dc1e4e9c2a8d8492e98988a1c40095 xl

Dziennikarka, blogerka, ekspert od marketingu, analityczka danych, sportowiec – to bohaterowie kampanii fundacji Avalon, którzy pokazują, że niepełnosprawność to tylko ułamek bogatego życia.

W akcji pod hasłem „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy” bierze udział dziewięciu bohaterów, m.in. Ewelina Orzechowska z Lublina.

– Z wykształcenia jestem germanistką. Aktualnie zawodowo pracuję jako analityczka zasobów internetowych – opowiada pani Ewelina. – Dodatkowo jestem edukatorką, a także działam na rzecz środowiska osób z dysfunkcją wzroku. Prywatnie jestem spełnioną mamą dwójki dzieci, 14-letniej córki i 10-letniego syna. Jestem osobą niewidomą. Niedługo będą czwarte urodziny mojego bloga „Niewidoma z przymrużeniem oka”.

– Chcemy troszeczkę odczarować wizerunek osób z niepełnosprawnościami, który w naszych głowach klaruje się jako dwie skrajności – tłumaczy Maria Wachowicz z Fundacji Avalon. – Albo to jest bohater, jaki on jest dzielny, że wychodzi na spacer, że robi zakupy albo to jest ofiara. Osoby z niepełnosprawnością wiecznie potrzebują pieniędzy na leczenie, na rehabilitację, że są biedne, poszkodowane. My w Fundacji Avalon tymi kampaniami społecznymi chcemy pokazać troszeczkę inny obraz. W tym roku kampania nosi tytuł „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy”.

CZYTAJ: Ekspert o asystencji osobistej: Wprowadzenie tej ustawy przyniesie korzyści dla całego społeczeństwa

– Przede wszystkim hasło tegorocznej kampanii bardzo koreluje z moją dotychczasową działalnością „po godzinach”, czyli edukowaniem społeczeństwa, dzieleniem się swoją rzeczywistością, codzienności osoby niepełnosprawnej – uważa Ewelina Orzechowska. – Niepełnosprawność jest jedną tylko z cech, które określają mnie jako człowieka, jako kobietę.

– W tym roku w kampanii „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy” widzimy dziewiątkę bohaterów, którzy są bardzo różni i niosą ze sobą bardzo różne historie – mówi Maria Wachowicz. – Historie tych wszystkich bohaterów sprowadzają się do jednego, że oni żyją pełnią życia. Ta niepełnosprawność to jest tylko jedna z ich cech. Oprócz tego większość ich tożsamości zawiera się w tym co robią, jakimi ludźmi są.

– Moim zdaniem największe bariery, które osoby z niepełnosprawnością odczuwają ze strony społeczeństwa, są to bariery mentalne – podkreśla Ewelina Orzechowska. – Są to przez lata utrwalane stereotypy i wyobrażenia na temat osób z niepełnosprawnością. To jest największa przykrość i trudność, aczkolwiek to się zmienia. Na przestrzeni lat naprawdę dużo się zmieniło, ale wciąż mamy wiele w tym temacie do zrobienia.

– W spocie wideo, który mogą państwo zobaczyć na naszej stronie i na naszych social mediach, widać w ostatniej scenie taką akcję, że Monika Brodka przekręca tabliczkę z napisem „zamknięte” na „otwarte” – opowiada Maria Wachowicz. – My tą kampanią chcemy chyba też pozostawić społeczeństwu wybór, czy będziesz nadal tkwić w tych ograniczeniach, stereotypach, błędnym myśleniu, uprzedzeniach czy jednak przejdziesz na tę drugą stronę i zniszczysz w swojej głowie tę szklaną ścianę.

– Jednym z moich wielkich marzeń jest to, żeby osoby pełnosprawne, które patrzą na mnie jako na osobę niepełnosprawną, niewidomą, widziały we mnie przede wszystkim człowieka, kobietę, partnerkę do rozmowy – przyznaje Ewelina Orzechowska. – Zależy mi bardzo też na tym, żeby trafiło do osób sprawnych to, że osoby z niepełnosprawnością to tacy sami ludzie jak oni, tylko różnią się sposobem funkcjonowania.

– To nie jest tak, że jest świat osób pełnosprawnych i świat osób z niepełnosprawnościami. My po prostu mamy jeden świat, tylko swoim myśleniem stereotypowym budujemy sobie jakiś podział – uważa Maria Wachowicz.

 

Materiały kampanii „Niepełnosprawność nie mówi jacy jesteśmy”, w tym historie bohaterów, można zobaczyć na stronie internetowej i w mediach społecznościowych fundacji Avalon.

IKW / opr. PrzeG

Fot. Fundacja Avalon FB

Exit mobile version