Założenie jest takie, żeby zastosować światłowody w materiałach kompozytowych w motoryzacji sportowej. Dzięki temu mikrouszkodzenia będą wcześniej wykrywane, co będzie miało realny wpływ na bezpieczeństwo i może zapobiec tragicznym w skutkach wypadkom na torach. Ważniejsze jest to, że takie materiały kompozytowe są również wykorzystywane w lotnictwie rejsowym i pociągach, a eksperyment przeprowadzany na Politechnice Lubelskiej może wpłynąć na zminimalizowanie usterek maszyn, którymi na przykład wybieramy się na wakacje.
– Ta metoda była wykorzystywana, ale w innych dziedzinach, na przykład do badania konstrukcji mostów. My chcemy, by była stosowana w sportach motorowych i transporcie – mówi Adam Paździor, specjalista naukowo-techniczny w Pracowni Technologii Światłowodów UMCS. – W tym przypadku tak naprawdę sprawa jest dosyć prosta, bo musimy przykleić światłowód do konstrukcji, którą chcemy badać. W tunelach aerodynamicznych chcemy zobaczyć, jak ruch powietrza wpływa na odkształcenia tego spojlera, w jaki sposób może na przykład prowadzić do naprężeń w samym tym spojlerze w materiale, które mogłyby pewnie grozić jego uszkodzeniem. Cała magia dzieje się w urządzeniu pomiarowym i samym światłowodzie. Tutaj tak naprawdę odkształcenia przekładają się na bardzo drobne zmiany w światłowodzie. Delikatnie zmienia się jego długość od tego odkształcenia i my jesteśmy w stanie to mierzyć metodami pomiarowymi światłowodowymi.

CZYTAJ: Moc atrakcji w Radiu Lublin. Piknik edukacyjny z okazji Tysiąclecia Korony Polskiej [ZDJĘCIA, WIDEO]
– Materiał kompozytowy ze względu na swoją złożoność jest bardzo trudny w diagnostyce – mówi Jakub Rzeczkowski, adiunkt w katedrze podstaw inżynierii produkcji Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej. – Potrzeba do tego wykwalifikowanej kadry, specjalistycznego sprzętu i przeważnie unieruchomienia działającej maszyny. Wykorzystanie technologii światłowodowej umożliwi nam wczesne wykrywanie międzywarstwowych pęknięć, jakimi są delaminacje, które są bardzo trudne w wykryciu. Ponieważ one pojawiają się wewnątrz materiału, nie da się ich wychwycić gołym okiem, a zagrażają integralności całej struktury.
– Spodziewamy się użycia tego na szerszą skalę, nie tylko w elementach takich jak spojler, ale również w elementach konstrukcyjnych pojazdów, gdzie ten karbon jest narażony na odkształcenia, gdzie ta struktura, szczególnie wewnątrz karbonu, też jest narażona na wewnętrzne uszkodzenia, których z zewnątrz nie zobaczymy. Żebyśmy zapewnili naszym zawodnikom bezpieczeństwo – mówi Paweł Maciąg, współwłaściciel firmy Racing Dream oraz WaveFlow System.

CZYTAJ: „Kiedy współpracujemy, jesteśmy silniejsi”. Wielonarodowa Brygada świętuje 10-lecie [ZDJĘCIA]
Dlaczego ta metoda ma przewagę nad ludzkimi zdolnościami? – Przed chwilą kolega opowiadał mi, że do tej pory robi się to tak, że przykleja się jakieś nitki do tego spojlera i ktoś przez lornetkę na torze obserwuje zachowanie tych nitek. To trudne do zrobienia. Natomiast światłowód, który jest zintegrowany ze strukturą i dużo bardziej czuły niż ludzkie oko może wykryć takie bardzo nieznaczne usterki, ale które mogą już wpływać na bezpieczeństwo albo które z czasem mogą narosnąć do dużego problemu.
– Materiały kompozytowe są szeroko stosowane również w branży lotniczej, motoryzacji i innych sektorach gospodarczych, gdzie materiały lekkie i wytrzymałe są stosowane – mówi Jakub Rzeczkowski. – Chociażby w pociągach, których przody są przeważnie z nich wykonywane. Bardzo ważne jest to w lotnictwie, gdzie całe poszycia samolotów są wykonane z tych materiałów. I tam drobne mikropęknięcia, niewykryte podczas inspekcji wstępnej, grożą uszkodzeniem każdego kadłuba lub całej konstrukcji, więc taka informacja dla działu utrzymania ruchu jest bardzo ważna.
Wyniki dzisiejszego eksperymentu będą znane za miesiąc.
CZYTAJ: Media publiczne z najwyższym wskaźnikiem zaufania od 9 lat

RyK/ opr. DySzcz
Fot. Tomasz Maślona/ nadesłane
Pliki dźwiękowe
Światłowody w motoryzacji. Eksperyment naukowców Politechniki Lubelskiej









![Diagnoza to nie wyrok. Breast Fest promuje profilaktykę raka piersi [ZDJĘCIA] 7 EAttachments8969139e3891e92216929ffdb89dc0d86137c91 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/09/EAttachments8969139e3891e92216929ffdb89dc0d86137c91_xl-350x250.jpg)

![Bieg Koziołka 2025. Setki uczestników na trasie w sercu Lublina [ZDJĘCIA] 9 EAttachments8968623195e9841c42537fb5ccbeeb930bdd6af xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/09/EAttachments8968623195e9841c42537fb5ccbeeb930bdd6af_xl-350x250.jpg)
![Piknik mobilności w Lublinie. Miasto zachęca do ekologicznego podróżowania [ZDJĘCIA] 10 EAttachments8969188aabe2f32c3f852cd9d7bfd7c6b6b4de0 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/09/EAttachments8969188aabe2f32c3f852cd9d7bfd7c6b6b4de0_xl-350x250.jpg)

![Wykopki jak za dawnych lat. Tradycyjne zbiory w skansenie [ZDJĘCIA] 12 EAttachments896874129049c1a8106102853dffd8c9780411f xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/09/EAttachments896874129049c1a8106102853dffd8c9780411f_xl-350x250.jpg)
![Biała Podlaska: dwie ulice oficjalnie otwarte po przebudowie [ZDJĘCIA] 13 EAttachments8966566835f742a5d082f772111ed5a40200b67 xl](https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2025/09/EAttachments8966566835f742a5d082f772111ed5a40200b67_xl-75x75.jpg)
