„Patrzymy na potrzeby rynku”. W Lublinie będą kształcić techników elektromobilności

a17bf5fe 6c26 4f18 a4ee 200e9e3f2a1d 2025 06 12 174646

Lubelska „Samochodówka” kształcić będzie techników elektromobilności. Fachowcy będą serwisować i naprawiać auta elektryczne i hybrydy. To jedyna taka placówka w regionie i jedna z niewielu w kraju.

CZYTAJ: Lubelski oddział Związku Nauczycielstwa Polskiego świętuje 120-lecie [ZDJĘCIA]

O nowym kierunku i przyszłości kształcenia zawodowego z zastępcą dyrektora Zespołu Szkół Samochodowych im. Stanisława Syroczyńskiego w Lublinie Karolem Mrozem rozmawiał Sebastian Pawlak.

Szkoły, także techniczne czy branżowe, muszą nadążać za zmianami technologicznymi i rynkiem pracy. Dlatego będziecie kształcić fachowców, którzy będą potrafili naprawiać samochody elektryczne? – Pomysł na zawód technika elektromobilności pojawił się stąd, że słuchamy przedsiębiorców – mówi w rozmowie z Radiem Lublin Mróz. – Patrzymy na statystyki, potrzeby rynku. Dużo rozmów prowadzimy też z przedsiębiorcami. Stąd wynika ta potrzeba dzisiaj otworzenia tego zawodu. Cykl kształcenia uczniów jest 5-letni. Kończy się maturą i można dalej rozwijać się na studiach wyższych – dodaje. 

Jakie jest zainteresowanie nowym kierunkiem? – Myślę, że po rozmowach, które odbyliśmy w szkołach, na targach edukacyjnych czy motoryzacyjnych oraz podczas innych spotkań z młodzieżą, możemy stwierdzić jednoznacznie, że kierunek będzie się cieszył i cieszy się dużym zainteresowaniem. Widzimy to też poprzez osoby, które już zgłosiły się. Przypomnę, że nabór rozpoczął się już jakiś czas temu – dodaje.

CZYTAJ: Z pomysłem i wyobraźnią. Lubelscy licealiści przyozdobili szkołę muralem [ZDJĘCIA]

Ile jest miejsc? – Zaplanowaliśmy jedną klasę – tłumaczy Mróz. – Opcjonalnie mamy też inne zawody, które po części są podobne. Mam tutaj na myśli technika pojazdów samochodowych, zawody związane z mechanikami motocyklowymi – dodaje.

Co absolwent tego kierunku będzie mógł robić? – Na pewno obsługiwać, diagnozować, naprawiać pojazdy elektryczne, zelektryfikowane. W tym różne hybrydy – opowiada wicedyrektor. – Spektrum jest szerokie. To też nie tylko samochody elektryczne, ale też te standardowe. Absolwent będzie też przygotowany do naprawy klasycznych pojazdów również – dodaje. 

Taki profil wymaga bazy oraz kadry szkoleniowej, ponieważ konkurencja jest duża. Szkoły muszą starać się o tych najzdolniejszych uczniów. Szczególnie w kontekście niżu demograficznego. – My i cała Polska borykamy się z problemami kadrowymi – przyznaje Mróz. – Próbujemy uzupełniać to różnymi szkoleniami, zwiększaniem kompetencji nauczycieli. Myślę, że tym nadrabiamy. Natomiast, jeśli chodzi o to co otrzyma młodzież, to na pewno fajny zawód, fajne umiejętności, które są potrzebne dzisiaj na rynku i są oczekiwane przez pracodawców. Planujemy, żeby każdy uzyskał kompetencje dodatkowe – dodaje.

POSŁUCHAJ CAŁEJ ROZMOWY:

Nabór do klasy o profilu technik elektromobilności trwa do 27 czerwca. A już od 16 do 18 czerwca placówka zaprasza na bezpłatne przeglądy samochodów w przyszkolnym warsztacie.

PaSe / opr. PaW

Fot. Sebastian Pawlak

Exit mobile version