• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 7°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
piątek, 5 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Wiadomości > „Obcokrajowców wręcz przerażała przesądność Polaków”. Zwyczaje wielkopostne w dawnej Polsce

„Obcokrajowców wręcz przerażała przesądność Polaków”. Zwyczaje wielkopostne w dawnej Polsce

16 marca 2025 / 19:36
A A
church 432441 960 720 2023 04 07 091934 2025 03 16 193840
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

W dawnej Polsce Wielki Post ciągnął się w nieskończoność. Bolesław Chrobry wydłużył go o dodatkowe trzy tygodnie. Jak podaje Polska Agencja Prasowa, obcokrajowców wręcz przerażała przesądność Polaków, którzy trwali w przekonaniu, że biczowanie i zaniechanie jedzenia masła w czasie postu przyspieszy zbawienie ich dusz.

Dawna Polska wyróżniała się na mapie europejskiej

W czasach średniowiecza i wczesnej nowożytności posty były nie tylko wyrazem religijnego oddania, ale także ważnym elementem życia codziennego, który wpływał na rytm pracy, odpoczynku i świąt. Tym samym praktyki regulowane przez Kościół, a w dodatku już za pierwszych Piastów nadzorowane przez świeckie władze stały się obowiązkiem wiernych.

Dawna Polska wyróżniała się na mapie europejskiej wyjątkowo restrykcyjnym podejściem do praktyk religijnych, a zwłaszcza wszelkich umartwień i dla przykładu Bolesław Chrobry wydłużył i tak już długi post, zwany nieprzypadkowo „Wielkim”, do dziewięciu tygodni, czyli o trzy więcej niż praktykowano w innych krajach. Ponadto za jego nieprzestrzeganie groziły poważne kary, w tym słynne „wybijanie zębów”, o czym pisał niemiecki biskup Thietmar. Według słów tego duchownego i kronikarza „Prawo Boże […] większej nabiera mocy przez taki przymus, niż przez post ustanowiony przez biskupów”.

Tyle że ten sam kronikarz nie przejmował się już niekonsekwencją władcy i odnotował, że Chrobry „już po siedemdziesiątnicy (…) i bez pozwolenia kanonicznego” poślubił Odę Miśnieńską, córkę margrabiego Ekkeharda.

Jest to o tyle znaczące, że „wedle ówczesnego prawa kanonicznego w okresie przygotowawczym do Wielkiego Postu (tzn. po siedemdziesiątnicy) oraz w samym Wielkim Poście nie wolno było zawierać małżeństw bez dyspensy ze strony władzy kościelnej”, zauważa mediewista i tłumacz Marian Jedlicki.

Chrobry już wcześniej odznaczał się swobodnym stosunkiem do kościelnych prawideł. Dość powiedzieć, że wspomniana Oda była jego czwartą i nieostatnią żoną i monarcha nie chciał czekać z zaślubinami na bardziej odpowiedni moment. Paradoksalnie jednak nie byłoby to wcale takie proste, bo jak obliczyli historycy dni postnych w dawnej Polsce było nawet do 200.

Asceza nie tylko w Wielki Post i Adwent

Asceza nie ograniczała się jedynie do okresu Wielkiego Postu czy Adwentu. Od mięsa, alkoholi i rozrywek powstrzymywano się także w powszednie środy, piątki, a nawet soboty.

Jeden z pierwszych polskich etnografów Łukasz Gołębiowski na przełomie wieków XVIII i XIX notował, że do tego spisu doliczyć należy „krzyżowe dni, wilie obchodzone i przyjęte dobrowolnie do Serca Jezusowego, Najświętszej Panny Bolesnej, św. Antoniego, św. Jana Nepomucena i innych świętych pięć, siedem albo dziewięć dni postu, po jednym w każdym tygodniu poprzedzającym”. Anna Zadrożyńska w „Świętowaniach polskich” tłumaczy, że „miało to na celu oczyszczenie z grzechów, wkroczenie na drogę świętości, pozwalało też godnie uczestniczyć w święcie”. Poparciem tak postawionej tezy, może być fragment z Psalmów Jana Kochanowskiego, który w poszczeniu upatrywał mocy sprawczej:

CZYTAJ: Środa Popielcowa. Rozpoczyna się Wielki Post

„Ileż to razy postem, modlitwą, łzami, / Przemieniałeś swoje życie, wznosząc ręce do nieba. / Tak i ja w pokorze przyjmuję ten post, / Abym mógł oczyścić duszę z win”.

Polska tradycja wykształciła wiele specyficznych praktyk, pozornie tylko nieznanych w innych, chrześcijańskich krajach. Kiedy dokładnie prześledzi się ich pochodzenie, niejednokrotnie można dostrzec, że korzeniami sięgają choćby starożytnego Rzymu. Tak rzecz się miała z tzw. suchymi dniami, przypadającymi zgodnie z antycznym obyczajem na otwarcie każdej pory roku. Polegały one na powstrzymywaniu się nie tylko od jedzenia, ale i picia w intencjach wyznaczonych przez Kościół. Co ciekawe tego zwyczaju zaniechano dopiero w 1966 r., ale w złagodzonej i nieobowiązkowej formie wprowadzono go ponownie w 2002 r.

Niecodzienne zwyczaje pokutne

Niektóre zwyczaje pokutne przybyszom wydawały się wręcz odstręczające, jak procesje biczowników, zaobserwowane przez Francuza Jeana de Laboureura. Odmalowywał on obraz wielkopostnych pokutników okrytych „kapturami z otworami na oczy i habitami z białego lub czarnego płótna”, z wymalowanymi nań piszczelami lub „trupiemi głowy z napisem memento mori”. Pokryci byli głębokimi ranami, a de Laboureur zaświadcza, że „rygory stosowane po wsiach przewyższały to, co działo się w miastach”. Jednak gwoli sprawiedliwości biczownicy, zwani flagelantami wywodzili się ze średniowiecznych Włoch i znani byli również w Niemczech czy Hiszpanii. Zdaje się, że i obserwacje Ulricha von Werduma, zanotowane w „Dzienniku wyprawy”, takie jak to, że „w Polsce w wilie świąt Panny Marii mięsa nie jadają, czego przecież u innych narodów nie obserwują”, nie jest do końca zgodne z prawdą, bo choćby w krajach germańskich i skandynawskich zachowywano posty 12 grudnia, czyli w wigilie przed wspomnieniem Św. Łucji.

Były jednak i specyficznie polskie obrzędy postne, które też możemy poznać dzięki cudzoziemcom przebywającym w Rzeczpospolitej. Z ich „relacji […] wynika zatem, że dostrzegali oni głęboką religijność mieszkańców Polski, jednak niektóre jej przejawy budziły zdumienie […] i w ich oczach świadczyły o przesądności Polaków oraz ich zamiłowaniu do teatralnych gestów” – pisze Weronika Girys-Czagowiec w artykule „Obraz siedemnastowiecznej Polski i jej mieszkańców w oczach cudzoziemców”.

Co zatem zaskakiwało najbardziej? De Laboureua wręcz przerażała przesądność Polaków, „którzy trwali w przekonaniu, że biczowanie i zaniechanie jedzenia masła w czasie postu przyspieszy zbawienie ich dusz”.

Ponadto dziwiło go bicie się po twarzy w trakcie mszy. Potwierdza to Werdun, dodając do tego charakterystyczne jęki i zawodzenia oraz „inne w tym rodzaju dziwactwa, z których się papiści z innych narodów naśmiewają”.

Nieoczekiwanie wtóruje im nieoceniony Jędrzej Kitowicz, który ubolewa nad szerzeniem się wśród rodaków zabobonności i „ciemnoty z dewocją”. Słynny kronikarz opisuje też rzekome konsekwencje jedzenia w poście „oleju lnianego”, co miało być karane przez samego Boga tzw. „kołtunem”. Można by powiedzieć, że ówcześni Polacy chcieli być świętsi od samego papieża i wystosowali nawet specjalne pismo do Rzymu „by posty nie na oleju, ale na nabiale obserwowane były”. Jednak ta wykładnia się nie przyjęła, po części dlatego, że gdyby „choroba kołtunów nie była zależna od czarów i złych jedzeń”– tłumaczył Kitowicz – to „nie byliby potrzebni egzorcyści, zdejmujący kołtuny, ustałyby przyczyny ofiarowania się na miejsca cudowne”. I tak kołtun, zwany też plicą poloniką, rozwijał się zwłaszcza w okresach postnych i zanikał, przynajmniej częściowo w dni powszednie.

Staropolska kuchnia potrafiła prezentować także swój wspaniały repertuar, wzbudzając tym samym wśród przybyszów niemałe emocje. Z jednej strony chwalono, że „zwłaszcza ludzie wykwintni, jedzą w sposób bardzo przyzwoity, nie dotykają nigdy potraw rękami”, czytamy u Gasparda de Tendego, historyka i dworzanina królowej Ludwiki Marii Gonzagi, skądinąd żony aż dwóch polskich królów, Władysława IV i Jana II Kazimierza. Cudoziemców zachwycał nie tylko sam sposób podania, ale i smak oraz różnorodność spożywanych potraw. Tym większe musiało być ich zdumienie, kiedy nagle okazywało się, że mieszkańcy Polski „w piątki nie jadali nie tylko mięsa, lecz także masła, sera, mleka i jaj, a potrawy z ryb i warzyw przygotowywali na oleju”, tłumaczy Girys-Czagowiec.

CZYTAJ: Czas wyciszenia i rozwoju. Post w różnych wymiarach

Niechęci ze strony gospodarzy doświadczył przywołany już Werdun, który zanotował, że „w Łowiczu wyklinali nas straszliwie ludzie domowi, kiedy widzieli, żeśmy w piątek jedli ser”. Jarosław Dumanowski, historyk specjalizujący się w zagadnieniach kulinarnych dopowiada, że z odsieczą Werdunowi musiał przyjść ksiądz de Paulmiers, który „z trudem uspokoił obrońców postu wskazując na swój duchowny stan i tłumacząc, że w Niemczech (nie chciał się bowiem przyznać, że jest Francuzem) katolicy mogą jeść nabiał w czasie postu”.

Czy za rygoryzmem żywieniowym stały tylko względy religijne?

Całą tradycję postów, zwłaszcza przed Wielkanocą, można by przypisać dewocji, czy przesądności, jednak historyk Radosław Lolo wskazuje, że „myśląc o wielkopostnych zwyczajach staropolskich, warto pamiętać, że Wielki Post wypada zawsze w okresie przedwiośnia, na przednówku, kiedy to stopniowo kończyły się zgromadzone w spiżarniach zapasy, a na nowe płody długo trzeba było jeszcze czekać”. Być może racjonalnym argumentem za takim rygoryzmem żywieniowym stały się nie tylko przesłanki natury duchowej, ale i praktycznej? Tym bardziej, że w myśl powiedzenia „przykład idzie z góry”, gdyby zwykli chłopi widzieli ucztujących panów w czasie, kiedy ich spichrze są puste, mogłoby dojść do buntów.

Skoro wiemy już, jakie rygory i zakazy obowiązywały w postnej Polsce, to co w takim razie zgodnie ze zwyczajem mogło się znaleźć na stołach? „Oczywiście ryby” – przekonuje Radosław Lolo. Bogatsi jedli ryby morskie, biedniejsi zadowalali się słodkowodnymi oraz śledziami, zauważa cytowany badacz, bo „na komorach celnych odnotowywano ogromne ilości tych ryb wwożonych do Polski”. W dużych ilościach jadano także zupy, zwane przez Kitowicza „mdlącymi poleweczkami”. Mogły być piwne, z kwaśnego mleka, czy zwłaszcza popularne z żuru. Były one spożywane w takich ilościach, że m.in. na Kujawach przed samą Wielkanocą odbywały się „pogrzeby śledzia i żuru”.

Z pewną awangardą do postnego menu podchodzili za to mnisi. W zależności od reguły zakonu, obowiązywały ich inne przepisy i tak Kitowicz za najbardziej restrykcyjnych uważał bazylianów, którzy „w tem są surowsi od unitów, że nigdy mięsa nie jedzą, a co w wielki post nawet ani ryb, tylko samemi leguminami i jarzynami żyją; dwa dni jednak w tymże poście wielkim mają pozwolenie ryb jedzenia”. Za to zakonnicy bliżsi zachodniemu rytowi chrześcijaństwa, postne umartwienia przekuwali w atut i zawdzięczamy im niezliczone ilości serów, „wafli, naleśników, tortów, placków”, dodaje ks. Jan Kracik. U niego też czytamy, że do postnego jadłospisu dołączano wielkie ilości wina i piwa, co budziło niekiedy zgorszenie, np. u św. Bernarda z Clairvaux.

Myliłby się jednak ten, który by sądził, że i zwyczajni ludzie nie próbowali choć trochę nagiąć reguł. Zatem „w jatkach w posty syr i masło jawnie przedawają”, notował w XVII w. wójt żywiecki Andrzej Komoniecki, tak żeby można było „masłem i nabiałem” okraszać te postne dania. Do tego oprócz ryb, zezwalano na spożywanie „innych zimnokrwistych oraz zwierząt, które dadzą się sprowadzić do ryb (ad pisces reductive pertinent), bowiem nie mogą żyć bez wody, jako to raki, homary, ostrygi, wydry, bobry, żółwie, żaby, a tu i ówdzie (w Polsce raczej nie – przyp. aut.) nawet kaczki i kurki wodne”, wyliczał wileński duchowny Andrzej Pohl. Jakby tego było mało, przynajmniej dwa razy w Wielkim Poście, półoficjalnie, zwłaszcza na terenach wiejskich urządzano tak zwane „półpoście” lub „przełamanie postu”, chociaż to temat, zasługujący już na osobne omówienie.

Polska Agencja Prasowa / RL / opr. WM

Fot. pixabay.com

Tagi: Wielki PostReligiaśredniowieczeciekawostkiKraj i Świat
REKLAMA

Czytaj także

EAttachments91819964005fef1cde65283d6456b7d1744585f xl
Wiadomości

Car of the Year Polska. O zwycięstwie zadecydowały 2 punkty

4 grudnia 2025
EAttachments9177309465836ca09f6a2fbb622dfe9bd67163e xl
Wiadomości

Prezydent zawetował tzw. ustawę łańcuchową

2 grudnia 2025
EAttachments909904489294f4bf943ccdb468dd431e1f7f594 xl
Wiadomości

Z Azowstalu do Taganrogu. Poruszająca relacja jeńca, który przeżył rosyjskie tortury [ZDJĘCIA, WIDEO]

1 grudnia 2025
EAttachments907858326188b986fd133a8e09f615aed3a202e xl
Wiadomości

Dywersja na kolei. Jest wniosek o ENA wobec dwóch osób

1 grudnia 2025
EAttachments9106852b92b182a08961720374aa62fb917d098 xl
Wiadomości

Nauczyciele będą mieli elektroniczne legitymacje

1 grudnia 2025
EAttachments36823006057038da4b6098a30dcfb8222f6de4f
Wiadomości

Świece na Wigilię pomogą dzieciom. Ruszyła wielka akcja

30 listopada 2025
EAttachments9106632355814afd1fd5b73ca979aad82a49614 xl
Wiadomości

Katastrofa śmigłowca. Nie żyją dwie osoby [AKTUALIZACJA]

29 listopada 2025
EAttachments9105331ed670a10ed56a35480392230b662e69f xl
Wiadomości

Działania mają charakter prewencyjny. Polskie myśliwce poderwane po ataku na Ukrainę

29 listopada 2025
Następna wiadomość
swiatla 160325 029.jpg 2025 03 16 204440

Misterium Światła i Ciemności w Lublinie

Ciekawostki

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

10.11.2025 Sekrety nauki – Amerykańska Agencja Kosmiczna odsunie firmę Elona Muska?

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

Zamojskie jeże mają dach nad głową

Zdjęcie do dowodu osobistego można zrobić sobie smartfonem

Sonda NASA z polskim instrumentem na pokładzie będzie badać heliosferę

O tym się mówiło

Koncert Johna Portera w Radiu Lublin

Czy Wielki Bu wyjdzie na wolność? Dziś decyzja sądu

„Szkoła do hymnu”. Uczniowie uczcili Narodowe Święto Niepodległości

83. rocznica wysiedleń. Uroczystości w Zamościu

08.11.2025 Poradnik Pozytywnej Kobiecości – Żyć tu i teraz

„Warszawskie impresje” w Lublinie. Wystawa Tomasza Hensa

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj