Po co nam galerie sztuki?
Dyskutują:
Martyna Ścibor: mieszka i pracuje w Zawadzie koło Wąwolnicy. Ukończyła Akademie Sztuk Pięknych w Warszawie na kierunku Sztuka Mediów. W 2013 roku zamieniła farby na resztki lakierów do paznokci, które zbiera od kobiet. Jej abstrakcje składające się? z powtarzanego gestu nakładania lakieru na płótno, jakby na paznokcie, nawiązują do dziergania na drutach, szydełkowania czy wyszywania, do powtarzalnych, wymagających cierpliwości, domowych czynności wykonywanych przez kobiety.
Waldemar Tatarczuk: Artysta performance, twórca instalacji i wideo. W 1999 roku założył Ośrodek Sztuki Performance, który działał przez 10 lat w Centrum Kultury w Lublinie, zajmując się prezentacją, popularyzacją i badaniem tego medium sztuki, organizował międzynarodowe festiwale sztuki performance. W 2010 roku został dyrektorem Galerii Labirynt. Dzięki jego współpracy z osobami twórczym w Ukrainie, Labirynt stał się rozpoznawalnym ośrodkiem przedstawiającym sztukę ukraińską.
Mateusz Wszelaki: Badacz sztuki najnowszej, kurator wystaw. W latach 2018-2022 studiował na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS, od 2022 roku student historii sztuki KUL. Od 2023 roku współpracuje z Galerią Labirynt i Galerią 1 im. B. Słomki w Lublinie, jest członkiem rady Fundacji Sztuki Performance. Badawczo zajmuje się estetyką sztuki nowoczesnej i współczesnej, szeroko pojętym zwrotem performatywnym i neoawangardą. Szczególnie interesują go praktyki artystyczne uprawiane pozainstytucjonalnie przez młode osoby artystyczne.
Ewa Zarzycka: Artystka z obszaru sztuki konceptualnej. Uprawia sztukę performance, w tym szczególną jej odmianę tzw. performance mówione, a także rysunek jako zapis autorskich tekstów, schematów, map, wykresów; tworzy obiekty, video i instalacje. Mieszka i pracuje w Lublinie i Kazimierzu Dolnym. Od 2008 roku wykłada na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu wcześniej do 2024 na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki prowadziła Performance oraz Pracownię Otwartą Wykłady Gościnne. Obecnie Działania procesualne i performance w programie studiów podyplomowych Mediacja i Rynek Sztuki. Tegoroczna laureatka Nagrody im. Katarzyny Kobro, wyróżnienia za osiągnięcia w szeroko pojętej dziedzinie sztuk wizualnych.
Moderuje: Grażyna Lutosławska, publicystka Radia Lublin, pisarka, wykładowczyni na UMCS
Rekomendacje:
Martyna Ścibor – Charmian Clift „Obierz mi lotos”, tłum. Anna Gralak, wyd. 77press, 2024
Waldemar Tatarczuk – progresywne malarstwo z historii Lublina: kaplica św. Trójcy i grupa Zamek.
Mateusz Wszelaki – jazzowy album Zofii Bielak „Therapy”
Ewa Zarzycka – sala Krzysztofa Maniaka na wystawie „Archiwa wyczesane, zszyte i znalezione” w Galerii Białej
Grażyna Lutosławska – Ryszard Kapuściński „Zegar piaskowy”, wyd. Czytelnik, 2024
Fot. RL