Na tę chwilę mieszkańcy Lubartowa czy Niemiec i tysiące kierowców czekało ponad 20 lat. Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lubartowem i Lublinem. Wkrótce będą mogły się rozpocząć prace budowlane. Powstanie 23-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik.
– Powinniśmy w tym momencie otwierać wybudowaną drogę, ale przez wieloletnie opóźnienia dopiero dziś możemy zezwolić na jej budowę – podkreśla wojewoda lubelski Krzysztof Komorski:- Ta decyzja uruchamia proces inwestycyjny w sensie faktycznym. Przede wszystkim pozwala na przekazanie nieruchomości. To 2,5 tysiąca stron i 11 tysięcy podpisów. Teraz plac budowy może już zostać przekazany i mogą rozpoczynać się prace drogowe.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności. – Prace drogowe mogą ruszyć od razu po przekazaniu placu budowy – mówi Janusz Pachla, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Lublin. – Z budową ruszymy jak najszybciej. W ciągu 30 dni przekażemy wykonawcy teren budowy i roboty będą mogły się rozpocząć. Budowa jest skomplikowana z uwagi na swój zakres. To cztery węzły drogowe, dużo kolidujących z inwestycją dróg. Temat nie jest prosty. Obiektów inżynierskich powstanie łącznie 29 w tym wiadukty, mosty i przejścia dla dużych zwierząt. Jest tego naprawdę sporo.
Inwestycję realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe). Wartość umowy to ponad 835 mln zł. Prace zakończą się w 2027 r.
Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując obwodnicę miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego z drogą do Leonowa węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
CZYTAJ: Ostatnie tegoroczne szkolenia lubelskich terytorialsów [ZDJĘCIA]
Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] FB
Jak wynika z badania ruchu z 2020 roku przeprowadzonych dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad natężenie ruchu na DK19 w okolicach Niemiec i Ciecierzyna waha się między 27 a ponad 28 tys. pojazdów na dobę. To najbardziej obciążona ruchem jednojezdniowa droga krajowa w woj. lubelskim.
Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km.
JPi/ PaSe/ opr. DySzcz / ToMa
Fot. Jerzy Piekarczyk