Nadwiślańska kolejka zostanie wydłużona do Opola Lubelskiego

wasko1 2024 10 12 110447

Turyści podróżujący wąskotorówką w przyszłym sezonie będą mogli dojechać z Karczmisk do Opola Lubelskiego – zapowiedział kierownik Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej Kamil Domański. W tym roku z tej atrakcji skorzystało już ponad 15 tys. osób.

Domański poinformował PAP, że rozpoczęto przebudowę dwóch mostów i jednego wiaduktu na szlaku Karczmiska-Opole Lubelskie oraz jednego mostu na odcinku Karczmiska-Nałęczów. – Po ukończeniu remontów w przyszłym sezonie planujemy kursować do Opola Lubelskiego – zapowiedział.

Obecnie nadwiślańska wąskotorówka kursuje na odcinkach Karczmiska-Polanówka (5 km) i Karczmiska-Poniatowa (10 km). Trasa do Opola Lubelskiego (ok. 10 km) byłaby trzecią w rozkładzie.

Kierownik nie wykluczył uruchomienia w przyszłym roku także kursów na trasie Karczmiska-Nałęczów. Realizację tych zamiarów uzależnił od pozyskania środków na wymianę ponad 30 tys. podkładów. Poinformował, że trwają prace do stacji Wymysłów, czyli pierwszego przystanku z Karczmisk w stronę Nałęczowa.

CZYTAJ: Nowy sezon Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej zainaugurowany

Jak przekazał Domański, od 1 maja do końca września br. kolejką przejechało ponad 15 tys. turystów. Przy dobrej pogodzie do końca sezonu, czyli do 27 października – spodziewa się – liczba podróżnych wzrośnie do ok. 16 tys. Dodatkowe przejazdy zaplanowane są na 11 listopada i w Mikołajki – 7 i 8 grudnia.

Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim poinformowało, że 7 października br. podpisało z dwiema firmami umowy na remonty mostu w miejscowościach Mareczki (rz. Bystra), dwóch mostów w Woli Rudzkiej (rz. Chodelka) oraz wiaduktu w Opolu Lubelskim nad ul. Rybacką. Od dnia podpisania umowy przedsiębiorstwa mają 150 dni na realizację inwestycji, na które samorząd uzyskał blisko 1,2 mln zł z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.

Nadwiślańską Kolejkę Wąskotorową wybudowano w 1892 r. Początkowo miała drewniane tory, po których kursowały specjalne konne zaprzęgi transportujące buraki cukrowe z pól do cukrowni. Po 1900 r. wprowadzono trakcję parową, po której jeździły dwa niemieckie parowozy. W 1916 r. powstał odcinek do Nałęczowa. Główna trasa przebiegała od Nałęczowa, przez Karczmiska, do Opola Lubelskiego. W 1938 r. powstał odcinek do nowo wybudowanych zakładów elektrotechnicznych w Poniatowej. W 1968 r. kolej zastąpiła trakcję parową spalinowymi lokomotywami rumuńskimi Lxd2, które jeżdżą do dzisiaj.

Popularność przewozów wąskotorówką zaczęła spadać w latach 90. W 2001 r. z racji nieopłacalności zlikwidowano koleje dojazdowe w Polsce. W 2002 r. starostwo w Opolu Lubelskim wydzierżawiło kolejkę. Od 2008 r starostwo jest jej właścicielem, a operatorem – Zarząd Dróg Powiatowych z siedzibą w Poniatowej.

CZYTAJ: Co godzinę do Warszawy. Będzie więcej pociągów do stolicy

W 2012 r. część kolejki została ponownie oddana do użytku po remoncie za ponad 4 mln zł. Inwestycja dofinansowana była ze środków unijnych. Od 2021 r. turyści mogą wypożyczyć także 50 drezyn rowerowych. Na stacji w Karczmiskach powstał duży parking, plac zabaw, mini park, w którym są organizowane ogniska. Wyremontowana została też wieża widokowa z lunetą obserwacyjną.

Obecnie kolejka stanowi atrakcję turystyczną.

PAP / RL / opr. WM

Fot. archiwum / Powiat Opolski

Exit mobile version