• Lublin
  • Biała Podlaska
  • Chełm
  • Hrubieszów
  • Kraśnik
  • Lubartów
  • Łęczna
  • Puławy
  • Świdnik
  • Tomaszów Lubelski
  • Włodawa
  • Zamość
Radio Lublin
weather icon 6°C
PDPZ
PODCASTY
KALENDARIUM
SŁUCHAJ
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
piątek, 5 grudnia 2025
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Radio Lublin
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT
Radio Lublin

Radio Lublin > Audycje > Borszcz Ukraiński po Lubelsku > 06.09.2024 Borszcz Ukraiński po Lubelsku – Oleksandr Archypenko

06.09.2024 Borszcz Ukraiński po Lubelsku – Oleksandr Archypenko

06 września 2024 / 09:35
A A
alexander archipenko 2024 09 06 093606
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterKod QR

Dziś opowiem Państwu o człowieku, który stworzył kubizm w rzeźbie, Oleksandrze Archypenko. Był on również pierwszym Ukraińcem, który wziął udział w Biennale w Wenecji.

Oleksandr Archypenko urodził się 30 maja 1887 roku w Kijowie. Jego ojciec Porfirii był profesorem inżynierii na Uniwersytecie Kijowskim. Szybko dostrzegł zdolności matematyczne syna. Nie było wątpliwości, że w rodzinie rośnie kolejny wynalazca. Jednak pewnego razu, podczas jazdy na rowerze, Oleksandr złamał nogę, lekarze chcieli amputować mu nogę. Matka Oleksandra nie zgodziła się na to i powierzyła leczenie znachorce. Chłopiec musiał spędzić prawie rok w łóżku, aby zapewnić mu zajęcie, dziadek, który pisał ikony podarował mu albumy z dziełami Michała Anioła i Leonarda da Vinci. W ten sposób matematyka zeszła na dalszy plan.

W 1902 roku Archypenko wstąpił do Kijowskiej Szkoły Artystycznej. Studiował tam tylko trzy lata. Został skreślony z listy studentów z powodu udziału w strajkach studenckich. Postanowił kontynuować naukę w Moskwie. Dziewiętnastoletni Oleksandr nie miał pojęcia, że na zawsze opuszcza rodzinne miasto. Zawsze szukał oryginalnych form, próbując przedstawić rzeczywistość w nowy sposób. Nie znalazł jednak wsparcia ani u swoich moskiewskich nauczycieli, ani u tych paryskich, do których udał się później. Archypenko postanowił kontynuować studia w Luwrze. Inspirowały go rzeźby starożytnych Greków, Egipcjan i Asyryjczyków. W Luwrze nie było presji ze strony nauczycieli, a Archypenko oddał się twórczym eksperymentom. Jego prace były niezwykłe. Zamiast realistycznych obrazów tworzył dynamiczne i jednocześnie lakoniczne obrazy. Zamiast wybrzuszeń były wklęsłe linie. Zamiast twarzy czy brzucha – pustka. Nie ograniczał się do klasycznego brązu i marmuru. W swoich pracach wykorzystywał drewno, szkło i metal. Zaczął je również malować. Publiczność nie zawsze była gotowa zaakceptować takie podejście. Nawet społeczność ukraińska w Paryżu odmówiła wsparcia Kijowianina. Jewhen Baczynskij, jeden z jej członków, napisał: „Odwiedziłem studio Archypenko, ale nie podobały mi się jego prace, były obrzydliwe i nie chciałem zapłacić nawet 10 franków za rzeczy, które mi oferował”. Pomimo krytyki, Archypenko kontynuował swoją pracę.  Kubizm stawał się coraz bardziej popularny, co oznaczało więcej okazji do wystawiania rzeźb obok obrazów.

Biennale w Wenecji. Była to pierwsza powojenna wystawa, a znalezienie się na liście uczestników uznano za zaszczyt. Wystawiał w pawilonie rosyjskim, zbudowanym za pieniądze ukraińskiego biznesmena i filantropa Bohdana Chanenki.  Archypenko zaprezentował rzeźbę „Gondolier”, jeden z symboli miasta na wodzie. Dzieło spotkało się wówczas z dużą krytyką. Miejscowy kardynał również przyszedł zobaczyć skandaliczne dzieło artysty. „To zniekształca podobieństwo człowieka stworzonego przez Boga” – brzmiał jego werdykt. Rzeźbiarz miał jednak autorytatywnego zwolennika – Guillaume Apollinaire, poeta i najbardziej szanowany krytyk we Francji, pochwalił innowacyjną wizję rzeźbiarza, która zmieniła sytuację w społeczeństwie.

W wieku 34 lat Oleksandr Archypenko mógł pochwalić się kilkudziesięcioma wystawami w europejskich stolicach. Zdecydował więc, że nadszedł czas, aby przekazać swoje doświadczenie innym. Otworzył szkołę w Berlinie. Chętnie uczyli się u niego nie tylko początkujący, ale i znani niemieccy rzeźbiarze. Wśród nich była Angelika Schmitz, której prace miały szorstkie linie przypominające prehistoryczne rzeźby. Miał romans z Angeliką, który wkrótce przerodził się w małżeństwo. Para mieszkała w Berlinie, ale nie na długo. Wyczerpana I wojną światową Europa coraz mniej interesowała się sztuką, inflacja uszczuplała ich zarobki, a para zastanawiała się nad przeprowadzką za ocean. Wystawa w Nowym Jorku została dobrze przyjęta przez publiczność. W 1923 roku liniowiec pasażerski Mongolia przywiózł parę do Ameryki.

Rodzina stopniowo się ustatkowała – kupili samochód i psa. Artysta został zaproszony do nauczania na uniwersytetach w Nowym Jorku, Chicago i Los Angeles. Archypenko mówił, że Stany Zjednoczone „to kraj, który najbardziej napędza jego wyobraźnię”. I to naprawdę pomogło pokazać jego talent inżynierski. W 1927 roku rzeźbiarz wpadł na pomysł stworzenia mechanicznych obrazów – nazwał je „archypenturami” od swojego nazwiska. Specjalny mechanizm przewijał kolorowe paski w taki sposób, że powstawał nowy obraz. W tamtych czasach była to prawdziwa nowość, na którą artysta otrzymał nawet patent na 17 lat. Technologia ta jest obecnie wykorzystywana w billboardach.

W ostatnich latach żona Archypenko poważnie zachorowała. Nie spodziewał się już, że będzie w stanie kogokolwiek pokochać. Na jego zajęcia przychodziło wiele osób, ale pewnego dnia pojawiła się 19-letnia Frances Gray. Ich uczucia były wzajemne. W 68-letnim rzeźbiarzu młoda Amerykanka dostrzegła autentyczność, uczciwość i inteligencję, których brakowało jej rówieśnikom. Romans był potajemny, a gdy zmarła jego pierwsza żona, kochankowie wyjechali do Francji i pobrali się. Dla rodziców Frances był to prawdziwy szok. Pomimo swojego wieku, Archypenko był pełen energii – nadal tworzył. W międzyczasie naprawiał dom, wyprowadzał psa, zbierał pożółkłe liście, ciągle się czegoś uczył, niestety nie było im przeznaczone długo być razem. Oleksandr Archypenko zmarł w 1964 roku w Nowym Jorku, w wieku 77 lat, w swojej pracowni.

Więcej informacji można znaleźć na stronie localhistory.org.ua/. Dziękuję Państwu za dziś, do usłyszenie za tydzień Anna Kovalova.

Fot. CC0 4.0, wikipedia.org

……………………………………………

Сьогодні розкажу Вам про людину, яка заснувала кубізм в скульптурі, Олександра Архипенко. Також він є першим українцем, що брав участь у Венеційському бієнале. 

Олександр Архипенко народився 30 травня 1887 року в Києві. Його батько Порфирій був професором-інженером Київського університету. Він швидко розгледів математичні здібності сина. Сумнівів не залишалося – у сім’ї росте ще один винахідник. Однак одного разу катаючись на велосипеді, Олександр настільки травмувався, що лікарі хотіли ампутувати йому ногу. Мама Олександра на це не погодилаcь і довірила лікування знахорці. Хлопцеві довелося провести в ліжку майже рік. Щоб якось зайняти дитину, дід-іконописець подарував йому альбоми з роботами Мікеланджело та Леонардо да Вінчі. Так математика відійшла на задній план.

В 1902 році Архипенко вступає до Київського художнього училища. Провчився там лише три роки. Його відрахували через участь у студентських страйках. Продовжувати навчання він вирішив у Москві. Дев’ятнадцятирічний Олександр навіть не здогадувався, що назавжди покидає рідне місто. Він завжди шукав оригінальних форм, прагнув по-новому зображати реальність. Але не знаходив підтримки, ані у московських викладачів, ані у паризьких, до яких поїхав пізніше, тож митець вирішив продовжувати навчання у Луврі. Його надихали скульптури давніх греків, єгиптян та ассирійців. У Луврі тиску зі сторони викладачів не було, Архипенко цілковито віддавався творчим експериментам. Його роботи були незвичні. Замість реалістичності зображення — динамічні та водночас лаконічні образи. Замість випуклостей – увігнуті лінії. Замість обличчя чи живота – порожнеча. Він не обмежувався класичною бронзою та мармуром. У своїх роботах використовував дерево, скло й метал. А також почав їх розфарбовувати. Публіка не завжди була готова сприймати такий підхід. Навіть українська громада Парижа відмовилася підтримати киянина. Євген Бачинський, один із її учасників, писав: “Я побував у студії Архипенка, але мені не сподобались його роботи, вони були гидкі, і я не хотів платити навіть 10 франків за ті речі, які він мені запропонував”. Незважаючи на критику Архипенко продовжує свою роботу.  Кубізм стає дедалі популярнішим, а це означало, що з’явилося більше можливостей виставляти свої скульптури поряд із картинами.

Венеційське бієнале. Це була перша післявоєнна виставка, і потрапити до списку її учасників вважали за честь і удачу. Виставлявся він у російському павільйоні, зведеному за гроші українського підприємця і мецената Богдана Ханенка.  Архипенко представив скульптуру “Гондольєр”, один із символів міста на воді. Тодішня робота дістала дуже велику хвилю критики. Подивитися на роботи скандального митця прийшов і місцевий кардинал. “Спотворює створену Богом подобу людини” – таким був його вердикт. Але скульптор мав авторитетного прихильника. Ґійом Аполлінер – поет і найшанованіший критик Франції – вихваляв новаторське бачення скульптора, це трохи змінило ситуацію в супспільстві.

У 34 роки Олександр Архипенко міг похвалитися кількома десятками виставок у європейських столицях. Тож  вирішив, що настав час передавати досвід іншим. Він відкрив школу в Берліні. У нього прагнули навчатись не лише початківці, а вже й знані німецькі скульптори. Серед них була Ангеліка Шмітц, чиї роботи мали грубі лінії, що уподібнювало їх до доісторичних скульптур. З Ангелікою  в них стався роман, який незабаром переріс у шлюб. Пара проживала в Берліні, але не довго. Виснажена Першою світовою війною Європа все менше цікавилася мистецтвом, інфляція з’їдала зароблені кошти, і подружжя замислилося про переїзд за океан. Сумніви розвіялa новинa, що в Нью-Йорку публіка дуже добре сприйняла його виставку. У 1923 році пасажирський лайнер Мongolia доставив подружжя до Америки.

Сім’я помалу обживалася – купили автомобіль, завели собаку. Митця запрошували викладати в університети Нью-Йорка, Чикаго, Лос-Анджелеса. Архипенко запевняв, що США – “це країна, що найбільше розпалює його уяву”. І вона справді допомогла проявити його інженерний хист. У 1927 році скульптору спало на думку створювати механічні картини – він назвав їх за власним ім’ям “архипентури”. У них спеціальний механізм прокручував кольорові смужки таким чином, щоби утворювалося нове зображення. Тоді це була справжня новинка, за яку митець навіть отримав патент на 17 років. Подібну технологію тепер використовують у білбордах.

Останні роки дружина Архипенка важко хворіла. Він вже не розраховував на те, що може когось покохати. До нього на заняття приходило чимало людей, але одного разу прийшла 19-річна Френсіс Ґрей. Їх почуття виявилися взаємними. У 68-річному скульпторі юна американка побачила ту автентичність, цілісність та розум, яких бракувало в однолітках. Роман був таємним, а коли перша дружина померла, закохані поїхали до Франції й одружилися. Для батьків Френсіс це стало справжнім потрясінням. Попри сій вік, Архипенка переповнювала енергія – він продовжував творити. А поміж тим лагодив дім, гуляв із собакою, грабав пожовкле листя, постійно щось вивчав, але їм не судилося довго прожити разом. Помер Олександр Архипенко 1964 року в Нью-Йорку, у віці 77 років, у своїй майстерні.

Більше інформації можно дізнатись на сторінці localhistory.org.ua/. Дякую за увагу, біля мікрофону була Анна Ковальова.

Pliki dźwiękowe

https://radio.lublin.pl/wp-content/uploads/2024/09/06.09.2024_borszcz_ukrainski_po_lubelsku-2024-09-06-093610.mp3

06.09.2024 Borszcz Ukraiński po Lubelsku

REKLAMA

Czytaj także

EAttachments91845762df8581bec35364732da0b3157283718 xl
Wiadomości

Ośrodek w Załuczu otrzymał specjalny samochód do przewozu osób z niepełnosprawnościami [WIDEO]

5 grudnia 2025
EAttachments9184785a0408febc695bda1effb481c758e9f49 xl
Wiadomości

Walka z wykluczeniem. Cohousing dla seniorów w Lublinie

5 grudnia 2025
EAttachments918006771b5ffffe5f34cbc9f48676f82878a5c xl 1
Redakcje

Mecz na szczycie. Bogdanka LUK podejmie Indykpol AZS Olsztyn

5 grudnia 2025
EAttachments91845051f9e1458678966ad47eb1862fec02307 xl
Wiadomości

Prof. Andrzej Nowak z Nagrodą im. Księdza Idziego Radziszewskiego

5 grudnia 2025
EAttachments9183152e795864d2f4af32b3330e093e9d50c3e xl 1
Redakcje

Mistrzostwa Europy w pływaniu: piątek bez medalu dla biało-czerwonych

5 grudnia 2025
EAttachments6708979f99687dd719c4e8bc6a39e946c3d9ef7 1
Wiadomości

PDPZ: trwają przygotowania do Wielkiej Ulicznej Zbiórki Darów

5 grudnia 2025
Wiadomości

Inicjatywa „Dowody Pamięci”. Chodzi o łatwiejszy dostęp do kopert dowodowych

5 grudnia 2025
Radiowa Akademia Filmowa 1024x1024 1
Podcasty

Radiowa Akademia Filmowa – Polskie drogi

5 grudnia 2025
Następna wiadomość
453391401 1040105400848894 1786483130274136918 n 2024 09 06 100529

Statki na mieliźnie. Niski stan Wisły w Kazimierzu Dolnym

Ciekawostki

Rewolucja w walce z osteoporozą? Lubelscy naukowcy opracowali inteligentny implant [ZDJĘCIA]

10.11.2025 Sekrety nauki – Amerykańska Agencja Kosmiczna odsunie firmę Elona Muska?

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Innowacyjny pomysł lubelskich naukowców

Zamojskie jeże mają dach nad głową

Zdjęcie do dowodu osobistego można zrobić sobie smartfonem

Sonda NASA z polskim instrumentem na pokładzie będzie badać heliosferę

O tym się mówiło

Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej: 500. operacja z użyciem robota da Vinci [ZDJĘCIA]

Biegi narciarskie: zawody w szwedzkim Gallivare. Skinder w kadrze narodowej

Bartosz Kitliński o starcie na mistrzostwach Europy: Fajnie, że mogę być w tym pierwszy

Ostatnie pożegnanie Elżbiety Pendereckiej [ZDJĘCIA]

Wielka akcja policji. Ponad stu zatrzymanych

Prezydent Żuk: „Lublin jest miastem, w którym mamy poczucie bezpieczeństwa”

REKLAMA

Radio Lublin S.A. w likwidacji
ul. Obrońców Pokoju 2
20-030 Lublin
tel. 81 53 64 200
fax 81 532 87 28
e-mail: poczta@radiolublin.pl

Partnerzy
Reklama
Kontakt
BIP
Praca Lublin
Praca IT Poznań

NASZE
CZĘSTOTLIWOŚCI:

102.2 MHz -Lublin
103.1 MHz -Ryki

103.2 MHz -Zamość
100.9 MHz -Chełm

93.1 MHz -Biała Podlaska

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
    • LUBLIN
    • BIAŁA PODLASKA
    • CHEŁM
    • HRUBIESZÓW
    • KRAŚNIK
    • LUBARTÓW
    • ŁĘCZNA
    • PUŁAWY
    • ŚWIDNIK
    • TOMASZÓW LUBELSKI
    • WŁODAWA
    • ZAMOŚĆ
    • KRAJ I ŚWIAT
  • SPORT
    • KOSZYKÓWKA
    • PIŁKA NOŻNA
    • PIŁKA RĘCZNA
    • SIATKÓWKA
    • ŻUŻEL
  • MUZYKA
  • KULTURA
  • AGRORADIO
  • MULTIMEDIA
    • GALERIE
    • KONCERTY
    • PODCASTY
    • TV
  • O NAS
    • AUDYCJE
    • KALENDARIUM
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • HISTORIA RADIA
    • WNIOSEK O PATRONAT
    • STUDIO LUBLIN
    • STUDIO IM. BUDKI SUFLERA
    • NAGRODA IMIENIA BOGUMIŁY NOWICKIEJ
    • REKLAMA
    • REGULAMINY i RODO
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • BIP
    • ARCHIWUM
    • KONTAKT

© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone. Radio Lublin S.A. w likwidacji

Ta witryna wykorzystuje cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreśl linkiPodkreśl linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj