„Nie zgadzamy się ze stanowiskiem CBA, ani wynikami kontroli, dlatego nie podpisaliśmy protokołu pokontrolnego” – lubelski ratusz wydał oświadczenie w sprawie prokuratorskiego śledztwa dotyczącego nieprawidłowości przy budowie Dworca Metropolitalnego w Lublinie.
CZYTAJ: Nieprawidłowości podczas realizacji lubelskiego centrum komunikacyjnego. CBA zawiadamia prokuraturę
Według Centralnego Biura Antykorupcyjnego na skutek niewłaściwego nadzoru nad budową gmina straciła 7,5 mln zł.
„CBA nie uwzględniło naszych zastrzeżeń ani przedłożonej kontrolerom ekspertyzy autorytetu z zakresu zamówień publicznych, mec. dra hab. Włodzimierza Dzierżanowskiego, która potwierdziła prawidłowość działań Urzędu (Miasta) w zakresie tej inwestycji i ich zgodność z przepisami prawa. Nasza analiza stanu faktycznego i prawnego jest odmienna od zawartych w protokole CBA wniosków”- czytamy w stanowisku lubelskiego ratusza.
„W naszej ocenie zabrakło pełnej analizy i kompleksowego odniesienia się do wszystkich kwestii przedstawionych w zgłoszonych przez nas zastrzeżeniach. Nasza analiza stanu faktycznego i prawnego jest odmienna od zawartych w protokole CBA wniosków – dodaje Urząd Miasta w Lublinie.
„Podobnie jak to miało miejsce w przypadku kontroli CBA, deklarujemy pełną współpracę z prokuraturą w celu wyjaśnienia sprawy. Nie jest nam znana treść zawiadomienia, które CBA skierowało do Prokuratury (Okręgowej w Lublinie)” – informuje Urząd Miasta.
CZYTAJ: Umowa na budowę lubelskiego centrum komunikacyjnego pod lupą CBA
Podano jednak szczegóły dotyczące kontroli. Dotyczyła ona tylko części inwestycji związanej z usuwaniem podziemnych zbiorników z substancjami ropopochodnymi, nieuwzględnionych na mapach i odkrytych dopiero po wejściu wykonawcy na plac budowy i rozpoczęciu inwestycji. Według historycznych dokumentów wszystkie elementy po dawnej gazowni zostały rozebrane, także w trakcie badań geologicznych na etapie przygotowania inwestycji nie natrafiono na zbiorniki. Stąd zadanie usunięcia tego typu obiektów nie było możliwe do przewidzenia na etapie projektowania.
Lubelska prokuratura sprawdza też, czy od lipca 2021 do kwietnia 2022 r. niedopełnienia obowiązków dopuścili się: ówczesny dyrektor Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie i zastępca prezydenta Lublina, który sprawował nadzór nad procesem realizacji inwestycji.
TSpi/ MaTo / opr. DySzcz
Fot. archiwum