Czy sztuczna inteligencja może zdać maturę?

432a8459 2024 05 06 184015

Już jutro (07.05) rozpoczynają się matury. Uczniowie na początek zmierzą się z egzaminem z języka polskiego. 

A czy sztuczna inteligencja może zdać maturę? O to nasza reporterka zapytała specjalistów. Najpierw jednak zobaczmy, co sama AI ma na ten temat do powiedzenia. – Sztuczna inteligencja ma zdolność do przetwarzania dużych ilości informacji i generowania odpowiedzi na podstawie dostępnych danych. Ale zdanie matury wymaga także umiejętności interpretacji, krytycznego myślenia i zrozumienia kontekstu kulturowego, co jest bardziej złożone. Obecnie AI może pomóc w nauce i przygotowaniach do egzaminu, ale nie jest w stanie samodzielnie zdać matury w sposób, w jaki robią to ludzie.

– W tym momencie modele sztucznej inteligencji udzielają odpowiedzi, które nie sugerowałyby możliwości wykorzystania ich w niecnych zamiarach, czyli np. zdania matury za kogoś – mówi Michał Stanisławek, prezes w start-upie HearMe.ai. – Więc raczej takiej odpowiedzi od modelu nie uzyskamy. Natomiast jeżeli poprosilibyśmy sztuczną inteligencję o rozwiązanie jakiegoś konkretnego zdania, to myślę, że lepiej lub gorzej by sobie poradziła. Ważnym aspektem jest tutaj element kulturowy, na który zwrócił uwagę ChatGPT, czyli to, że do poprawnego zdania matury, szczególnie np. z języka polskiego, musimy rozumieć aspekt kulturowy czy aspekt literacki, który jeszcze w tym momencie może stanowić wyzwanie dla sztucznej inteligencji. Modele są trenowane głównie na korpusie danych dla języka angielskiego, w mniejszym stopniu danych dla języka polskiego. 

CZYTAJ: Matura bez stresu. Egzamin dojrzałości tuż-tuż

– Jakby zadać konkretne pytanie z arkusza maturalnego, to uzyskalibyśmy konkretną, rzeczową odpowiedź – mówi Rafał Garbacz z HearMe.ai. – Jakby wykorzystać nie ChatGPT, tylko inną aplikację, gdzie można dać informacje i źródło, fragment książki, to sztuczna inteligencja odniosłaby się konkretnie do tego fragmentu książki, rozmowy i udzieliłaby rzeczowej odpowiedzi.

– Bardzo ważny jest tu kontekst – podkreśla Michał Stanisławek. – Jeżeli damy zadanie ChatowiGPT, po prostu przepiszemy zadanie z arkusza maturalnego, to ChatGPT na pewno poradzi sobie gorzej niż wtedy, gdybyśmy w odpowiedni sposób zapytali go o rozwiązanie tego zadania. W kontekście pewnych dzieł, nawet niekoniecznie podając ich treść, ale podając nazwy konkretnych dzieł literackich, uzyskalibyśmy dużo lepszą odpowiedź. Zbudowanie kontekstu na pewno będzie miało bardzo duży wpływ na jakość udzielonej odpowiedzi.

– Matura może powinna trochę nadążyć za rozwojem technologicznym, cywilizacyjnym i przeprowadzić test wiedzy i umiejętności np. z zakresu tej sztucznej inteligencji – w jaki sposób z niej korzystać, jak wykorzystywać mechanizmy, jakie są zagrożenia, jak wykorzystać AI jako narzędzie do osiągnięcia własnego celu czy rozwiązania jakiegoś zadania matematycznego czy wykonania jakiegoś procesu biznesowego – dodaje Rafał Garbacz.

CZYTAJ: Matura: najpopularniejsze przedmioty to angielski, matematyka i geografia

– Czy AI jest w stanie zdać maturę? Możemy cofnąć się o prawie rok. Okazało się, że ktoś już postawił to pytanie w Stanach Zjednoczonych w kontekście odpowiednika naszej matury, czyli testów SAT – mówi Michał Stanisławek. – Okazało się, że ChatGPT w wersji 3, a później w wersji 4, radził sobie naprawdę całkiem nieźle. To nie były jeszcze poziomy wybitne i też uzależnione od kontekstu, czyli od rodzaju zadania. Natomiast było tak, że o ile na początku wyniki były na poziomie 30 proc., to później te wyniki podniosły się do 70 proc. W międzyczasie wiele modeli AI dostało możliwość analizy obrazów. Tak jak wcześniej te modele nie były do końca w stanie wykonywać zadań, które miały jakiś obrazek czy wykres, tak w tym momencie okazuje się, że sztuczna inteligencja dostała nowe narzędzia.

– Jeśli matura za sprawą sztucznej inteligencji ma odejść do lamusa, to znaczy, że my jako gatunek ludzki też przejdziemy do lamusa – stwierdza Grzegorz Lech, dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie. – Nie wierzę w to, aby sztuczna inteligencja mogła w pełni zastąpić człowieka. A jeśli tak się stanie, to człowiek jako gatunek zniknie.

W naszym województwie do egzaminu przystąpi 17 718 zdających w 291 szkołach – poinformowało Kuratorium Oświaty.

LilKa / opr. WM

Fot. archiwum

Exit mobile version