Dobiegają końca prace przy Dworcu Metropolitalnym w Lublinie. Aktualnie trwa doposażenie wnętrza oraz adaptacja budynku do jego funkcji. Miasto zapowiada, że nowa inwestycja zostanie oddana do użytku już na początku 2024 roku.
– To centrum komunikacyjne jest efektem strategii, którą realizujemy od wielu lat – mówi prezydent Lublina Krzysztof Żuk. – Dzisiaj mogę powiedzieć, że jestem dumny, że przez ostatnie 10 lat udało nam się wdrożyć strategie, które będą dobrze służyć mieszkańcom Lublina i naszego regionu.
– Ten dworzec będzie symbolem naszego regionu. Można go porównać do opery w Sydney – mówi marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski. – Mówiąc Sydney, każdy ma na myśli operę. Nie duże miasto w Australii, nie korty, na których odbywają się turnieje tenisowe, tylko operę, która jest charakterystycznym budynkiem tego pięknego miasta. I takim charakterystycznym budynkiem będzie dla stolicy województwa lubelskiego ten Dworzec Metropolitalny.
– Jesteśmy dumni z tej inwestycji – dodaje Jarosław Stawiarski. – O tym budynku będą mówić wszyscy w Polsce i – mam nadzieję – że wszyscy w Europie. I będą go podawać jako przykład doskonałej architektury, połączonej z ekologią, odnawialnymi źródłami energii i funkcjonalnością.
Nowoczesność i ekologia
Władze miasta i województwa zapowiadają, że Dworzec Metropolitalny będzie symbolem naszego regionu. Tym, co wyróżnia inwestycję, jest nowoczesność i szereg rozwiązań ekologicznych. – element osłonowy jest ogrzewany poprzez rekuperację, czyli odzysk ciepła z powietrza zużytego w przestrzeni głównej. Ściana ma służyć akumulacji ciepła w dni słoneczne i oddawaniu tego ciepła w zimie – opowiada zastępca prezydenta Lublina Artur Szymczyk.
Dodatkowo budynek jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiada między innymi płytki naprowadzające czy płytki indukcyjne dla osób niedosłyszących. W przyszłości w budynku pojawią się tabliczki w alfabecie Braille’a.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie Grzegorz Malec powiedział, że trwa kompletowanie wyposażenia, urządzanie wnętrza oraz adaptacja budynku, a także konfiguracja systemów dyspozytorskich. Udostępnienie dworca dla miejskich linii autobusowych nr 5, 22, 24, 52 i 74 zaplanowano na 8 stycznia, natomiast otwarcie obiektu dla pasażerów nastąpi 12 stycznia. – 12 stycznia będzie uruchamiana cała funkcjonalność z kasami biletowymi, informacją, pierwszymi przewoźnikami – powiedział Malec.
CZYTAJ: Koniec utrudnień w okolicy Dworca Metropolitalnego
Artur Szymczyk uzupełnił, że 13 i 14 stycznia na terenie dworca odbędą się dni otwarte, żeby mieszkańcy mogli zapoznać się z nowym budynkiem. Zapytany przez media o przewoźników Szymczyk powiedział, że będą się oni stopniowo przenosić z obecnie funkcjonującego dworca autobusowego na Podzamczu. Obiektem zarządza spółka Lubelskie Dworce, której właścicielem jest samorząd województwa. – Ten proces będzie trwał. Mam nadzieję, że do połowy roku powinniśmy ten temat domknąć – stwierdził Szymczyk.
– Czekamy na otwarcie dworca – mówią mieszkańcy miasta. – Mamy bardzo piękny dworzec, robiliśmy zdjęcia, jak była budowa – stwierdza jedna z lublinianek. – Ludzie nie będą tak krążyć, bo jednak był kawałek z dworca PKS-u do Dworca Głównego PKP. Ale zobaczymy, co będzie jak otworzą – mówi kolejna.
Jednak inni mieszkańcy są nastawieni do budynku mniej pozytywnie. – Bubel – krótko mówi jeden z nich.
“Parkuj i jedź”
Nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie będzie posiadał parking typu park&ride. Będą mogli z niego skorzystać użytkownicy komunikacji publicznej.
– Przygotowaliśmy 174 miejsc parkingowych – dodaje Grzegorz Malec. – Park&ride, czyli parkuj i jedź, to założenie projektu regionalnego, udostępnione dla użytkowników komunikacji zbiorowej wszystkich typów. Czyli jeżeli ktoś okaże bilet PKP, paragon fiskalny busa, bilet komunikacji miejskiej, będzie mógł na tym parkingu przez dobę zaparkować bez żadnej opłaty.
CZYTAJ: Budowa Dworca Metropolitalnego dobiega końca
Ratusz zapowiada też 11 miejsc typu kiss and ride, na których krótko będą mogły zatrzymywać się auta podwożące pasażerów na dworzec. Dodatkowo zostały zabezpieczone miejsca parkingowe dla mieszkańców i przedsiębiorców przy ul. 1 Maja.
Długa historia budowy
18 grudnia 2020 r. lubelski ratusz zawarł z firmą Budimex umowę na budowę trzykondygnacyjnego dworca autobusowego, parkingiem podziemnym dla 174 samochodów, placem peronów odjazdowych i przyjazdowych, a także przebudowę pl. Dworcowego i sąsiadujących dróg.
Prace budowlane miały zakończyć się 15 maja 2023 roku, ale ratusz zawarł z wykonawcą aneks do umowy, w którym datę końcową wyznaczono na 20 października. Jak informowano, wpływ na wydłużenie budowy miały kolejne nieplanowane roboty dodatkowe oraz zamienne.
Budowa dworca i przebudowa pobliskich dróg to najważniejsza część projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.
Ratusz wyjaśnił, że poza budynkiem Dworca Lublin projekt unijny obejmował także inne zadania – budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o dwie nowe drogi, wzdłuż których powstało ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. W rejonie ul. Krochmalnej stanął również budynek socjalno-techniczny dla obsługi dworca, z częścią przeznaczoną dla kierowców. Te zadanie te zostały już zakończone i odebrane.
InYa / PAP / opr. ToMa
Fot. Piotr Michalski