Prezes UOKiK ukarał ok. 10 mln zł Telewizję Polsat i spółkę Teleaudio Dwa

polsat 3 2023 12 28 122712

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ukarał blisko 10 mln zł Telewizję Polsat i spółkę Teleaudio Dwa za wprowadzenie telewidzów w błąd. Spółki były odpowiedzialne za organizację SMS-owego konkursu sylwestrowego – poinformował w czwartek (28.12) Urząd.

CZYTAJ: Mariusz Błaszczak: działania w celu likwidacji Polskiego Radia nie mają legalnych podstaw

Jak dodano, decyzja Prezesa UOKiK dotyczy konkursu, który Telewizja Polsat razem ze spółką Teleaudio Dwa zorganizowała w noc sylwestrową 2021 r.

– Prezes UOKiK Tomasz Chróstny ukarał Telewizję Polsat i spółkę Teleaudio Dwa – odpowiedzialnych za organizację SMS-owego konkursu sylwestrowego. Za wprowadzenie telewidzów w błąd spółki zapłacą blisko 10 mln zł – poinformował Urząd w komunikacie.

Jak podano, sankcje wyniosły odpowiednio: Telewizja Polsat 9 557 918 zł oraz spółka Teleaudio Dwa 388 269 zł. – Ponadto informacje o decyzji powinny pojawić się w postaci komunikatu audiowizualnego na kanałach Polsatu, stronach internetowych obu przedsiębiorców, a także na ich profilach w mediach społecznościowych – podano.

Urząd przypomniał, że widzowie, którzy 31 grudnia oglądali transmitowany na żywo koncert na antenie telewizji Polsat, mogli uczestniczyć w konkursie SMS „Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe”. UOKiK wskazał, że prowadzący program zapewniali, np. „wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370”, „dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów. – Dodatkowo zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się na specjalnej belce wyświetlanej na ekranie podczas koncertu – dodano.

CZYTAJ: TVP S.A., Polskie Radio S.A. oraz PAP S.A. postawione w stan likwidacji

Jak wskazano, wbrew powtarzanym wielokrotnie przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS za 3,69 zł nie umożliwiało udziału w grze o zapowiadane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy i uruchamiało etapy przewidziane przez organizatora. Kolejnym było odesłanie odpowiedzi na dwa płatne SMS-y o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy. – Umożliwiało to udział w grze o nagrody sylwestrowe i nagrody główne, ale nadal nie zapewniało zdobycia jakiejkolwiek nagrody w konkursie, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji oraz wysłanych do widzów wiadomość od organizatorów – podał Urząd.

Zwrócił uwagę, że w przeciwieństwie do zapewnień prowadzących koncert, w rzeczywistości w noc sylwestrową widzownie nie mogli zdobyć obiecywanych nagród głównych. Wiadomość o zakwalifikowaniu do finału dostawali bowiem dopiero 4 stycznia. Dzień później przychodził SMS z zadaniem, którego wykonanie wiązało się z wysłaniem kolejnego SMS-a.

UOKiK analizując schemat całego konkursu ustalił, że widz, który chciał wziąć udział w finale gry o nagrodę główną, musiał wysłać cztery SMS-y wydając w sumie 14,76 zł. Wprowadzające w błąd były zarówno informacje pojawiające się podczas nocy sylwestrowej na ekranie, zapewnienia prowadzących, a także SMS-y wysyłane zwrotnie uczestnikom przez organizatorów – poinformował Urząd. Dodał, że zapoznania się z zasadami konkursu nie ułatwiała też wskazywana podczas koncertu strona Telegazety, która odsyłała do obszernego spisu regulaminów, których przejście i zrozumienie mogło okazać się dla wielu osób niemożliwe.

CZYTAJ: Premier: media publiczne dostaną wsparcie, ale nie będzie to Bizancjum

Prezes Chróstny zwrócił uwagę, że przygotowując konkurs każdy organizator musi pamiętać o podstawowych zasadach uczciwości, a sylwestrowe, noworoczne quizy zachęcają konsumentów do spontanicznego udziału. Jak dodał, na ich popularność wpływa wiele czynników, nie bez znaczenia jest także nadzieja na łatwą wygraną w ten wyjątkowy wieczór. – Jasne informacje o tym, co trzeba zrobić, by wygrać, to recepta na sukces w każdym organizowanym konkursie. Zasady i ich sposób prezentowania powinny być przejrzyste i nie mogą wprowadzać w błąd, podobnie jak informacje tekstowe wysyłane do konsumentów oczekujących na wygraną – podkreślił Chróstny, cytowany w komunikacie.

Decyzja jest nieprawomocna – spółki mogą złożyć od niej odwołanie.

 

PAP / RL / opr. AKos

Fot. Magik 78 00 rip, Public domain, via Wikimedia Commons

Exit mobile version