Budżet Obywatelski z opóźnieniami. „Szpilkostrada” i skatepark wciąż czekają

pm obywat 200923 016 2023 11 13 194826

39 projektów ma zostać zrealizowanych w przyszłym roku w ramach 10. Budżetu Obywatelskiego w Lublinie. Na wykonanie czekają także zaległe inwestycje, na które głosowali mieszkańcy w poprzednich edycjach.

Co ze skateparkiem?

Jednym z zaległych projektów jest budowa skateparku i miniboiska w dzielnicy Głusk. Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Głusk, Jacek Stachyra podkreślił, że realizacji tego projektu nie rozpoczęto od 2021 roku. – Inwestycja polega na budowie skateparku, miniboiska, urządzeń do ćwiczeń. Skatepark miał być wyposażony w ławki parkowe i oświetlenie terenu. Sprawa utknęła. Wydział Inwestycji i Remontów Urzędu Miasta Lublin czeka na uzupełnienie dokumentacji projektowej przez projektanta.

CZYTAJ: Budżet Obywatelski 2024: poznaliśmy wybór mieszkańców Lublina

Ze względu na długie oczekiwanie na opracowanie dokumentacji projektowej musiało się opóźnić także wykonanie nowych boisk przy V Liceum Ogólnokształcącym. Projekt realizowany podczas 8. Edycji Budżetu Obywatelskiego oddano do użytku w tym roku. Na uroczystości otwarcia boisk prezydent Krzysztof Żuk zaznaczył, że wykonanie dokumentacji projektowej przy tej inwestycji zajęło około rok: – Mamy bardzo złe doświadczenia z biurami projektowymi. Wiele się nie zgłasza, albo wycofuje, albo żąda bardzo wysokich kwot, które nie są adekwatne do tego zakresu zadań.

„Szpilkostrada” wciąż czeka

Na wykonanie czeka także tzw. „szpilkostrada”, która była jednym z wygranych projektów w 2020 roku. Jej pomysłodawca Krzysztof Kowalik, zaznaczył, że ma to być pas równej, gładkiej nawierzchni, przebiegającej przez Stare Miasto – wygodnej dla szpilek, wózków czy walizek. – Jeżeli ktoś jest zdrowy i sprawny, nie zauważa, że na Starym Mieście mamy bardzo nierówny bruk. Ten problem dostrzegają osoby, które poruszają się na szpilkach albo z pomocą różnego rodzaju kółeczek. Są to ludzie na wózkach, ciągnące torbę na kółkach, pchające wózek z dzieckiem. Dla nich poruszanie się tam to bardzo duży problem. Dlatego zrodził się projekt, który zakłada stworzenie wąskiego pasa równej przestrzeni; żeby wyglądało to tak jak na lubelskim deptaku – tłumaczy Krzysztof Kowalik.
– Miałem jeszcze w zeszłym roku spotkanie z urzędnikami. Powiedzieli, że przygotowują się do realizacji, ale nic za tym nie poszło. A o samym pierwszym wstrzymaniu tej inwestycji, w 2020 roku, nie dostałem żadnej informacji – dodaje Krzysztof Kowalik.

Anna Machocka z Urzędu Miasta Lublin podkreśliła, że realizacja „szpilkostrady” została wstrzymana przede wszystkim ze względu na duży koszt projektu. – Uważamy, że powinien on zostać zrealizowany całościowo, bo jest to miejsce bardzo uczęszczane zarówno przez turystów, jak i przez mieszkańców naszego miasta. Staramy się więc poszukiwać środków zewnętrznych, aby całą tę inwestycję zrealizować w jednym roku. Szacunkowo jej koszt wynosi 1 mln 200 tys. na całość.

– Mamy także inny projekt, który dotyczy stworzenia przystanku w al. Warszawskiej. Na etapie oceny wydawało się, że jest prosty do realizacji, a okazało się, że projekt ten jest dużo bardziej kosztowny – dopowiada Anna Machocka.

Zdania mieszkańców podzielone

Budżet Obywatelski w Lublinie jest promowany m.in. przez rady poszczególnych dzielnic i Urząd Miasta.

Zdania mieszkańców Lublina na temat Budżetu są podzielone. – To są jakieś pieniądze dla ludzi. Wiem, że było niedawno robione boisko w szkole średniej – mówią jedni.

Niektórzy jednak nie wierzą, że dzięki Budżetowi Obywatelskiemu uda im się dużo zmienić w swoim otoczeniu: – A na cóż on jest wykorzystywany? Nie bardzo widać jego rezultaty w Lublinie w porównaniu do innych miast. Byłam w wielu miastach, a Lublin w zestawieniu z nimi to prawdziwy wschód.

W głosowaniu na projekty Budżetu Obywatelskiego w 2023 roku wzięło udział około 23 tys. mieszkańców. W poprzednim roku głos oddało 19 tys. osób.

Koszt pojedynczego projektu wybranego do realizacji w 2024 roku nie mógł przekroczyć kwoty 400 tys. złotych. W sumie na wykonanie tych inwestycji miasto zarezerwowało ponad 14 mln zł.

Pełna lista zwycięskich projektów dostępna jest na stronie decyduje.lublin.eu.

ŁuM / opr. ToMa

Fot. archiwum

Exit mobile version