W przyszłym tygodniu ma dojść do spotkania między przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe a przedstawicielami władz i mieszkańców Kraśnika. Chodzi o projekt budowy linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego, przeciwko któremu protestuje część mieszkańców miasta.
CZYTAJ: Nowy przystanek kolejowy już działa. Mają być kolejne
– Linia kolejowa w planowanym kształcie powstać nie może – mówi burmistrz Kraśnika Wojciech Wilk. – Tu jest jeden postulat – zaniechanie jakichkolwiek prac, co w konsekwencji musi doprowadzić do tego, że linia kolejowa w zaproponowanym przez PKP przebiegu nie powstanie. Ona nie może powstać, bo zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Ingeruje zarówno we własność nieruchomości prywatnych, domy do wyburzenia, jak i ingeruje w te tereny, które nie są zabudowane, ale w miejscowym planie zabudowania przestrzennego są przewidziane pod budownictwo mieszkaniowe.
Spotkanie przedstawicieli Kraśnika i PKP Polskie Linie Kolejowe ma odbyć się 30 listopada w siedzibie spółki w Lublinie. Do udziału w spotkaniu zostali również zaproszeni przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, czyli wnioskodawcy i partnera PLK SA przy realizacji przedmiotowego projektu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakładają, że spotkanie umożliwi omówienie proponowanych rozwiązań. Jednocześnie kolejowa spółka zaznacza, że w ramach realizowanej umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej planuje również konsultacje z mieszkańcami oraz władzami poszczególnych gmin leżących w obszarze planowanej inwestycji.
CZYTAJ: Weszła w życie jesienna korekta rozkładu jazdy pociągów
Umowa na wykonanie dokumentacji projektowej obejmującej ok. 53 km linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik została zawarta 2 miesiące temu i obecnie wykonawca przygotowuje koncepcję programowo-przestrzenną zgodnie z rekomendowanym wariantem przyjętym do realizacji w ramach naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury – Kolej + do 2029 roku. W nawiązaniu do wystąpienia Marszałka Województwa Lubelskiego w sprawie rozważenia zamiennego przebiegu nowego odcinka linii kolejowej, wykonawca dokumentacji projektowej oraz Spółka analizuje propozycję alternatywnego przebiegu linii kolejowej, jego wpływ na cele i ostateczne efekty projektu.
Dokumentacja za ponad 23 mln zł netto jest realizowana w ramach rządowego “Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej do 2029 r.” Najważniejszym efektem planowanej inwestycji ma być oferta atrakcyjnych podróży koleją między Kraśnikiem Fabrycznym, Janowem Lubelskim i Biłgorajem a Lublinem.
MaK / opr. AKos
Fot. archiwum RL